Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L M97 - fordele og ulemper
#1
Denne tråd er reserveret input omkring fordele og ulemper ved ovenstående lås. Husk at angive evt. modelspecifikke egenskaber.

Fordele:

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning)
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk)

Ulemper

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning)
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk)
3. Problemer omkring slidtage m.v.

Skyd løs!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke har en S&L model 97 men jeg synes dog at det er utroigt den kan produceres i Danmark, til den pris [^] Jeg har da set nogle stykker og de holder da et højt kvalitetsniveau. Det eneste plastic og kunststof der er på dem, er det skumgummi der er i transportkassen [Wink]

Man burde jo egentlig udvise lidt national stolthed og få sin gamle riffel skiftet til S&L [8]

JPL
JPL
Svar
#3
lige mine tanker trotyl
hvorfor støtte udenlandske arejdspladser, når vi har et dansk produkt som er på højde med eller tilmed bedre end konkurenternes.
på med klaphatten rettrækkere og støt mølleren[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

fordele.
1. pris contra kvlitet, og selvfølgelig at det er dansk.
2. vekselpibe system som bare virker
3. dejligt stort udvalg af kalibre og næsten alle kalibre kan laves
4. den samme lås til alle kalibre.
5. løst magasin.
6. bundstykke af fatbolt type.
7. custom made, man bestemmer selv hvordan den skal se ud

ulemper.
1. leveringstid
2. ?????????

mvh
aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#4
Model 97 i min verden.

Ulember.
1.løst magasin....det har en funktion og det er at det kan smides væk- derfor hængslet magasin.

2. at de gamle rifler de lavede virkede mere gedine. fx model 100. eller 68.

3. at de ikke leveres med snelle. og hvis de gjore skulle det være med 2 aftrækkere. så den fremstår som en klassisk rifel så meget så muligt. ligesom på model 54.

4. at der ik er meget costom over deres costum rifler.
man kan kun bestemme gravering og grade i skæfte.
ikke skæftes udforming længe. vægt,, balance, osv.
ville være et hit hvis de også tilbød et klassisk ret safari skæfte.

5. rembøgler bør loddes på piben så man i mag cal ik slår snitterne pga rekylen også ser det faktisk ret godt ud.

6. deres netskæring bør laves i hånden og ikke på maskine.
det ser lidt for billigt ud på en ellers god riffel.

fordele.

1. pris.

2. præsison.

3. dejlig rifel kontra pris.

4. aftræk og metal finish.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Holloway

Ulember.
1.løst magasin....det har en funktion og det er at det kan smides væk- derfor hængslet magasin.



Jeg kan sagtens følge dig der, men alle jeg kender der gør i ny riffel, vil som det første have den med løst magasin.

Og ja - M 100 er en super riffel.

JPL
JPL
Svar
#6
Jeg ved ikke om netskæringerne er lavet i hånden eller på maskine, men ringe det er de i hvert fald.

Det er vist også det eneste negative jeg kan komme på ved S/L

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#7
det faktisk nemt og se om det er lavet på en maskine.
hvis det ser hjemmelavet ud altså meget grove net så er fra en maskine
sako, tikka, sauer, beratta, osv er alle fremstillet på maskine, lidt synd men os derfor de er billige. samme med deres såkaldte graveringer.
enten er det syre graveringer eller en trykgravering.

nej S&l burde lave en ny lux serie model 200. altså en efterfølger til model 100dl.
den skulle laves i 3 varianter small, medium , mag, hvor låsen, og lås stol er tilpasset i længe og tykkelse, til hvert cal.
med ret safari skæfte, rembøgler og sitge middeler påloddes piben, hænglset magasin, indian rubber gummibagkappe som på fx pyrdey.(rød)
einhack montage, nr indlagt i 24 karat guld, samt håndsyet oak and leathter case med alt tilbehør.
15% af riflerne skal være links.
der skulle så kun laves 200 stk af hver slags.
Hvis man havde sådan en så ville man glæde sig hver gang man fik den i hånden. Pris=dyr.. men den ville være hver en øre hver.
Svar
#8
Netskæringerne på en S&L er både maskinskåret og håndskåret. De flade partier (bl.a forskæfte) er skåret på en styret maskine og de krumme partier på pistolgrebet er skåret med styret hånd.

Ps: Man ødelægger da ikke en velskydende pibe ved at lodde rembøjle på. Man sætter da heller ikke ratknop i en velstyrende sportsvogn.
Så kan man heller ikke holde i remmen uden at ændre træfpunktet fordi piben så ikke længere svinger frit.


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

S&l burde lave en ny lux serie model 200. altså en efterfølger til model 100dl.
den skulle laves i 3 varianter small, medium , mag, hvor låsen, og lås stol er tilpasset i længe og tykkelse, til hvert cal.
med ret safari skæfte, rembøgler og sitge middeler påloddes piben, hænglset magasin, indian rubber gummibagkappe som på fx pyrdey.(rød)
einhack montage, nr indlagt i 24 karat guld, samt håndsyet oak and leathter case med alt tilbehør.
15% af riflerne skal være links.
der skulle så kun laves 200 stk af hver slags.
Hvis man havde sådan en så ville man glæde sig hver gang man fik den i hånden. Pris=dyr.. men den ville være hver en øre hver.


og så i en .300 wby og .378 i vekselpibe evt 30-378 og .378, så behøver man kun et bundstykke

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#10
Fordele:
Præcis
Integreret montage
Sikker konstruktion
Fornuftig pris
Alt er metal

Ulemper:
Dårlig finish på bedding, træ indvendigt og jeg er heller ikke imponeret af metalarbejdet på undersiden (skævt hul i min)
Dårlig tilpasning af magasin ift. tidligere S&L'er
Der eksisterer ingen manual
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Denne tråd er reserveret input omkring fordele og ulemper ved ovenstående lås. Husk at angive evt. modelspecifikke egenskaber.

Fordele:

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning) God præcision. God låsegang. God ergonomi. Moderat rekyl pga vægt. God funktion af madning fra magasin til kammer. Løst magasin. Mulighed for pibeskift. Godt aftræk.
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk) Trepunktssikring.
3. Andet: Dansk.

Ulemper

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning) På skydebanen ville det være rart med større magasinkapacitet, men på jagt har det næppe nogen betydning. Lidt tung at gå langt med.
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk)
3. Problemer omkring slidtage m.v. Det har jeg ingen erfaring med, da jeg kun har haft min riffel i 5-6 år (cirka 1200 skud).
4. Andet: Leveringstid

Skyd løs!



mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
s&l..........

den har kun 1.fejl!
den fåes ikke med krydsmagasin

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning) [red]På skydebanen ville det være rart med større magasinkapacitet, men på jagt har det næppe nogen betydning.



Jeg mener dog jeg har set et magasin der var større end standard, i lighed med Tikka, I ved sådan et der rager nedenud, ved en riffelprøve engang [?]

JPL
JPL
Svar
#14
Jebs - der findes 5 skuds magasiner + 1 i kammeret = 6[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Min periode med S&L var ikke uden problemer, men det har jeg beskrevet tidligere og det problem er efter sigende løst.
En tråd som denne, kan godt være blive negativ og uretfærdig, afhængig af de oplevelser, man nu har haft.
En helt objektiv bedømmelse kan der aldrig blive tale om.
Men hvis en virksomhed erkender et problem og derefter retter det, er fejlen vendt til noget positivt og det var tilfældet her.
Det kunne mange af de store veletablerede riffelfabrikanter godt lære af. (Ros til S&L)
Udover det, tabte jeg flere gange bundstykket ud af låsen.
Er den fejl mon rettet?
Ellers har jeg kun gode ting at skrive om S&L.
Man får meget for pengene.
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#16
Fordele:
1. Praktisk brug: utroligt præcis med forskellige former for ammunition. Næsten ingen ændring i træfpunkt (i min riffel i hvert fald) ved skift af kugletype.
God låsegang, nem repetetion ved skulderen.
Lydløs sikring
2. Sikkerhed: 3-punkts sikring. Passiv sikkerhed i form af gasafgangshuller (hedder de det??)

Ulemper:
1. Praktisk brug: kun småting. Mangler et krydsmagasin der kan lades oppefra (a'la Sako 75). Den skulle som standard være forsynet med aftagelige rembøjler.
2. Sikkerhed: tjah, aftræksvægten kan justeres ret langt ned, faktisk så langt ned at slagstiften udløsen ved at lukke bundstykket hårdt.
3. Siltage: ikke nogen ulemper jeg kender til.
Svar
#17
Har selv en 97DL fuldskæftet!cal308.Fordele,præcis,god låsegang,pæn. Ulemper,hvorfor spørger mange,om hvor gammel man er,bare fordi man går med en fuldskæftet.?[:I]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by pedersen

Har selv en 97DL fuldskæftet!cal308.Fordele,præcis,god låsegang,pæn. Ulemper,hvorfor spørger mange,om hvor gammel man er,bare fordi man går med en fuldskæftet.?[:I]


Der er da fordi at visdom og smag kommer med alderen[Wink]

jbn
Svar
#19
Citat:quote:

Der er da fordi at visdom og smag kommer med alderen

jbn


Jørgen, 16 år.......[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Indlæg kopieret fra andet forum - slettet af administrator

MVH Explorer

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)