Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maverick 88
#21
Hej
Jeg ved ikke om jeg er klog men jeg har testet en MAV. 88 med en Mossberg slugpipe (riflet)med åbne sigtemidler. Ammo SK Treffer 34 gram
V0 på 446 og de ramme fint
Rekyl er som et alm haglgevær
Mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#22
Jeg har prøveskudt Mav'en. Jeg er særdeles tilfreds. Funktioneringen virker sikker, den falder godt og er ligetil at skyde med. Jeg har afprøvet den med forskellige ammunitionstyper og den er ligeglad. Der er ingen nævneværdig forskel på rekylen og træfningen er mere end tilfredsstillende i forhold til de afstande jeg skal jage på. Jeg kan ikke lade være med at være en lille smule fascineret af dette rå og noget primitive stykke våben. I morgen skal den med på jagt i Sverige. Om Diana vil får den sin ilddåb der...

MVH
Klassehaans
Svar
#23
Nå, jeg fik ikke svin for men det var rigtig tæt på. [Sad] Jeg er dog fortsat rigtig godt tilfreds med købet af Maverick'en. Skal man overhovedet være lidt kritisk ku' evt. fremtidige købere måske med fordel vælge modellen med 10 cm. kortere løb. Det gør givet våbnet lidt mere håndterbart og det kan så også være i et alm. våbenetui hvilket også kan være en fordel. Jeg skal dog understrege, at jeg ikke er vidende nok til fornuftigt at kunne udbrede mig om evt. afledte ballistiske eller rekylmæssige konsekvenser mv. ved det kortere løb? For så vidt angår skydning med slugs bør det længere løb vel bidrage til at øge mundingshastigheden?

MVH
Klaasehaans
Svar
#24
Hej Klaasehaans.
Selv det mest langsomt brændende krudt (alliant steel powder), er brændt helt ud efter de første ca 40 cm af løbet. Krudtet i flugtskydningspatroner brænder i visse tilfælde af på under 15 cm.Meget hurtigtbrændende (nærmest pistolkrudt). Energiudviklingen stopper altså efter ca 40 cm, og grunden til at piberne er længere er for at stabilisere (rotere) projektilet. Slugløb er som regel kun 60, alt. 66 cm lange, hvilket er rigeligt. Jeg har personligt aldrig forstået, hvorfor sportsbøsser allerhelst skal have 81 cm løb. Potensforlænger...?
Brenneke/slugs kan godt have en anelse kraftigere rekyl, end almindelige haglpatroner, da nogle af dem er ladet til i underkanten af 500 m/s. - Men som regel vejer projektilet kun 24 eller 28 gram, og det kompenserer lidt.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#25
Samme ladning og ca samme hastighed som almindelige jagtpatroner - det giver uvægerligt samme rekyl som alm jagtpatroner.

Og jo har skudt en del med buckshots, slugs/Brenneke - men her i det Grønne Land er de jo også lovlige.!

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)