Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fasaner graves ned ?
#1
Det forlyder idag søndag 14 nov. i dagspressen at Ornitologisk forening har oplysninger om at der på Godserne skydes flere fasaner end de kan sælge, og derfor graver dem ned [:0].
Er der nogen her der har hørt om dette ?

NB: hold indlægene i en god tone [}Smile]

Claus the Dane [Smile]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.
Svar
#2
Jeg hørte første gang om denne praksis for en måneds tid siden, fra forummets chef..Og min tanke var noget i retning af [V] I det link jeg fandt i morges omkring denne praksis, ser man et synspunkt der egentligt forklarer det godt. Det kommer nemlig frem at fasaner når de købes af godset er til en ussel stykpris af 8 kroner stykket, mens dens banemand jægeren bliver noteret for 250 kroner. På Giesegård gods (De har intet med artiklen at gøre) Har jeg været klapper og oplevet omkring 1000 fasaner på paraden. Lidt tommelfingeregning får det til cirka 250000 kr. Og så kommer det sjove- hvor lang tid er man om at ordne 1000 fasaner og kun få 8000 kroner for det ??? I sidste ende er det et slutprodukt af forbrugere der ikke vil betale, og i mine øjne er der kun en fornuftig løsning på dette usle problem- nemlig at fortælle offentligt i den lokale dagspresse, at efter jagten søndag er der gratis fasaner til eventuelle interesserede.

Inden nogen skulle få tanker om at jeg støtter nedgravning vil jeg blot nævne, at jeg er dybt imod det og det bør enhver jæger være. Hvis der går go´nattortur i denne tråd, sletter jeg den omgående.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=345019

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Jeg tror at det er en and Lars (altså avisand)!
Og så tror jeg forøvrigt ikke, at et fjerkræsslagteri for kr. 8.000,- for at ordne 1000 kyllinger.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#4
Ja..ja..ja.....
Det var vel hvad man kunne vente...
Det der foregår på de godsjagter er efter min ringe mening bare en form for "flugtskydning efter levende fasaner" og er man lidt nok jæger til at deltage, burde man også være mand nok til at tage de fasaner med man har skudt.[}Smile]
Hvorfor dælen godserne/jagtudlejerne ikke enten stiller dette krav eller forærer fasanerne bort til eventuelle interesserede er uforståeligt.

Den slags kan kun give ordentlige jægere et dårligere ry i befolkningen. På lang sigt vil det skade os der går "rigtigt" på jagt
og enten spiser det vi skyder (Når det ellers er spiseligt[^]) eller er mere diskrete med bortskaffelsen[:I]

Det er da vældig sjovt at stå der og "pille høje fugle ned" men 1000 fasaner på en parade, det har jeg dog aldrig oplevet.
Det meste jeg selv har skudt på en "fasan-skydning" er 4 stks.

Måske skulle vi der kender nogen på et "jagtgods" med "fasanskydning" henvende os til skytten og organisere en aftagning af nogen gratis fasaner? (jeg vil nu heller selv skyde dem jeg skal bruge, hvis jeg da ellers havde et revir at gå på[:p])
Jeg vil checkke med spaderne ude på Asnæs (Dem der har jagten længere ude end Lærchenborg) Derude er der så mange udsatte fasaner der kommer rendende ovre fra godset at man skal passe på ikke at træde på dem!

Måske har ID ret det kan være en "and" Ænderne kan som regel sagtens afsættes!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Det er sikkert ikke en and...Godset skal levere dem med udtagede indvolde, og det tager tid og koster mindst 8000,-En "massebegravelse" koster 30 minutter fra en rendegraver og et hjørne af godsparken

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
GD skrev:
Citat:quote:

Hvis der går go´nattortur i denne tråd, sletter jeg den omgående

Etiske spørgsmål kan nemt gi` anledning til store meningsforskelle da de i sagens natur bliver subjektivt bedømt. Om der går "go`natnatur" i den, beror helt på de folk der deltager i debatten og der har jeg slet ingen bekymring med Våbenteknisk Forum. Her mener jeg debatten kendetegnes ved gensidig respekt og når der bliver drillet, er det i en god tone.
Jeg mener ikke det gør noget, når bølgerne går højt. Det der nogle gange gør debatten utidig på "Sletnatur" er, når der går personfnidder i den.
Lige præcis spørgsmålet om flugtskydning på levende fasaner, som Dravis udtrykte det, er en debat værdig.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Jeg kan da også følge Godsernes argumenter for at grave fasanerne ned, efter en endt jagt, Hvis økonomien forholder sig som GD skitserer. Det er bare fulstændigt uholdbart, og vil medfører politisk modvind i orkanstyrke.
Godserne ville være bedre tjent med at forære fasanerne væk, og lur mig om der ikke ville være mange der var interesseret.
Det Kunne måske vendes til en happening, der gav Jagten godwill i stedet for badwill.

Claus the Dane [Big Grin]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.
Svar
#8
Eksempel:

På en vens jagt bliver der skudt 150 ænder.
Vildthandleren giver 6 kr. stykket. Hvis han selv skal hente dem, koster det 600 kr. altså de første 100 ænder.

Dvs. 300 kr. for 150 ænder = 2 kr. stk.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Rigtige Riffelautister vil hellere på jagt eller skydebanen end snakke om Barbie
Mvh.

mp
Svar
#9
Der er også en anden problematik, ud af f.eks 1000 fasaner vil mindre end 1/3 kunne sælges til forbrugerne.
Problemet er at de er skudt på for kort hold, kerneskuddet sidder i brystkødet som så er helt mørkt med blodutrædninger, kødet fejler ikke noget men alm. forbrugere vil ikke købe en sådan. Så hvis man tager dette med i betragtningerne bliver regnestykket jo helt katastrofalt.

r93
Svar
#10
Hmmm, et par rettelser;
Prisen for en fasan hane er pt. 10 kr. 5 kr. for en høne, eksl moms -de 8 kroner er for en gråand.

se http://www.http://www.bfv.dk/salg.htm

Det er ikke en ny historie
For nogle år siden, var der samme røster om nedgravet vildt, jeg kan ikke bevise eller dementere det, men det synes som en meget dårlig forretning at grave vildtet ned, uanset hvor lille indtægten måtte være!

Der er jo penge i fasaner
Det ændrer jo ikke på prisen i supermarkedet, 50 kroner for en færdig fasan, og så har den ialt omsat for;
37 kroner til opdrætteren
15 kroner i foder
200 kroner fra jægeren
6 kroner for en bismuth patron
10 kroner fra vildhandleren
25 kroner fra supermarkedet
50 kroner fra forbrugeren

Ialt 343 kroner og læg lige momsen til !!!!!

Vi mødes med usaglig argumentation
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at de mennesker der har modsatrettede interesser, vil bruge alle argumenter, hvad enten de er sagligt begrundede eller blot opspind eller formodninger, til at fremme deres egen sag, især jagtmodstandere, da deres egentlige argumentation og saglighed ikke er begrundet i andet en følelser og fornemmelser (og sikkert gode intentioner).

Giv en fasan til en ikkejæger
Derfor er det vigtigt at vi jærere, har tager en fælles stilling, og om nødvendigt omskoler den del af befolkningen der endnu er modtagelig for fornuft ved for eksempel at forære dem en fasan, eller en and eller andet vildt så de kan se at mad også kan komme fra et andet sted end en køledisk i netto.

Der er forskel på mad og mad!
Prøv sprængt fasanbryst i peberrod, eller Fasanhønebryster indbagt i fars med svampe sauce, og så giv lørdagskyllingen et los i gumpen, for den kan vi sku ikke være bekendt.

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)