Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAKO - SAKO
#1
Nu er jeg blevet varmet lidt op af en anden tråd vedr. SAKO 75.[Wink]

Fortæl lidt om hvad i har stående af SAKOer.
Herunder modeller, kalibre og personlige favoritter og erfaringer med disse.
Jeg håber ikke jeg er den eneste SAKOman her. Jeg skal nok give en rapport over mine 5 stk senere.[8D]

Mvh Kjeldsen
Svar
#2
En Hunter i kaliber .375 H&H, monteret med en Swarovski 3-12 x 50 m lys. i Optilockringe.

Den skyder godt og præcist, efter at jeg fik justeret aftrækket og frilagt piben.

Den er lidt kraftig som varmintkaliber, jeg prøvede en 200 grains flatnose-Sierra frontalt på en rævehvalp.

Den blev noget laset.

Ellers en god og fornuftig allroundriffel [B)]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej

Har en Sako Hunter i 308w med S&B i 2,5-10-56 med org. Sako montage.

Sakoen skyder udmærket til jagt, med det er ikke en "hul i hul" pibe - med lapua Mega som er det mest præcise i den holder den vel 3 cm.

Desværre står den bagerst i skabet - MEN jeg skiller mig ikke af med den - det var den første jeg fik - og den har jo sjæl [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#4
Sako 75 Hunter stainless 9.3x62 med Zeiss varipoint 3-12x56 i optilock ringe og baser.

Sako 75 varmint 6,5x55 med Zeiss conquest 6,5-20x50 i optilock ringe og baser.

Sako L579 A2 Varmint 243W med stainless pibe med Zeiss conquest 6,5-20x50 i Leupold QR.

Jo jo jeg er også SAKO mand...[Smile]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Sako 75 Hunter stainless 9.3x62 med Zeiss varipoint 3-12x56 i optilock ringe og baser.

Sako 75 varmint 6,5x55 med Zeiss conquest 6,5-20x50 i optilock ringe og baser.

Sako L579 A2 Varmint 243W med stainless pibe med Zeiss conquest 6,5-20x50 i Leupold QR.

Jo jo jeg er også SAKO mand...[Smile]

HMMMMMM MAND?????? Jeg har ellers hørt noget andet :-)

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#6
SAKO AI 223 Remington

SAKO 75 V 7mm Remington Magnum

SAKO 75 V 416 Remington Magnum

SAKO AV 338 Winchester Magnum. (Med LW pibe og McMillan skæfte)

SAKO AIII 260 Remington (bygget på AIII/Beretta lås af Nystrøm og Krabbe)

Min favorit er nok min 338. Jeg har haft den i 14 år og den præcis og hårdtslående og alligevel meget behagelig at skyde med.

260 er normalt min bukkeriffel, men min plan er at prøve at skyde en buk med 223eren, men jeg har ikke haft chancen endnu.

Jeg har desuden haft yderligere tre SAKOer, som jeg har solgt (222Rem-7mm Rem mag-6,5x55), og jeg har fortrudt salget af dem alle.[V]

Jeg har også haft andet end SAKO - lidt forskelligt, men jeg ender altid med at sælge dem, fordi de ikke føles rigtigt som en SAKO.[Big Grin]
Svar
#7
Har en god gammel L61R (Finnbear) i 30-06.

Det er stadig en af mine yndlingsrifler.

Dog har den problemer med at repetere fladnæsede kugler, så som Lapua Mega
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Halvautomat

Den 308 skal bare kunne skyde bedre. Hvis jeg var dig ville jeg undersøge om piben er fritlagt. Alternativt få den fritlagt og bedded (ca. 700,-). Den bør kunne skyde vel under 1"

Kjeldsen
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Halvautomat

Den 308 skal bare kunne skyde bedre. Hvis jeg var dig ville jeg undersøge om piben er fritlagt. Alternativt få den fritlagt og bedded (ca. 700,-). Den bør kunne skyde vel under 1"

Kjeldsen



1"= 25,4 mm, 3 cm= 30 mm................ja der må afgjort være noget galt [xx(] kyl straks 700,- kroner efter og hent de sidste 4,6 mm.....for crying out loud Kjeldsen - det er en jagtriffel ikke en Benchrest-riffel!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Har tidligere haft sako lux 6.5 55 senrer fik den en pipe fra s&l i 9.3 62 pris 5oookr i gennem gamefair. incl beddede og sigte middeler påmontertet. piben blev lavet i hånden mangen til den gamle så den fulgte skætet osv det blev supert godt.
solgte den desværre da jeg måtte eje en sako 375 som jeg nu os sælger grundet mangelede jagt muligheder.
men kan være jeg beholder den hvis ik den bliver solgt.
syntes bare den er blevet lidt for tung, ca 5 kg med kikkert og fuldt lastet magasin.
sako er gode rifler i mellempris klassen og tåler lidt af hvert
de bedste er 579 og 691.
det sjove ved 6.5 var at den skød ens med alt hvad den blev fodret med indtil 100m om det var 5 grams norma eller nogle gamle otterup stål kugler fra 1960 sad samme sted.
har en lille mannlicher nu, en schonauer fra 67 i cal 3006 "the littel killer" men den savner en makker.hehe.
Svar
#11
Har en SAKO Vixen med udskiftet pibe til Sakopibe i kal 223rem. Den skyder rigtigt godt. Monteret med billigere Bushnelle kikkert, men der skal gerne noget bedre på. Fx en Leupold European 3-9x40. Har et problem med at den glider på mine jakker. Overvejer derfor at sætte en tynd gummikappe på.

Har også en SAKO Finnbear i kal 30-06. Husker den fra gamle dage, da jeg stod i lære i sportsforretning. På salgsudstillingen hos fa. Simundsen og Nielsen, var vi altid lige forbi. Dengang vejede den et tons..[:I]
Har lige bestilt farvestof til en ny oliebehandling af den. Bliver nok forsynet med min 3-12x56 Zeiss.

Leder efter en 6,5x55 til erstatning for min Mauser 98...
OG en SAKO 7x33[8D][Big Grin]

Hilsen Jes
Svar
#12
Tak for dit oprigtigt ærlige indlæg ID.[B)]

Jeg har det blot på den måde, at jeg gerne vil have det bedste ud af mine rifler.
Halvautomat skrev, at den bedste ladning gav grupper > 30mm. Jeg tilkendegave blot, at den bør kunne gå vel under 25,4mm. Ret beset burde den kunne komme under det halve, uden større problemer.
Ja det er mange penge for mellem 4,6 og 17,3mm. Men ikke desto mindre kender jeg mange der fifler for at opnå netop sådanne forbedringer med deres rifler. Det er vel i bund og grund derfor vi skriver herinde[Wink]
Svar
#13
Så ok da ! Vi starter i det små, med de lille cal.
SAKO/m78 cal. 22 lr. med Zeizz Diatal-za 4x32 kikkert
SAKO/m hunter cal. 222R med S&B 3-12x50 kikkert. Orignal montage
SAKO/m "sporter/jagt" cal 6mm. ppc med S&B 2½-10x56kikkert.original
montage. Costom made by N&K (Bjarne Bøssemager, til de som kendte ham)
SAKO/m hunter cal. 243W med Zeizz conquest 3-9x40 kikkert. Original montage.
SAKO/m hunter lux cal. 6,5x55 med Swarovski 3-12x50 kikkert. original montage.
SAKO/m lux cal. 308 N.M. med Swarovski 3-12x50 kikkert. EAW sving
montage. Costom made by N&K (Bjarne Bøssemager, igen.)
SAKO/m lux cal. 358 N.M. med Swarovski 3-12x50 kikkert. EAW sving
montage. Derudover en Swarovski 1,25-4x24 kikkert, også i EAW.
Denne riffel er bygget som en "CLASSIC SAFARI RIFFEL" med ret skæfte og åbne sigtemidler fastloddet på løbet, ligesom rembøjlen.
Costom made by N&K (Bjarne Bøssemager, igen, igen.)
Jow jow, jeg er da også til SAKO.
MONS.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

..........Jeg har det blot på den måde, at jeg gerne vil have det bedste ud af mine rifler...............


Jo, jo, det har jeg da fuld forståelse for - jeg mener blot at hvis man finder fornøjelse i at ligge og skyde "hul/hul", så køber man jo ikke en jagtriffel med en peddigrørs-pibe (eller får jeg nu en hel flok SAKO'rianere på nakken [Big Grin])


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

(eller for jeg nu en hel flok SAKO'rianere på nakken )



Sæføli.... Så ka´du lære det.....[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

PS: Livet er for kort til tynde piber.........[B)]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
[Big Grin]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#17
Ja jeg har også et par.

Sako 579 i 243 win. og

Sako L61R (Finnbear) med S&L pibe i 35 whelen

mvh
Steen
Svar
#18
Jeg må indrømme at jeg også er LIDT sakosyg[Big Grin]
Jeg har pt følgende til at flyde i våbenskabet:
Sako M 78 22LR.
Sako vixen 222 rem.
Sako 75 hunter 243 Win.
Sako 75 lux 7mm rem.mag.
Svar
#19
Så kan der føjes endnu en Sako til samlingen.
Sako Hunter A V cal. 9,3x62
Endnu ikke monteret med optik.
Er i øjeblikket mest til en S&B 1,5-6x42
Mon ikke det er "godt nok" til lidt drivjagt på svin, og til passet efter elg?
Mogens Nielsen
Svar
#20
Efter at have ledt vidt og bredt længe, er der endelig kommet en lille ny SAKO i samlingen. Der var en, der forbarmede sig over mit tuderi på dette forum (tak Ole).

[Image: Billede601.jpg]

Riflen er en SAKO FINNWOLF i 308win. Jeg har ikke skudt med den endnu, men jeg glæder mig. Jeg overvejer lidt at hive kikkerten af og erstatte den med et originalt SAKO dioptersigte. Jeg tror det vil klæde den fint.

Desværre står den ikke helt original, da der er sat en anden bagkappe på og viser og kornbeskytter er fjernet.

Så hvis nogen er i besiddelse af disse dele, enten fra en FINNWOLF eller fra FINNBEAR/FORESTER, så er jeg meget interesseret.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)