Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naturalis
#1
Er der nogen der har erfaringer med Lapuas Naturalis? Jeg synes at det lyder som et interresant projektil med gode egenskaber selv ved træf i knogler.

Yeti

Se evt. http://www.lapua.com/Video/naturalis.mpg
Mvh.

Yeti
Svar
#2
Ik' nået med "bare" Henrik. Som jeg nævnede i et tidligere indlæg, havde min svenske nabo et par stykker som vi skød af mod en stålplade på 100 meter afstand og det jeg så, på stålpladen, gjorde at jeg ikke ville have nogen betænkeligheder ved at gå på Grizzle-jagt med kaliber. .308.
Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har prøvet Barnes X, men da jeg i forvejen er Lapua-fan må jeg nok sige at "that's my bullet".
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#3
Noget kunne tyde på at man må give "ID" ret, Naturalis-kuglen er tilsyneladende lidt mere pålidelig end Barnes-X, ihvertfald i større kalibre. Noget tyder på at konstruktionen og den legering der bruges til Naturalis gør at den er lidt sejere og ikke sviner så meget med aflejringer i piben.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hvis en kaliber er stor nok er det vel ligemeget hvad projektilet hedder, så skal den vel bare ramme rigtigt !!.

one planet, one gun.
Svar
#5
Nogen der evt kender prisen på en kasse Naturalis 30.06.
Evt. om en pusher der kører tilbud et sted i landet??

/Martin
Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
Svar
#6
Så vækker jeg lige en gammel tråd.
Hvad blev jeres erfaringer med denne kugle? jeg overvejer at gå over på denne da jeg syntes at Oryx er lidt af en splatter kugle både i 30.06 og .308 udgangshuller er aldrig mindre end bunden af en 1,5L cola flaske - dog ingen problem ved head shot:-)
Eller har i en helt 3. kugle i mener kunne passe mig? Jeg er lidt på herrens mark med dette problem for jeg ved INTET om kugler!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#7
Jeg hoppede over og kører i dag primært med TSX og T-TSX som jeg er rigtigt godt tilfreds med. Har også i .224 prøvet PBP, men kunne ikke få den til at gå rigtigt præcist.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Hvor store huller laver de i grise og råvildt?

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#9
Nu vil det jo hjælpe lidt hvis du fortalte hvad den skal bruges til, men jeg har haft rigtig gode erfaringer med 165 grs. Barnes TSX ladet til i min .308'er til mellemstort afrikansk vildt og også råvildt for den sags skyld. Ladet til 800 m/s går de fint i min riffel.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
@hjemmeladeren: Beklager, men det står nu i ovenstående indlæg.

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#11
Citat:quote:

Posted - 23/03/2011 : 17:56:49
--------------------------------------------------------------------------------
@hjemmeladeren: Beklager, men det står nu i ovenstående indlæg.

Mvh
Fair

Kun hvis han har været under 1 minut og 47 sek. om at skrive indlægget[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Eneste erfaring med Naturalis er i kaliber 243w.
Og her var precisionen decideret dårlig.
Men kun fabriksladet.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#13
Min erfaring med Naturalis er meget lille. 1 stk 80 kilo gris skudt med en 6,5 træls, kugle vægt 9,1 gram. Grisen blev på pletten. Det var fabriks ladet, med en anslags energi på 2300 joule, fandt jeg ud af bagefter[B)]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#14
Er nok lidt lun på at prøve Barnes TSX eller T-TSX, men hvad er forskellen?
Og så har jeg lidt bøvl
Problem 1. De skal hjemmelades
problem 2. Jeg bor i Sverige og kender ikke nogle der lader selv.
Problem 3. Ville godt prøve fks 5 af hver

Som svrevet er jeg ved at være træt af store huller i det nedlagte vildt!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#15
Hvilken kaliber
Svar
#16
T-TSX har fået en fin lille plastikspids og TSX har bare hullet...

Jeg bor i Malmø, så hvis du ikke bor alt for langt derfra kan jeg måske hjælpe.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
@rekylling: det er kaliber .308

@yeti: jeg bor lige mellem Ljungby og Halmstad og ville være meget taknemlig om du kan/vil hjælpe!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#18
Er der ikke noget om at Barnes X, Naturalis og lign. slider mere på riffelløb og har en ringere præcision?

FN
FN
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Doktor

Er der ikke noget om at Barnes X, Naturalis og lign. slider mere på riffelløb og har en ringere præcision?

FN



Måske engang for 10 år siden. Med T-TSX holder min .300WM 3 skud inden for et par cm på 300 meters hold. Der er sikkert andre projektiler der også kan det, men ret meget bedre tror jeg ikke at det bliver [^]

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Jeg har skudt 2 grise med Naturalis i en 30-06, men de løb langt, trods perfekt placerede kugler, og udgangshullet strammede om en lillefinger.

Som man nok kan regne ud, bruger jeg ikke længere denne kugle, til trod for at præcisionen var god.

Kunne dog sagtens være at den var god i en .300, da hastigheden muligvis skal op for at den ekspanderer ordenligt.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)