Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55
#1
Hej
Jeg var ude og kigge på riffel sammen med en kammerat.
Ekspedienten frarådede 6,5x55 med den begrundelse at hvis der kommer et forbud mod bly i kugler må den ikke bruges til kronvildt[Sad!], er der noget om snakken? hvad vil de så bruge? kan 6,5x55 ompibes til f.eks. 3006 uden alt for meget bøvl og er det en mulig løsning eller skal vi til at bruge 9,3x62 ell.lign for at skyde kronvildt[B)].
Jeg rådede ham til at købe enten Tikka, Sako eller Remington i cal.308 eller 3006, han snakkede selv om Sabatti, hvad mener I?
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar
#2
Hej Kima,
det med forbud mod bly er helt hysterisk. Envidere vil riffelen ikke være mindre egnet til kronvildt med Barnes X.

Jeg vil foretrække 30.06 frem for 308. Den kan balancere tungere kugler.

mvh. Johannes
Svar
#3
Hej

Jeg er bange for der er noget om snakken, kobber har en mindre vægtfylde end bly og de største kugler Barnes laver i model X, og kaliber 6,5 mm er 120 grain altså kun 7,78 gram og det er ikke nok til at opfylde lovens krav [B)]
Jeg er så ikke klar over om der findes andre non bly kugler der kan opfylde lovens krav, men det er jeg spændt på at høre mere om.

Claus The Dane

Barbie-kalibrer er ikke for Riffelautister.
Svar
#4
barnes er stadigvæk med når det gælder 6,5 kugler...

http://www.barnesbullets.com/prodxlc-bullet.php

Diameter Weight Description S.D. B.C. CAT#

.264" 140gr. XLC FB .287 .522 26453

Alt under 1200 m/s er fodgænger hastighed...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Hej DR. Strangelove

Den havde jeg overset, men hvordan er stabiliteten i en 140 grains kobber kugle ? Nogen erfaring.

Claus the Dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non BarbieCaliber.
Svar
#6
Hej Dr. og Claus

Ja.. Den der 140 grains går forrygende i min 6,5x55, præcis og solid og gennemskyder over 1 meter våde telefonbøger, men ved træf i et friskt skulderblad fra en ko, mistede den sine "kløer", uden dog at ændre retning eller mindske gennemskudsevnen.
Man kunne her godt frygte at det kunne resultere i et lille udgangs-hul og deraf følgende ringe schweiss... men det er kun telefonbogs-teori... jeg må til Polen og skyde nogen grisebasser med dem[Big Grin]

De fleste 6,5x55 har høj nok stigning til at stabilisere en 140 Barnes-x

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Kima du må have fat i ham der forhandleren og henvise ham til de rigtige kugler. ØØØ kan man købe fabriks Amo med omtalte kugle Dravis ?

Claus the Dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non BarbieCaliber.
Svar
#8
jeg har desværre ikke nogen erfaring med X bullets...
jo i 375, men det tæller ikke rigtigt her... og alligevel lidt...min lille erfaring fortæller at man skal gå ned i kuglevægt pga den lange bæreflade som x'erne har...

ellers har den megen negative omtale af kobberaflejringer afholdt mig fra at eksperimentere yderligere med omtalte kugle...[Sad]

har holdt mig til b.la nosler partition med positive resultater...[Big Grin]

men det er spændende at følge andres resultater med X'en...

så hit med dem!!!

Alt under 1200 m/s er fodgænger hastighed...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Lapua's Naturalia laves også i en 9.1 g /140 gr version til 6,5*55, så om ikke andet kan man få fabriksammunition fra Lapua.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Det kan undre at en Ekspedient ved en våbenforhandler kan fremkomme med sådan en påstand, han burde sætte sig bedre ind i tingene [}Smile].

Claus the Dane [Big Grin]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non BarbieCaliber.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by kima

Hej
Jeg var ude og kigge på riffel sammen med en kammerat.
Ekspedienten frarådede 6,5x55 med den begrundelse at hvis der kommer et forbud mod bly i kugler må den ikke bruges til kronvildt[Sad!], er der noget om snakken? hvad vil de så bruge? kan 6,5x55 ompibes til f.eks. 3006 uden alt for meget bøvl og er det en mulig løsning eller skal vi til at bruge 9,3x62 ell.lign for at skyde kronvildt[B)].
Jeg rådede ham til at købe enten Tikka, Sako eller Remington i cal.308 eller 3006, han snakkede selv om Sabatti, hvad mener I?
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.



verdenen er fuld af gode rifler...[Big Grin]
Sabatt er bare ikke en af dem...[xx(]

og 30-06 er nok det bedste valg af de to...[Smile]

Alt under 1200 m/s er fodgænger hastighed...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Jeg håber da ikke at riffelfolkene er ved at give op. Det lyder som om at der er et lovforslag på vej. Jeg synes, at man skal passe på at vi som riffelskytter ikke starter debatten. Det vil være at skyde sig selv i foden.

Envidere mht. kuglevægt så kan man ikke overfører bestemmelser for blykugler til kobberkugler. Der skal jo en undersøgelse til, om der er dårligere virkning f.eks. ved en Barnes X 120 gr. og et almindeligt blødsnæset projektil 140 grain.

mvh. Johannes
Svar
#13
næææh hør nu JTK

Vi giver ALDRIG op!! Gentag efter mig: VI GIVER ALDRIG OP!

Bly ER det bedste og rigtigste valg til den "interne masse" i en riffelkugle... Ikke engang guld er nær så brugbart på grund af det høje smeltepunkt[Big Grin]

Jeg har læst et sted at de danske jægere højt sat "kaster" ca. 3,2 tons ud i naturen om året, ovenikøbet i ren metallisk form, hvor det gør mindst skade. Dette tal er vistnok fundet ved at undersøge hvor meget jagtammunition der købes i jagtbutikkerne i Danmark, men så er det jo højt sat, for hvor meget af den jagt-ammo skydes på indskydningsbanerne??

Men der er jo heller ingen grund til at holde sig til bly af ren og skær "tværhed" hvis projektiler af andre metaller er lige så gode eller måske endda bedre. (Det er de bare ikke i mindre kalibre!!)

Langt de fleste overstrømmende positive bedømmelser af Barnes-x og Naturalis kommer fra kalibre over .30, det ER da tankevækkende[?]

Jeg har endnu ikke set projektiler uden bly der er RIGTIGT præcise!

Og hvad med Kobber, Zink og de eksotiske metaller der SÅ skal bruges, hvor farlige er DE for miljøet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Vi vil ha' bly...
masser af bly!
Kobber, Zink og de eksotiske metaller, de er fa'me for uhyggelige...[Sad]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg har endnu ikke set projektiler uden bly der er RIGTIGT præcise!



...har du prøvet Barnes TSX ?. De går som sukker i min .243. Har desværre endnu ikke haft chancen for at test dem på vildt, men præcisionen fejler ingenting.

Mvh.
Steen S
Svar
#16
Hej
JTK skrev
Citat:quote:

Jeg håber da ikke at riffelfolkene er ved at give op. Det lyder som om at der er et lovforslag på vej. Jeg synes, at man skal passe på at vi som riffelskytter ikke starter debatten. Det vil være at skyde sig selv i foden.


Debatten er i gang og den er ikke startet af riffelskytter.
Jæger nr.11/04 side 17:
Totalt forbud mod bly i ammunition?
Før eller senere kommer der et initiativ fra EU, som vil forbyde al brug af bly i ammunition - også i kugler.Det sagde generalsekretær Yves Lecocq på FACE`s generalforsamling i september måned.Lecocq mener ikke, at formålet med et lovinitiativ vil være dyreværnsmæssigt, men derimod at undgå en generel forurening af miljøet med bly.
Det anslås at i 2030 vil jægerne i de 15 gamle EU-lande tegne sig for 80% af den samlede menneskeudledning af bly, samt at jægerne p.t.spreder 20.000 tons per år ved jagt. Det problem kan vi ikke afvise ved blot at kalde det irrelevant, sagde Lecocq.
Set i det lys virkede det ikke specielt overbevisende, at den europæiske jagtorganisation på samme møde- efter lang tids tovtrækkeri mellem landene-vedtog en fælles politik, der over en tid lægger op til udfasning af bly i vådområder.
I en skriftlig "fredsaftale" med BirdLife International, der er ornitologernes internationale organisation, og FACE er der sat "deadline" på udfasningen af bly i vådområder, som begge parter ønsker fuldført senest i år 2009.
Meget tyder på at udviklingen- og et udspil fra EU- længe inden vil overhale jægerne indenom i de lande, der har været for længe om at mærke, hvad vej vinden blæser. Når det gælder brug af bly i riffelammunition, er Danmarks Jægerforbund dog af den klare opfattelse, at der ikke eksisterer et miljøproblem. Det er også Jægerforbundets opfattelse, at der ikke foreligger brugbare alternativer, der vil kunne tilgodese alle aspekter af bæredygtig, human jagt. Jægerforbundet har foretaget en vurdering, hvori det skønnes, at der årligt spredes ca. 2,3 tons bly i forbindelse med kuglejagt herhjemme. Tallet er højt sat og tager ikke højde for, at blykugler ofte forbliver i vildtkroppen. Hertil kommer, at blyet spredes i en form, hvor det sandsynligvis aldrig vil blive optaget af dyr eller planter eller indgå i økosystemet som helhed. Da der samtidig ikke findes alternative kuglematerialer, som med sikkerhed er ugiftige, er Jægerforbundet imod en afvikling af bly til riffelammunition.

F... EU[}Smile]og Le cock i særdeleshed.
lad os alle bruge Barbiecal. kuglevægt under 10 g. det må jo mindske udledningen[Big Grin]
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar
#17
Svenskerne mener:
Vill upphäva blyförbudet

Jan-Evert Rådhström och Magdalena Andersson (båda m) anser att det nu är dags för riksdagen att upphäva det så kallade blyförbudet.

Carl-Erik Skårman (m) och Björn von der Esch (kd) vill inte heller ha något förbud mot jakt med blyammunition på fast mark och anser också att regeringen ska avvakta med förbud mot blyammunition på nuvarande skjutbanor.
Cecilia Widegren (m) vill också att blyammunition ska tilllåtas vid jakt på fast mark. Att förbudet tillkom tror hon berodde på miljöpartiets ökade inflytande och den debatt som utvecklades av den miljöpåverkan som bly har i bensin. Bly i gasformiga föreningar måste dock skiljas från bly i metallisk form, anser Widegren.


Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar
#18
Til Steen S

Præcision er jo et lidt flydende begreb, når jeg skriver "rigtigt præcise" så mener jeg i "Benchrest" eller "Ultra-match" klasse, altså sådan noget som min 6,5x55 med Lapua Scenar 7,0 grams som holder sig indenfor 10 mm på 100 m, vel at mærke den ene 3-skuds-gruppe efter den anden[Big Grin]
Benchrest uden bly er der vist ingen af de gale amerikanere der gider prøve...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Hej
Her er noget nyt om blyforbud.
Norma skriver :
Citat:quote:

2004-12-22
Blyförbudet – 1 januari 2008

Från den 1 januari 2008, kommer det inte att vara möjligt att saluföra jakt- och skytteammunition som innehåller bly, dvs vars kulor innehåller blykärnor.

Vi skulle kunna ladda kulor av vilket material som helst, men vi anser att något bra alternativ inte finns att få i dagsläget och dessutom att bly i metallisk form inte innebär något problem alls i naturen. Den senare uppfattningen delar vi med bl a Björn Gillberg och Ulf Qvarfort.

De « alternativ » som finns att tillgå idag baseras nästan alla på koppar. Kopparn är toxisk och genom att den är så pass hård, svampar en kopparkula upp godtagbart enbart vid en mycket hög anslagshastighet. Man skulle kunna ladd dessa kulor i 7 mm Rem Mag eller 300 Win Mag, men knappast i mera långsamma europeiska kalibrar. Är anslagshastigheten inte hög, svampar inte kulan upp utan går rakt igenom, som en helmantelprojektil. Följden blir långa flyksträckor, eftersök och onödigt lidande för det påskjutna djuret.

Vi ställer oss därför helhjärtat bakom SVAs och Svenska Jägareförbundets skrivelser till Regeringen i vilka dessa bägge organisationer uttrycker sin uppfattning om att genomförandet av blyförbudet bör senareläggas till en tidpunkt, då vettiga alternativ finns att tillgå.

Skall vi kunna hålla på med jakt överhuvudtaget, måste det säkerställas att dödandet av villebrådet sker på ett etiskt godtagbart sätt. Därför behövs blyet åtminstone tillsvidare!

PS Vid jakt på rådjur, älg och vildsvin används årligen ca 6 ton bly – vid träning och skytte, ytterligare ca 50 ton.

PPS De försök som amerikanska försvaret har genomfört med kulkärnor av nickel-tungsten, har avbrutits då detta material har visat sig vara cancerframkallande.

<< Till nyhetsarkivet


Selv om det ser ud til at det kun bliver forbudt at sælge kommer der vel også en dato hvor det ikke må bruges,ellers skal man da til at hamstre,hmm, 25 år x 20 stk = 500 x 20 kr = 10000 kr
25 år x 250 stk =6250x 6 kr = 37500 kr
ialt 47500 kr auvvvvvv
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)