Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 75 - fordele og ulemper
#1
Denne tråd er reserveret input omkring fordele og ulemper ved ovenstående lås.

Fordele:

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning)
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk)

Ulemper

1. I forhold til praktisk brug (jagt og skydning)
2. Specifikt i forhold til sikkerhed (betjening og overtryk)
3. Problemer omkring slidtage m.v.

Skyd løs!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Når jeg tænker mig om har jeg egentlig altid fortrukket A-modellerne, men jeg ved egenntlig ikke helt hvorfor. Men her er mine kommentarer. Mine erfaringer stammer fra 3 SAKO 75 - pt har jeg to, en 416Rem og en 7mmRem.

Ulemper:
1. Jeg har aldrig rigtig brudt mig om løst magasin.
2. Låsegangen er ikke så blød som på A-modellerne eller "fat bolt" rifler. Jeg mener dog kun et dette har en betydning, når man sidder i sofaen og filosoferer.
3. Min 7mm har "Key-concept. Jeg syntes dette er komplet uanvendeligt. Jeg tør ikke låse den, da jeg er sikker på, at jeg en dag vil stå uden nøgle.
Det er usandsynlig grimt. I teorien har krudt-gassen via "key-concept en vej fra slagstifthul og bagud af låsen.

Fordele:
1) Aftrækket er supergodt og kan stilles via magasinbrønden, uden at skille riflen ad.
2) Når den nu har aftageligt magasin, er det en fordel, at den kan lades oppefra.
3) Låsen åbner ved 60 grader. Det er en fordel for mig, da jeg bruger lave originale(gamle) montager og små leupold kikkerter. (jeg har en A-I, hvor jeg har måtte gå på medium montage.
4)Skæfterne er velformede (selvom jeg ikke er stortilhænger af "monte Carlo".
5) Det syntetiske skæfte er meget funktionelt og behageligt at skyde med, selvom det er blevet meget kritiseret, da det er sprøjtestøbt og ikke eks. "håndlamineret" (Igen en måske noget akademisk kritik).
6) jeg har aldrig oplevet funktioneringproblemer, uanset om det er regnvejr herhjemme eller -30 på Grønland.
7) Alt er i metal.
8) Riflerne er velskydende (hvilket de fanme også burde være til den pris.
9)Slitage har jeg ikke oplevet, selvom min 7mm er købt brugt, og lignede noget, der var tabt gentagne gange og skambidt af en rottweiler. (købt hos Kr. O. Skov - jeg ved ikke om synderen vil melde sig?)

Kjeldsen
Svar
#3
Og lige en fordel mere:
SAKO 75 har tre forskellige låselængder. Dette gør at riflen er tilpasset kalibret og at man får nogle meget handy rifler i eks 308 og 223.
Kjeldsen
Svar
#4
Korrektion til Hr. Kjeldsens indlæg:

-Den fås i 5 forskellige låselængder.

-Den fås også med fast magasin
Svar
#5
Jeg ejer 2 sako 75.jeg er meget tilfreds,(7 mm rem,243 win), men har dog også et par akademiske ulemper:jeg syntes at en løbslængde på 62 cm i en magnum er for kort og extra magasiner koster over 1000 kr.Det er noget af en kilopris[Big Grin]
Svar
#6
Tak TRG-S
Det er korrekt at den findes med fast magasin - jeg har den selv i 416, og det falder bedre i min smag.
Det er også korrekt at låsen findes i 5 forskellige modeller.
Min pointe er blot, at det er størrelsen (længden) af låsen, der gør riflen handy. Og så er der såvidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager fejl) kun tre længder, da SM og III har samme længde og det samme er gældende for IV og V. Kun åbningen i bundstykkehovedet er forskelligt.

Kjeldsen
Svar
#7
Længde 1: 222 223 osv (max patronlængde ??mm)
Længde 3: 243 7-08 308 osv (max patronlængde 75mm)
Længde 4: 6,5x55 30-06 osv (max patronlængde 85mm)
Længde 5: 7rem 300wm osv (max patronlængde 92mm)

Dette giver 4 forskellige låselængder plus at der er afarten til SM[B)]
Hvorvidt den er en "længdemæssig" kopi af længde 3 aner jeg ikke men der er altså 4 forskellige låselængder[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
BEKLAGER - jeg har også lige hittet skydelæren og der er forskel på IV og V. Jeg ku have svoret...[:I]

Nå men for at gøre forvirringen total... så er der også en lås II i SAKO 75. Den var til PPC og 7,62x39 - men jeg tror ikke den var i pruduktion så længe[Big Grin]
Svar
#9
Citat:quote:

Dette giver 4 forskellige låselængder plus at der er afarten til SM

Det giver også 5 forskellige ikk'[Smile]
Svar
#10
Ja, hvis vi nu dropper længde-snakken giver det faktisk 6 forskellige:
I
II
III
IV
V
SM
[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)