Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rengøring
#1
Hejsa

Lækkert forum.

Jeg er lige efter en længere pause begyndt at skyde igen (det er ikke helt som at cykle eller også husker jeg kun de glorværdige øjeblikke i fordoms skydning).

Anyway, da jeg aldrig har været særlig teknisk kyndig så kunne jeg godt tænke mig at spørge ind til jeres mening om rengøring af piben.

1) Hvor ofte skal den renses igennem med solvent (ca. pr. antal skud)?

2) Hvor mange skud kan sådan en pibe egentligt tage inden den bliver slidt ned (jeg ved det afhænger af kvaliteten af piben) ballpark figures?

Tak for hjælpen.

Mvh.
Anders
Svar
#2
Hej,

der er rigtigt mange forskellige måder at rense på.
Meget afhængigt af din skydestil antal skud hyppighed osv....

Éen måde at gøre det på (ikke nødvendigvis den rigtige) er at køre piben igennem med en bronzebørste (altid fra kammerenden og ud igennem mundingen) til denne ikke "støver" mere, efter hver gang den har skudt et antal skud og så slutte med at oliere piben inden den stilles i våbenskabet.
Når den så skal bruges næste gang tørlægges piben for olie inden brug.

Dette burde give god konsistens i præcisionen og et langt "pibeliv".

Selv gør jeg således og renser kun med solvent når der kommer så meget belægning at præcisionen forringes deraf.

Iblandt polerer jeg også piben med Gold Medallion polérmiddel efter turen med bronzebørsten. Dette hyppigst på de piber jeg skyder flest skud med.

Ved at rense piben kemisk hver gang KAN give dig det problem at du er nødt til at skyde 5-10-20 skud før piben igen opnår den optimale præcision/middeltræfpunkt afhængigt af hvilket fabrikat/fremstillingsmetode der er anvendt af pibefabrikanten.

Alt ialt er skårne piber (uanset fabrikat) nok mindst følsomme for disse ting[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej

Forrygende, tak.

Jeg tror jeg holder mig til olieringen - når jeg skyder med anlæg får jeg nogle meget fine grupper og når jeg skyder på hjortebanen er kilden til de dårlige grupper vist ikke riflen [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#4
"Iblandt polerer jeg også piben med Gold Medallion polérmiddel efter turen med bronzebørsten. Dette hyppigst på de piber jeg skyder flest skud med"

Hvormeget "giver" denne operation Gammeltoft
Svar
#5
Den virkning jeg tilstræber er at holde throaten ren og blank.
Det er imidlertid svært at sige hvor meget det giver.
Det jeg oplever er at jeg sjældnere skal rense hvis jeg en gang imellem polerer piben med gold medallion.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Skyttebutikken i Vingsted (Ejnar Askholm) har skrevet en udmærket vejledning i rensning af våben.

http://www.skytten.dk/godviden/Hvordan.pdf

Begynd eventuelt på side 24 [Wink]

JPL
JPL
Svar
#7
Det er præcis den jeg har taget udgangspunkt i[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)