Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8x57js
#1
Er der nogen der har erfaring med denne kal.
Jeg vil meget gerne have forslag tik træningsammunition+evt jagt ammunition.
Jeg har snakket med dem hos k.o skov. Der blev jeg anbefalet sellier bellot. Havde selv tænk på hornady (hvis den fås til samme favorable pris som i kal 270 7 kr stk. Sellier bellot skal jeg give 6 kr stk for jagtammunition, vist nok noget boottail. Har været på hjemmesiden, der findes to slags en 195 grain og en 220 grain, jeg glemte selvfølgelig, at spørge om hvilken det var de ville sælge til den pris.
Jeg fik i øvrigt af vide, at hvis der skulle være problemer kunne jeg til enhver tid bare få dem byttet(jeg refererede til den diskussion der har været herinde tidligere).
Hvad er jeres erfaring ???
Det skal i øvrigt bruges i en hva 640.

HSH
Svar
#2
8x57is er et meget fint kaliber som mange autister anvender med stor glæde, mig selv inkluderet men ikke med S&B patroner, hvorfor ødelægge glæden, skyd med din riffel men giv den ordentlig ammunition.
Mvh.Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Hej HSH,

køb Normas Jaktmatch (selv om det er nogle korte 8g projektiler) og du har verdens bedste hylstre at genlade på hvis du har de "tilbøjeligheder".
Ellers laver Norma noget kvalitets ammo i kaliberet.
Hvis du ikke skal genlade/have genladet så kan du roligt købe Hornady.
Deres hylstre er bare ikke så stærke at genlade på[B)]

Ja, indrømmet, de er lidt dyrere men til gengæld prima kvalitet!

PS: Startede selv med det kaliber i min første jagtriffel.
Du vil ikke blive skuffet!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
jeg kan skaffe dig noget origenalt 8x57js dog kun i pakker a 350 stk. til 800kr pr pakke.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#5
Hvad er "originalt 8x57js" for noget ??? Fra krigens tid eller lign??

Bigfoot
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#6
Hej Mauser98

Det lyder interessant, men hvad er det for noget ammunition ?
Det gamle org militærammunition er der kviksølv[V] i (fænghætterne så vidt jeg er blevet informeret), hvilket selvsagt diskvalificere denne type.
Lad mig endelig høre nærmere om hvad det er du har.
Jeg får iøvrigt monteret en aimpoint 7000 på i denne uge. Jeg ved den er gammel, men den er også lånt på ubestemt tid og dermed gratis.
Jagtammunition er også købt 13 grams sako hammerhead. Anbefalet gennem flere tyske og svenske hjemmesider, så jeg håber de lever op til anbefalingen. Den bliver sammenlignet med lapuas mega[^], som jeg skød med i 6.5x55, da jeg havde sådan en.
Svar
#7
ja det er fra krigen af. det er fra 1944. det er maskingevær ammo til mg42 det er spidsskarpt. kan gennem trænge lidt af hvert.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#8
min gamle mauser skyder faktisk rimelig presist med det. på 100 meter sidder de inden for bunden af en ølflaske. men det er rimeligt hårdt ladet, min riffel slå pænt hårdt med det. 20 skud så gider jeg sgu ikke mere.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#9
[Image: th_m003.jpg]

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#10
[Image: th_mauser004.jpg] det er så ammo`en

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#11
Hej "mauser89k"!

For ind i hedehule.....

Det der gamle LMG ammo er lavet med rottekrudt og kviksølvfænghætter!!

Hvis du har piben i din gamle K98 kær, så lad være med at bruge det!
Sælg det til nogle samlere!

I det mindste så skal du skylle din pibe igennem med kogende vand efter afskydning og FØR rensning og olie kommer i!!
Det kan måske forhale den uafvendelige katastrofe, nemlig at kviksølvet bliver "skudt ind" i stålet og tærer din pibe op, uden at man kan gøre en sk*d ved det!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "mauser89k"!

For ind i hedehule.....

Det der gamle LMG ammo er lavet med rottekrudt og kviksølvfænghætter!!

Hvis du har piben i din gamle K98 kær, så lad være med at bruge det!
Sælg det til nogle samlere!

I det mindste så skal du skylle din pibe igennem med kogende vand efter afskydning og FØR rensning og olie kommer i!!
Det kan måske forhale den uafvendelige katastrofe, nemlig at kviksølvet bliver "skudt ind" i stålet og tærer din pibe op, uden at man kan gøre en sk*d ved det!!!
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr


der skulle være store chancer for at det kaliumchlorid der "æder" hans pibe..Kviksølvfænghætter blev kun brugt af Kynochs intil 1930erne
...alle andre ammofabrikanter allerede efter 1st verdenskrig gik bort fra kviksølv til kaliumchloride(KCl).
Amerikanerne brugte KCL-fænghætter intil i 1950erne...[Smile]
Brugte MG 42erne ikke osse jernhylstre...det er jo endel kraftigere end den mauserriflerne brugte??

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#13
Du har sikkert ret "tikka93"

Jeg kan ikke lige huske hvordan det var med tysk krigsammo, men der var vist noget med at de brugte hvad de kunne få i 1944!

Jeg er ret sikker på at jeg en gang læste i et usa-gun-blad at en del 2-verdenskrigs-ammo også havde kviksølv i gænghætterne og at man ikke kan vide det med sikkerhed når det drejer sig om tysk krigs-produktion af senere dato[xx(].

KCl fænghætterne er ikke helt så slemme, der kan man få god hjælp af det kogende vand, de danner nemlig kun saltsyre i piben[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Hej Mauser

Jeg takker nej til tilbudet om ammunition, da jeg ikke tør løbe risikoen.

HSH

Godt nytår
Svar
#15
ok

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#16
nu har jeg kun bugt det ammo for sjov. hvis det gamle er så farligt for løbet, så kan jeg ikke forstå at den tyske wehrmacht brugte det. de havde vel ingen interesse i at ødelægge deres egne våben. min mauser er fra 39 og løbet fejler absolut intet. jeg har haft en bøssemager til at kigge den. og jeg kunne forstille mig at den har skudt en del skud, når den nu er så gammel. men ret mig hvis jeg tager fejl.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#17
i -44 brugte Wehrmacht vist hvad de kunne få fat i[Big Grin]

KCL og kviksølv-fænghætter var det man havde dengang! så man måtte bare finde sig i at piben tog skade indvendigt!

Mange af de gamle rifler har ikke skudt NÆR så mange skud som man skulle tro!
Der er jo LANGT fra at "piben er OK" til at den "ikke har taget nogen skade"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
nu har skudt ca 100 skud af det gamle ammo over de sidste tre år. og løbet fejler ikke noget. den bliver da selvfølgelig gjort grundig ren efter skydning...

leopard2a5
EAGLE1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)