Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anslagsenergi
#1
Hvilke former for energi omdanner projektilet sig til ved anslaget ??

Mit gæt er enerti og varme, men Kluden er uenig.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#2
Termisk energi og mekanisk energi !

Hilsen
Karsten
Svar
#3
Hvis HELE kuglens masse omdannes til mekanisk og termisk energi bør man nok huske sine solbriller og et godt tykt lag solfaktor 100000!

E=mc^2 [Big Grin]

Man får så heller ikke meget af vildtet med hjem![Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Vi kan jo starte med at høre om emnet blandt den ældre del af den japanske befolkning........[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Start hellere med at fortælle hvike energier det så bliver til

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#6
Citat:quote:


Hvis HELE kuglens masse omdannes til mekanisk og termisk energi bør man nok huske sine solbriller og et godt tykt lag solfaktor 100000!

E=mc^2

Man får så heller ikke meget af vildtet med hjem!
Citat:quote:



Og man har ved samme lejlighed en stor virkningsgrad [Big Grin]

Den potentielle kerneenergi der må være i projektilet inden anslaget, er der garanteret også bagefter, så den er vel egenligt ikke omdannet !

Lani, jeg tror stadig svaret må være termisk energi og mekanisk energi !

Hilsen
Karsten
Svar
#7
Hej Lani!

Hvis man regner lidt på det kommer man frem til:

Min gode ven Andy fra MOD i England har regnet lidt på det!

Ved et deformerbart projektil.. altså en "blødnæset jagtkugle" af vanlig konstruktion (ikke premium-kugle)

Her viser beregningerne at omkring 25 - 50 % af kuglens bevægelses-energi bruges til at deformere projektilets metal. Den resterende del af energien opbruges (hvis projektilet IKKE forlader vildtkroppen med en hastighed der er større end 0) til at forårsage temporær og permanent deformation af kropsvæv + at opvarme både projektil og vævet i kroppen.
Den del der bruges til opvarmning af kropsvæv og metallet i projektilet er ikke beregnet, men det må antages at varme-andelen er ret beskeden.

At tale om at projektilet "dumper" sin energi i dyret (ses ofte omtalt i specielt amerikansk litteratur) og dermed medvirker til den meget omdiskuterede "shock-virkning" er helt klart noget vrøvl, da energi-mængden simpelthen ikke er stor nok.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Hej Dravis

Det er fint. så den energi der bruges til deformation af projektilet er så mekanisk energi ?

Og den energi der bruges til at lave sårkanal i dyret hedder ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#9
Tak Dravis

det passer fint med at jeg altid vil have gennemskud og schweiss
fremfor den omtalte totale aflevering af energien.

Energi kan vel i denne sammenhæng bedre mere bruges til at give et billede af den forventede gennemtrængningsevne(kombineret med SD)

VH Søren

Nu snart med 260 REM Kun afhængig af Midway og Hatting
Undskyld Midway det er faktisk kun Hatting nu
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Citat:quote:

det passer fint med at jeg altid vil have gennemskud og schweiss
fremfor den omtalte totale aflevering af energien.



=Weatherby[Big Grin]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#11
Citat:quote:

At tale om at projektilet "dumper" sin energi i dyret (ses ofte omtalt i specielt amerikansk litteratur) og dermed medvirker til den meget omdiskuterede "shock-virkning" er helt klart noget vrøvl, da energi-mængden simpelthen ikke er stor nok.



Tjah,men hvornår er dyret "for stort" til momentale at blive"chok-dræbt" Jeg skød idag en stor gammel gold-rå med .222'eren.Den blev skudt med en Hornady V-max på 55 grs. I rent sideskud på 70 meters afstand.Kuglen sad lige bag bladet.(jeg turde ikke skyde PÅ bladet med dén kugle,jeg foretrækker selv at hakke mit vildt-kød)
Flugtafstanden var på 0 meter,altså momentalt drab(chok drab)
Jeg har skudt en del råvildt,både med .222 og .308 og jeg har flere "chok" drab med .222'eren end med .308'eren.Dette lille kaliber afleverer typisk alt energien i dyret(intet gennemskud)og det har jeg altid regnet som chok-drab.Hvis det ikke må/kan kaldes for chok-effekt,hvad kan det så kaldes? Jeg mener ikke at dyret,rent "mekanisk" når at dø på det halve sekundt det tager at ramme jorden.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ULG
Hvis det ikke må/kan kaldes for chok-effekt,hvad kan det så kaldes? Jeg mener ikke at dyret,rent "mekanisk" når at dø på det halve sekundt det tager at ramme jorden.

Hilsen Ulrik



Jeg ved heller ikke hvad der sker, men hvis man sammenligner med en mavepumper, altså et solidt slag, så går de fleste mennesker i brædderne.

Måske det er den effekt der optræder og så dyret forender mens det er paralyseret.

Jeg skød f.eks. en hare med hagl, i lørdags. Den blev ramt fra midten og bagud, i et sideskud. Haren stoppede uden at vælte, den var lammet og inden hunden var tilbage med den var den forendt.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)