Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ballistisk koeficiet
#1
Jeg vil høre om der nogen der ved lidt mere om den ballistiske koeficient (BK). Jeg læste på Sierra hjemme side, at BK varierer ift. kuglens hastighed. Så meget kender jeg dog til aerodynamik, at vindmodstand forøges med hastighedenes forøgelse. Men jeg troede at selve BK i formelen for udregning af kuglebanen var konstant. De fleste kugleproducenter angiver som regel kun en BK. Er det så en gennemsnitligt beregning?

mvh. Johannes
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Jeg vil høre om der nogen der ved lidt mere om den ballistiske koeficient (BK). Jeg læste på Sierra hjemme side, at BK varierer ift. kuglens hastighed. Så meget kender jeg dog til aerodynamik, at vindmodstand forøges med hastighedenes forøgelse. Men jeg troede at selve BK i formelen for udregning af kuglebanen var konstant. De fleste kugleproducenter angiver som regel kun en BK. Er det så en gennemsnitligt beregning?

mvh. Johannes



Hej Johannes

BC ændrer sig afhængig af hastigheden. Jeg har også et ballistikprogram som opererer med hele 3 forskellige BC efterhånden som kuglen kommer derudaf[Wink]

MVH
Mugge

Vi fik lige et rådyr,en ræv, en fasanhøne,og en gråand i dag[:p]
MVH
Mugge

Svar
#3
Et eksempel:

Sectional Density: .287
Ballistic Coefficient:

.535 above 2800 fps

.526 from 2800 to 2000 fps

.521 below 2000 fps

Kilde:http://www.midwaydanmark.com/danmark/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=714681

BC'en ændres fra 521 ved 2000 fps til 535 ved 2800 fps.
At bc ændres med 14 ved en forskel på 800 fps har vist ikke den
store betydning, ell. hva'[?]

Da det nok er de færeste 6.5 der kommer under en hastighed på 2000 fpt med en 140 gr. kugle, er forskellen endnu mindre.
Men om BC bliver bedre over 2800 fps, f.eks. 3000-3100 fps kunne være intersant at vide.

Sorry, ingen teknisk forklaring fra mig[8)]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Rigtige Riffelautister vil hellere på jagt eller skydebanen end snakke om Barbie
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)