Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastighed/præcision
#1
Hvis man har fundet en præcis ladning med en given kugle i sit våben, og af en eller anden grund ønsker at skifte krudt, kan man så gå ud fra at kuglen vil være mest præcis i samme våben ved samme hastighed, men med en anden type krudt. Så kunne man jo spare en del kugler ved bare at lade en enkelt kugle i hver krudtvægt, og kronografere dem. Så ville man da have en ide om, hvor man skulle lægge sine kræfter.

Er det til at forstå? jeg synes selv det blev lidt kringlet [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Prøv det!!!!!!!!
Vi er nok flere der gerne vil have et godt bud på det apørgsmål.

Olifanten

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvis man har fundet en præcis ladning med en given kugle i sit våben, og af en eller anden grund ønsker at skifte krudt, kan man så gå ud fra at kuglen vil være mest præcis i samme våben ved samme hastighed, men med en anden type krudt. Så kunne man jo spare en del kugler ved bare at lade en enkelt kugle i hver krudtvægt, og kronografere dem. Så ville man da have en ide om, hvor man skulle lægge sine kræfter.

Er det til at forstå? jeg synes selv det blev lidt kringlet [:I].



Spørgsmålet er absolut forståeligt...

Det må blive et klart nej...

Men det er et svar med forbehold...!?

Blandt andet fordi 2 forskellige fabrikater har som regel forskellig brændhastighed... Men jeg er meget sikker på, at man kan komme tæt på...

I antagelsen af at som udgangspunkt har 2 forskellige krudttyper samme hastighed, ikke nødvendigvis samme præcision, da der vil være mange variabler der kan gøre sig gældende... f.eks. krudtets volume, brændhastighed, sammensætning etc...


[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Dr. skriver:
Citat:quote:

Det må blive et klart nej...


Jeg gætter og det tror jeg også at dr.sær har gjort.[Wink]
Mit gæt er, at kuglen er ligeglad med bla. krudtets sammensætning når den er nået udenfor løbet (hvor man måler hastigheden).
Så jeg tror ikke, at der vil være nogen målbar forskel på præcisionen.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
Hmmm,

må nok desværre give ham sjællænderen ret....[Big Grin]

Jeg har oplevet fænomenet i flere rifler med både hamrede, trukne og knapriflede piber.

Med samme hastighed men med forskellige krudtfabrikater har det rent praktisk givet forskellig præcision[xx(]

Den værste var nok 7x61 S&H, men også 300 win mag og 6BR har haft fænomenet.

Måske nogle kalibre er mere følsomme over for dette, det ved jeg ikke.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Ok! nu er det sådan, at jeg hellere vil have uret end være sjællænder?[Big Grin]

Ved nærmere eftertanke kan forskellen jo ligge i de forskellige svingninger riflen bliver udsat for.[xx(]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

nu ikke mobbe, så kommer du bare i "Bad standing"....[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Hvis du lander i samme hastighed tror jeg du kan opnå samme præcision.

Men problemet med kun at lade en patron er at man ikke ved hvor jævnt den brænder krudtet og dermed hvor jævn hastighederne bliver.

Men du kan jo bruge de patroner du prøver trykket af med i gennem en kronograf(dem skal du jo lave alligevel). Hvis den kendte gode præcision/hastighed så dukker op samtidig med at du nærmer dig max er der er en hvis sandsynlighed for at du har ramt rigtigt. Da de fleste patroner går bedst med et jævnt godt fyldt hylster, og dette ligge ofte lige under max ladningen.

Hvis du rammer hastigheden langt fra maxtryk er der på mange patroner en hvis sandsynlighed for at du får ujævne hastigheder, fordi hylstret sikkert ikke er jævnt fyldt.
Hvis du kigger i fx lapuas ladetabeller er der ofte sammenfald mellem
komprimerede ladninger og præcisionsladninger.

VH Søren

PS da krudt bygger tryk op med forskellig hastighed er det ikke sikkert en ensartet mundingshastighed har haft samme acceleration i piben og dette kan vel give forskellige svingninger.

Nu snart med 260 REM venter kun på tilladelse
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
PS da krudt bygger tryk op med forskellig hastighed er det ikke sikkert en ensartet mundingshastighed har haft samme acceleration i piben og dette kan vel give forskellige svingninger.


Nu skal I lige huske på at der er forskel på begrebet præcision og så sammenfaldende skudgrupper [Wink] Forskellige svingninger forårsaget af forskellene imellem de to krudttyper, har da intet med præcision at gøre, med mindre du blander patronerne selvfølgelig [Wink]
Og det vil da være tåbeligt.

JPL
JPL
Svar
#10
i wrote:

Citat:quote:

Med samme hastighed men med forskellige krudtfabrikater har det rent praktisk givet forskellig præcision



Det jeg oplevede med de forskellige rifler med de respektive projektiler ved samme hastigheder var netop forskellig præcision[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
PS da krudt bygger tryk op med forskellig hastighed er det ikke sikkert en ensartet mundingshastighed har haft samme acceleration i piben og dette kan vel give forskellige svingninger.


Nu skal I lige huske på at der er forskel på begrebet præcision og så sammenfaldende skudgrupper [Wink] Forskellige svingninger forårsaget af forskellene imellem de to krudttyper, har da intet med præcision at gøre, med mindre du blander patronerne selvfølgelig [Wink]
Og det vil da være tåbeligt.

JPL



Jamen du har fuldstændig ret, men hvis den når hastigheden et andet sted i en svingning(end den oprindelige ladning) er det ikke sikkert præcisionen er til stede lige der.

Personligt skyder jeg altid en stribe trykladninger med lidt ladningsspring i mellem. Finder max og bakker lidt.

Jeg har endnu ikke oplevet bedst præcision andre steder end lige under max. Først herefter finder jeg hastighed og finder/beregner kuglebanen.

VH Søren

Nu snart med 260 REM Venter på tilladelse
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Dr. skriver:
Citat:quote:

Det må blive et klart nej...


Jeg gætter og det tror jeg også at dr.sær har gjort.[Wink]



Det er ikke gætværk fra min side... Men derimod afprøvet... Men jeg fornemmer, at du ikke har læst eller måske bare har misfortolket hvad ujensen starter med at skrive?

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

kan man så gå ud fra



[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Jeg har overgivet mig[:I].
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)