Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dobelt rifler
#1
Jeg kunne egentlig godt tænke mig en dobbeltriffel efter at jeg har set et par stykker bruge dem på drivjagt,

er der nogen her der har erfaring med sådan nogle.

det jeg har tænkt mig er en o/u som beretta eller zoli. har ingen anelse om hvad de kan koste er interesseret i både brugte som nye.
Svar
#2
Ej skal man ha en dobbeltriffel så skal man købe en ordenligt en.
Og hvad er det så? Der skal helst stå London i den eller Birmingham
Da det er hos de engeleske makere der laver/ lavede de fineste/ bedste af disse.
Det ulimative er hvis man kan finde en fra koloni tiden altså omkring århundrede skifte 1900 tallet og frem til 1930erne..ca
Priserne variere en del alt efter stand og hvem der har lavet dem
og hvilke cal der tale om.
Men på auktion 30-40 kilo og opefter. plus moms og salær. for en ukendt engelsk dobbeltriffel i et godt mellem cal
og vi snakker boxlås..

Ellers er der også en del tyske og østrigske riffler også af meget høj klasse bla nogle af de gamle merkel og ferlach fx

nu skriver du en o/u der måske en lille fordel at den er knap så følsom sidevejrs som en s/s men mener ik det har nogen relevans hvis man holder sig til korte hold under 100m fx da den jo kun er bygget til korte hold .
Og en s/s er jo den klassike riffel og den kan man os sælge igen tror en o/u er lidt sværre at afhænde evt og i sær i de forkerte mærker zoli beratta, browning osv det klinger sku ik hos en intuisast.
en Gebyrder merkel 140 cal 375 vil være en god begynder riffel ik for stor og ik for lille. og kan købes til menneske penge både brugt og som nyt ca 30 kilo brugt 45 for ny.
til sammenligning koster en Holland& Holland lidt over 1 mio plus moms...
Svar
#3
Hvis det er noget du vil BRUGE så er du på ret kurs med en o/u i et kaliber der er til at få fat på (vælg altid rand-kaliber i et knæklåsvåben). Chapuis, Beretta samt flere tyske producenter laver disse til ca. 25.000 og op.

Taler vi ren brugsgenstand så find dig en brugt Valmet - den kan du formentlig få til under 7.000 og den slider du aldrig op.

Med hensyn til gensalgsværdien er der et langt større publikum til rifler i denne kategori end til de "klassiske" engelske og de holder desuden deres priser væsentligt bedre.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Jeg overvejede selv at eftersøge erfaringer med de billige dobbeltrifler der i de senere år er kommet til. I et katalog fra et unævneligt firma i Vestjylland, har jeg set Sabatti O/U til 14.999 kr og i S/S versionen kan den erhverves til 16.999 kr - Ganske billigt og så er det i 9,3x74r...Men er det overhovedet værd at bruge tid/penge på de rifler, når de kommer uden muligheder for regulering af pibesættet. Det står der i hvert fald intet skrevet om, og det er vel et minimumskrav idag til moderne dobbeltrifler?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]
Great Dane

Svar
#5
ja de er billige...lidt for billige måske
Man regulere jo kun hvis man skifter til noget nyt amu normalt er de jo reguleret til en bestemt kugle og krudt vægt fra fabrikken.
men ellers må man prøve sig lidt frem.
men de kan være ret s¨å vanskelige at ha med og gøre og kræver en meget erfaren og patetlig bøssemager hvis det skal lykkes.
men bare det at eje og skyde med den det må opveje evt problemmer
Svar
#6
Hvis dobbelriflen er reguleret efter en kugle som man har valgt at jage med- og som den skyder godt med- så skyder man med den. Vil man senere regulere den efter en anden kugle så er der såmänd ingen större problemer med det. Det tager bare lidt tid og koster naturligtvis nogle kroner, men noget större problem er det ikke. Det er en fornöjelse at jage med en dobbel, og bare lyden af ejektorerne når de smider hylstrene ud gör nästen så man får ståpels [Smile]
Jo flere penge man har at lägge ud - desto sjovere kan man have[}Smile]
Beretta Silver Sable er et dejligt våben til en fornuftig pris.
Svar
#7
Gør dig selv den tjeneste at købe et våben hvor piberne kan justeres. Det sparer dig for en del hovedbrud.

Jeg har skudt med en S/S i kal. 7x57R med loddede piber, det kostede en del hjemmeladnings-eksperimenter inden den perfekte ladning blev fundet. Når man så har fundet den perfekte ladning så er den kun præcis hvis man skyde begge løb kvikt efter hinanden. På min var det 4-5 sekunder der var afgørende ellers trak andet skud op til 15 centimeter vandret mod højre. Det var også galt hvis jeg skød 2 skud fra samme pibe - aldrig samme træfpunkt.

Der er forskel på loddede pibers følsomhed, men hvis man har justerbare piber så kan træfbilledet gøres perfekt og det holder selvom man skyder flere skud i træk.
Jeg skyder selv med justerbar Blaser nu, men hvis du er overfølsom overfor det mærke, så ved jeg at Valmet, Browning Erice og mange af de nyeste udgaver af tyske doppeltrifler har justerbare piber.

En klassisk dobbeltriffel er kanonflot og det er rigtigt som "dansken" siger at ejektorlyden er fed, men det er altså i de justerbare piber der er "value for money".
Svar
#8
Jeg har en Browning Erice i 8x57irs, den skyder da meget godt - når den ellers er kold. Så er festen også forbi - ingen hals skud til råvildt på 100 meter!

2 skud inden for en underkop er godt!

Den skulle ellers forsøde min alderdom med driv/tryk jagter på svin - nu da der jo ikke er plads til mere på vægene[Big Grin][Big Grin].

Så er der engænderne i dobbelt - de kan heller ikke skyde med andet end det de er reguleret til. Er selv anglofil, når det gælder hagl, men pris skal også høre sammen med behov af våbenet! Havde jeg et dagligt behov for en 470'er i dobbelt, så !!!!!!!!!!! var det vel noget andet.

S/S vs. O/U - skal den reguleres uden lodning, bliver det nok det sidste. Der findes da filurlige løsninger til S/S, men det er nok fordi producenten ikke kan lode ordenligt.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Jeg mindes en test i Jæger af en Krieghoff dobbeltriffel i O/U for noget tid siden. Den kunne vist justeres og det skød så vidt jeg husker ret godt.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#10
Man må lige tage ting for hvad de er. En dobbelriffel er ikke bygget for precionsskydning eller iholdende skydning. En dobbel kom til dengang man häldte krudt og kugle i fra mundingen. Hvis man jagede nogen som blev gal i skralden hvis man ramte dårligt var det godt at have et extra skud beredt. En rigtig dobbel har loddede piber- sådan er det bare! Meningen med det hele er at den skal reguleres for at träffe en given punkt på en vis afstand afhängigt af hvad man skal jage med den. Löbene er reguleret for at kuglebanerne skal krydse hinanden- når man skyder det förste skud sträkker piben sig af varmen og efter 4-6 sekunder som heb beskriver afgiver man så det andet skud. Löbene har da böjet sig for at så träffe på samme sted som det förste skud hvis den er rigtigt reguleret. Noget andet er den ikke tänkt til. Hvis man skyder i omvendt fölge fungerer det ikke. Det er meget personlige våben som kan opföre sig helt forskelligt når flere skud afgives. Men hvor ofte behöver man mere end 2 skud efter hinanden på jagt? Det er lettere at regulere en loddet dobbel end alt det her med små umbrakoskruer, og så er det sjovere!! Jeg skulle aldrig forsöge halsskud på rå på 100 meter med min- da ville jeg tage et andet våben i skabet, men på en elg eller gris er den fin.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)