Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre
#1
Hvad er det ideelle skandinaviske allround-kaliber?
Jeg startede som riffeljæger med 6,5x55. Denne kaliber er for lille til svin og elg. Jeg ved godt at nogen si'r at 80% af alle svenske elge falder for 6.5'eren, men jeg vil gi' GD ret i, at det sker i uhyrligt mange skud.
Siden har jeg foretrukket .338 Winmag og den virker fremragende, men er nok dels "overkill" på de skandinaviske arter og dels er våbnet langt og rekylen er kraftig.
På et eller andet tidspunkt gik der hastighed i al snak om riffelkalibre. Flade kuglebaner var det eneste saliggørende og sådan har det været siden. Men man har glemt nogle fordele ved de gamle kanoner...
Tunge kugler med forholdsvis moderat hastighed er gode dræbere. De fleste sådanne kalibrer yder deres bedste i forholdsvis korte og dermed håndterlige våben, rekylen er moderat, gennemskud er næsten garanteret og kødødelæggelsen er minimal. Ud til 150-200 meter er kuglebanen acceptabel og hvem behøver mere på de fleste former for jagt?
Kalibrer som 9,3x62 eller .45-70 er gamle krigere men ikke desto mindre effektive jagtkalibrer. Efter min mening må det ideelle skandinaviske allround kaliber være 9,3x57 eller .45-70. Begge har rigelig punch til både elg og vildsvin og er særdeles behagelige at skyde med.
Til næste sæson har jeg en nybygget 9,3x57 med på elgjagten. Jeg ved det duer - det er prøvet før (selvom de fleste er for unge til at huske hvor godt det egentlig var)
Svar
#2
Hej Hp338

Tak for den fine omtale af 45/70 govt. Jeg er på alle punkter enig med dig, og ønsker dig alt muligt held med den ny kanon, den skal du nok få glæde af. 45/70 er en nyhed herhjemme, men det gamle danske millitærkaliber 11,7x51,9 er jo stort set identisk med 45/70 i sortkrudtsversionen. Den er uhyre brugt især på grønland til bjørn og var tidligere allemandseje i skytteforeningerne. Jeg "opdagede" kalibret for en del år siden hos en kammerat, der samlede på western-våben. Den og ligesindede sortkrudts-kalibre ladet med røgsvagt, er uhyggelige. Jeg lavede en simpel test for en del år siden, med 45/70. 20 grain r123 krudt(svarer til en simpel 44mag ladning) og en 500 grain blykugle(dobbelt så tung som 44mag) Denne efter forholdene meget milde ladning, trykkede igennem over 20 cm tørt bøgetræ. Gør det lige efter med en spidskarp 6,5x55. I staterne er 45/70 stadigt at regne som fuldt moderne, og jeg forventer at jeg selv kan være med til udbredelsen herhjemme.

G.D.
Great Dane

Svar
#3
Når vi taler om allround-kalibre, hvorfor springer i så altid 308eren over?
Svar
#4
Hej Muso....Sorry

308 er et glimrende kaliber, og langt fra glemt. Men her er vi inde på noget, som skal kunne dække det hele optimalt. Jeg er ikke i tvivl om at den kan myrde en elg eller bjørn, men optimal mener jeg ikke at den er, til skandinaviske forhold. Til danske forhold dækker den fuldt ud. Jeg ville nødig skulle finde en såret vildorne bevæbnet med en 308(ville det nødigt med hvilket som helst kaliber) Men jeg er af den overbevisning om at det gælder om at holde sig til en langsom tung kugle, der ikke stopper i skulderbladet. Det er meget svært at konstruere kugler til hurtige kalibre (over 650ms) I hvertfald for optimal opførsel/gennemskud. Jeg ved godt de eksisterer, men tit og ofte er kugler separerede fra kappen og især på hurtige kalibre. Derfor gå jeg op i vægt og ned i hastighed, de trykker igennem og deformerer ikke så voldsomt. Ydermere er der ved feks. ved 45/70 govt den fordel at den ikke er så følsom ved grene/kviste.

Det er min egen mening, og jeg er sikker på at det vil vinde frem i årene der kommer....Bare vent og se til store skydedag, du bliver imponeret.

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Det er OK Holger[8D]
Vildsvin kan man skyde med Slugs - det gør vi i Sverige. Man kan bruge en 3" SPHV12MRS fra Remington, den kommer ud med 1875 ft/sec. og rammer med 1442 ft.-lbs på 50 Yards - de lægger sig i knaldet!
Nu har jeg set det 2 gange, det ser ud som om de bliver ramt af et tog. Men selvfølgelig, Slugs falder vel også ind under kategorien "tunge kugler med forholdsvis moderat hastighed"[Wink]
Hvis man bruger et riflet- eller et paradoks løb kan man faktisk gruppere rimeligt godt med Slugs - selv med et helt glat løb grupperer man inden for 10" på 80 Yards (og så lange afstande skyder man jo ikke på).
Svar
#6
Nordmænd kalder .308'eren for "automatdværgen"[Big Grin]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
3006 er noget der virker. Det er vel derfor det er det populæreste kaliber i verdenen eller hvad???[^]

Katte kløves bedst med .30-06
Svar
#8
Hej Sauer...

De fleste er ikke nødvendigvis de bedste... bare de fleste....

30-06 ER en god allround kaliber, fungerer godt med en bred vifte af kuglevægte... selv til "børsterne" kan man være rimeligt udrustet med en 30-06 med 220 grains roundnose... Lader man selv kan de faktisk "pustes godt op" (men lad nu være med at overdrive!!)
Grisebasserne skal være store og stygge før sådan en er "for lille"

til kattene kan man med fordel anvende Speers 100 grains HP og reducere krudtet lidt..[Wink]

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
ØHHH drenge!

Skal vi ikke lige holde tråden ???

G.D.
Great Dane

Svar
#10
Hej!

Hvad var tråden... noget med den idelle skandinaviske allround-kaliber? eller "glemte fordele i gamle krumbanekalibre"

Check lige dette link: http://www.reloadersnest.com/article_survey_dec0902.asp
Lidt om forskellige kalibres effektivitet på Elg, check lige placeringen af 9,3'erne !!
De er kun marginalt bedre end f.eks .308 f.eks er den gennemsnitlige flugtstrækning den samme for 9,3x57 og .308

med baggrund i omkring 12000 døde elge skulle det statistisk være rimeligt velfunderet.

det ses også tydeligt at skal man "vælte" en elg så skal man skyde med .338 Mag eller noget der ligner...

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Så hudt jeg hvisker...så blev selvsamme undersøgelse netop angrebet for sit statistiske grundlag eftersom antallet af magnum-brugere var meget, meget småt. Endvidere rejste undersøgelsen spørgsmål omkring brugere af forskellige kalibrer og det blev fra flere sider antydet, at jægere, der vælger de meget kraftige kalibrer, ofte er mere aktive på skydebanen end de, der blot vælger hyldevaren. En del af kalibrerne i undersøgelsen blev tilsvarende brugt i langt overvejende grad af meget gamle jægere - det gælder f.eks. 9,3x57 - og spørgsmålet er så, om denne gruppe skyder lige så godt som de unge og friske.
Personligt er jeg ikke i tvivl om, at fordelen ved forholdsvis tunge, langsomme projektiler gør disse til det bedste valg ved skudhold på under 150 meter. De er dokumenterede dræbere og de ødelægger ikke meget vildtkød.

Asumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Hej!

Netop derfor har jeg gang i en ombygning af en mauser 98 til 9,3 x 62
Jeg er nemlig heller ikke i tvivl om det med de tunge kugler.
Hvis man bruger en "premium"-kugle med moderat hastighed får man mange fordele... hvis man så samtidigt lærer at ramme rigtigt med den, ja så skulle den ged vel være barberet.... eller ?
Med den smule erfaring jeg har, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at rækkefølgen er som sådan: skudplacering......kugletype....kaliber....

Hilsner
Dravis aka. FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Dravis...

Husk at holde os opdateret med dit byggeprojekt[Big Grin]Jeg må indrømme at jeg var tæt på at købe en 9,3x62, fra Otto Bock (fabrikken der opfandt kalibret) Riflen var med einhack montage, sigteskinne på piben og graveret, men så hørte jeg lidt om prisen[:0][:0][:0]

G.D.
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)