Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken hund
#1
Jeg ved godt at det er et religionsspørgsmål, men jeg våger "pelsen" [Wink].
Jeg overvejer at anskaffe mig en hund indenfor et års tid, og skal jo så finde ud af, hvilken. Jeg har ingen erfaring i jagt med hund, men jeg forestiller mig følgende:
Det skal være en mellemstørrelse hund, der kan indgå i min familie med min søn på 4 og forhåbentlig et barn til. Den skal ikke være for skarp. Så hellere gå lidt på kompromis med jagtegenskaberne. Min jagt består for tiden af ca. 30 hektar, mest mark med levende hegn og lidt mose. Desuden går jeg på jagt på havet. Jeg går ofte på jagt alene, så den skal være velegnet til det. Hvilken race tror I kunne opfylde disse krav?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Hmm. Dette er et rigtig godt spørgsmål ...

Jeg har jagtmuligheder af samme karakter, og derfor er mit svar nok farvet af egne og kammeraternes hunde.

En korthår eller ruhår er god til rigtig mange ting, men om du har brug for stand, det er et temperamentsspørgsmål. Men begge er meget anvendelige. Hvis de da ikke er for store efter din smag.

Har du brug for en decideret vandhund, så må det være en lab. De fås også i ministørrelse.

Ellers kunne en springer også være et godt bud.

De nævnte hunde er gode familiehunde, men der kan selvfølgelig være undtagelser.

Jeg ville ikke vælge en hund fra de "snævre" racer, det er nemmere at finde en stabil/god hund fra en af de mere gængse.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Du mangler jo sådan set bare at skrive om den skal være gul, brun eller sort:

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Du mener hvid, sort og brun....

En Jack Russel selfølgelig[Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...blaser.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
JA....sådan en vil jeg OGSÅ ha'!.... (men jeg tror ikke jeg må...)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[center][IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...blaser.jpg [/IMG][/center]


[center][Image: icon_goodpost1.gif][/center]

[center]SÅ KA' DE LÆRE DET ...[Big Grin][Big Grin][/center][center][Image: icon_lol1.gif][/center]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Hej Uffe,ja det er et religions-spørgsmål,det kan næsten fremkalde "Blasiske" debatter[Big Grin] Men du skal starte med at afgøre om du vil have en stående eller en stødende/apporterende hund.Begge typer kan fint bruges til din jagt,men jeg "vov"er alligevel det ene øje,og vil anbefale en ikke stående hund.Min begrundelse er at dressuren af en spaniel eller retriver,normalt,er noget lettere end dressuren af f.eks.en ruhår.
En spaniel er ideel hvis jagten består af brakmarker,tæt krat,brombær og andet "skrub".Den kommer frem overalt,og skåner ikke sig selv.Men hvis din jagt består meget af trækjagt på duer og særligt andejagt(særligt sidst på sæsonen) så vi, jeg da anbefale en labrador.Den er meget tålmodig og rolig i skjulet.En spaniel vil altså gerne "gå på jagt" og den er måske knap så tålmodig. Begge typer er jo fremragende apportøre,og særligt lab'en er altså utrolig nem at få en god apportør ud af.
Og ja,jeg har selv labrador's men har også haft ruhår.
En sidste ting er hunden som familie-hund,her kan man jo også kun anbefale en lab,rolig indendøre og de er jo normalt MEGET tålmodige,og "venlige" overfor børn.

[Image: P1040548-copy.jpg]

Her er mine to lab's Chivas og Zippo.Hvalpen er blevet 1 1/2 år nu.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Det kan da kun være en kleiner du mangler.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Kento

Det kan da kun være en kleiner du mangler.



Det var faktisk også min tanke, men jeg ville lige høre nogle bud før jeg bekendte kulør. Er der nogle der har erfaringer med kleiner münsterländer. Det er min første hund, så jeg har ikke den store erfaring i træning og sådan. Er det et ok valg som første hund? Hvor meget træning/motion kræver den? Jeg har, som de fleste, ikke forfærdelig mange ledige timer, men det er jo også en fin måde at komme lidt ud selv, og eventuelt få lidt motion [:I]. Kan den sidde stille i et dueskjul?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Good luck med en kleiner hvis du som som du siger ikke har mange timer.
En jagthund bliver kun så god som du selv er villig til at gøre den.
Det betyder med andre ord at man skal gå 100% ind for det man laver hvis man vil have noget godt ud af det. Især med kleineren som er en viljestærk hund som ved manglende træning vil løbe om hjørner med dig.
Det er en kanon hårdt arbejdende hund som lyster at gå på jagt. du kan få den til alt. Vandapportering, spor, sidde stille osv. Og så er den jo en stående hund som er en dejlig egenskab i sig selv.
Alt kan lade sig gøre hvis du gider at gøre en indsats for det. (sådan det i øvrigt generelt med hunde)
Jeg tror nu nok jeg ville vælge labberen som der blev nævnt. God apportering i vand, kort søg, dejlig familiehund og knap så tidskrævende som kleineren. (dermed ikke sagt at det ikke kræver tid for det gør det altid)

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#11
Hej!

Mine behov ligner dine:
Jager ofte alene på trækjagt (- og riffeljagt i Sverige). På mindre fællesjagter har jeg til tider været vidne til at anskudt vildt er gået tabt pga af dårligt hundearbejde.
Derfor var mine krav, da jeg skulle købe en hund, at hunden skulle være en god apportør efter en overskuelig træningsindsats. Derudover skulle den kunne anvendes til kortere eftersøgninger af hjortevildt i Sverige, hvor der ikke er noget schweissregister. Førskudsarbejde var i min prioritering ikke helt så vigtig.

Mit valg faldt ikke overraskende på en jagtlabrador. Det har jeg ikke fortrudt overhovedet.

Hvis du ligger mere vægt på førskudsarbejdet, vil en spaniel nok være et godt valg. Dog skal man være opmærksom på, at det kræver en stor arbejdsindsats både at træne søg og apportering.

Til sidst vil jeg opfordre dig til at kontakte de relevante raceklubber. Som regel kan man få lov at se nogle hunde på praktisk jagt eller markprøve. Det øger dine chancer for at træffe det rette valg mht race.

[Image: PC100005.jpg]
Fars hund[Big Grin]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Det var da et utroligt godt billede.[:p]
Hvor går du på jagt i Sverige?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Det var da et utroligt godt billede.[:p]
Hvor går du på jagt i Sverige?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.


Tak!
Jeg har beholdt nogle af mine kontakter efter vi flyttede hjem til DK i sommer. Det indebærer bl.a. at jeg er med i et mindre "jaktlag" på Kinnekulla, som ligger nord for Lidköping langs Vänerns østkyst. Området er præget af den store søs indvirkning på klimaet. Der er således relativt sjældent større mængder sne og foråret kommer tidligere end bare 30-40 km væk fra Vänern. Løvskov og gammelt kulturlandskab giver meget gode forhold for især dåvildt. I oktober var vi tre mand på jagt i tre dage. Til sammen nedlagde vi 11 stk dåvildt [Big Grin]. Billedet er fra sidste år, hvor jeg var heldig at skyde to dåer fra samme rudel. Oskar fik lov at følge schweiss-sporet på begge dyr.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
hej ujensen
hvad med en blandings hund .......

drømmer selv om en blanding af lab & tyskjagtterrie

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#15
Den har stand, den er glad for vand, den er stædig, ihærdig, går ikke udenom krat, den kan være med på pürch, den kan sidde stille, den kan være i sofaen[Big Grin]
Den vil have udfordringer og den vil bare gå på jagt, giver du den det, får du en hund der knytter sig meget til dig og vil gøre alt for dig; MEN det kommer ikke af sig selv!
det er en mellemstørrelse hund med stort jagthjerte..
og ja selvfølgelig er det en Kleiner Münsterländer.
se mere på http://www.dmk-online.dk
vh
Jan

rigtige "autistfamilier"
holder lørdagshygge ved ladebordet.!
Svar
#16
Tak for de mange indput, det har givet mig lidt mere at bygge mine overvejelser på. Hjertet siger nok stadig en kleiner. Standen facinerer mig meget, og jeg har en, for min kone, hemmelig drøm om rypejagt på de store svenske vidder [:p]. Fornuften siger nok en lab, og det er absolut ikke sådan at jeg vil gå og føle at jeg har valgt det næstbedste. Det er en dejlig hund. @ Hatting: jeg synes at det er for stort et sats at købe en blanding. Man har lidt større chance for at få det man regner med, når man køber renrace.

Jeg funderer videre. Det er ikke det dårligste at tænke på når man sidder på anstand [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Man kunne jo også spørge STROM, jeg ved at han har et MEGET SERIØST bud på den rigtige jagthund (og den er ikke blevet barberet for nyligt)[Wink]

Med Ruhårede hilsner
Kai

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#18
Hejsa Kai, er du ikke i træerne nat og dag?

du har ret: der er ingen tvivl i mit sind, der er ik noget på højde med en hund med skæg.
kan alt, vil alt og er en rigtig go kammerat der ikke bider én ret meget hvis det usandsynlige skulle ske at farmand bommede.

vi er nok desværre her midt i noget der kan blive en religionskrig: tænk bare at OtterupJan anbefaler en kleiner[V]. det kan ende med endnu en ny rekord på 13 sider.

apropos krydsermissiler er min lille hund halv ruhåret gravhund og halvt tysk jagtterrier ( i tidernes morgen med Bjarne Bøssemagers som hanhund ). bastarder er nu morsomme at stille med, så en dag krydser jeg nok ruhåren med et eller andet sjovt.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by STROM

du har ret: der er ingen tvivl i mit sind, der er ik noget på højde med en hund med skæg.

Gælder det også Schnauzere[?]

mvh

Strom



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Min først hund var en lab kryds. Den har der ikke været så meget jagt i. Men havde set kleiner på jagt nogle gange så da jeg stod for at skulle finde en afløser for den gamle lab ( den er stadig med på jagt på trods af sine snart 12 år) faldt valget på en kleiner. Det er en enorm dejlig hund. Kan kun anbefales, men den kræver en del arbejde og er temmelig aktiv de første 2 år, der efter tager den det lidt mere med ro. Så du skal gøre med dig selv om du har tiden til at træne den. Ellers skal du nok vælge en lab eller spaniel.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)