Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bigballer som kuglefang?
#1
Hej forum. Jeg overvejer at indskyde/træne med min 7 mm rem hjemme ved mig selv.(Bor på landet)[Big Grin]Jeg vil gerne høre om der er nogen som har erfaring med bigballer som fast kuglefang?
Svar
#2
Hej Ultra light.Jeg har brugt bigballer som kuglefang for riffelkugler op til kaliber .416T uden problemer.Jeg bruger 3 baller(bag ved hinanden-bare for at være HELT sikker) når jeg skyder med stort kaliber og fuldkappet ammo.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Jeg vil så anbefale at bigballerne ikke bruges til kvæg efterfølgende. De har tendens til at æde sådan noget, og det kan gøre dem ret syge (penetrerende fremmedlegmer).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Så husk lige at trille dem en gang imellem.
Jeg har set et eksempel på gennemskud med en 6,5 x 55 ved kontinuerlig brug - og det var ikke mere end 20 skud [Wink]

JPL
JPL
Svar
#5
Jeg synes ikke at halm er nok til at være helt sikker - når man ser på hvad hvert enkelt skud laver af ravage....

Lånte lige Jenslp skydevold [Big Grin]

Ca 2,5 meter høj jordvold og i en neutral retning hvis det af uransagelige grunde skulle gå meget galt...
Formålet var indskydning af min "nye brugte S&L med 19mm pibe", og sandelig om den ikke "klaskede skudene lige oven i hinanden [Wink] fatastisk hvad den Mølle laver.
Bromand "helautomat" indviede også i går hans røde S&L pibe monteret på en Sauer STR ... 10 SKUD blev holdt inden for en 25 øre på 100 meter !!!!!! - så S&L produktet kan anbefales [Wink][Big Grin]
NB: Han brugte den langsommelige indskydning af piben med rense efter hvert skud så den blev selvfølgelig aldrig rigtig varm [Wink]
[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Jeg har prøvet at skyde på den flade side af en rundballe med en 6.5 grams hulspids Norma kugle i en 6.5x55 og det kan bestemt ikke anbefales som kuglefang! De ryger lige igennem...

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#7
... nåmen det er da fint. Når bare de ryger lige igennem, så kommer køerne jo ikke til skade når de æder halmen bagefter !!!

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg lærte engang, at for at modstå håndvåben ild, skulle dækningstykkelse på stampet sand være 1 m og det var meget sand den gang, og det er det nok stadigvæk.

Det skal dog med i sammenligning at spidsskarp og hulspids har en markant bedre evne til gennemskud end ekspanderende projektiler.

Men sats i denne sammenhæng ikke på ekspansionen.

VH Søren

Nu med 260 REM Har tilladelse venter på tid til ladning
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

... nåmen det er da fint. Når bare de ryger lige igennem, så kommer køerne jo ikke til skade når de æder halmen bagefter !!!

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.



Jeg vil sige at det er yderst vigtigt at køer og andre dyr ikke fodres med halm der har været skudt på med riffel. Jeg ved at der skal meget lidt til før de bliver MEGET syge af fremmedlegemer som f.eks. små jernstumper.
Det kan godt være fuldkappet ammunition ikke ekspanderer, men jeg ville ikke tage chancen. Men der sker ikke noget ved almindelige runde hagl da de ikke skære hul på noget på vej gennem systemet.
I sommers døde der pludselig en ko på arbejdet, på grund af et fremmedlegeme der var kommet ind i hjertet.
Så vær lige sikker på, hvad de baller bliver brugt til bagefter.

Citat:quote:

Jeg har prøvet at skyde på den flade side af en rundballe med en 6.5 grams hulspids Norma kugle i en 6.5x55 og det kan bestemt ikke anbefales som kuglefang! De ryger lige igennem...

Mvh. Jakob


Nogle rundballer er ikke presset så hårdt som f.eks. en bigballe så det kunne måske være derfor.

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#10
Mit forrige indlæg var humoristisk ment.

For lige at være alvorlig, så mener jeg det er fastslået, at man ikke kan bruge rundballer som kuglefang. det kan godt være de for det meste opfanger kuglerne, men de gør det åbenbart ikke altid, og det er bare ikke godt nok.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Jeg har i flere år brugt bigballer af raps-halm som kuglefang, jeg får de baller der er blevet godt gennemvåde gratis af naboen.

Det eneste de ikke har kunnet stoppe er fuldkappet ammo fra deciderede "afrika-kalibre"

Problemet med de våde bigballer er at de rådner i løbet af et års tid. Så må man sprede dem ud som kompost (lettere forurenet med tungmetaller!) men så får man bare nogle nye baller hos naboen.

Efter at jeg måtte konstatere at en fuldkappet 458lott ikke stopper i 75 cm vand + 60 cm telefonbøger + 1 bigballe, har jeg stablet en bunke gamle jernbanesveller op bag ballerne... så kommer de ikke længere..
De tunge blyprojektiler i .458 er også problematiske, så næste gang får jeg smidt et læs grus bag bigballerne.

En 7 mm rem med jagt-ammo vill jeg ikke have betænkeligheder med, de kommer ikke gennem en våd bigballe, og er man nervøs kan man jo lægge 2 stk.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Mit forrige indlæg var humoristisk ment.

For lige at være alvorlig, så mener jeg det er fastslået, at man ikke kan bruge rundballer som kuglefang. det kan godt være de for det meste opfanger kuglerne, men de gør det åbenbart ikke altid, og det er bare ikke godt nok.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.



Ok Den fik jeg ikke helt med[:o)] Det er nok fordi vi er rimeligt trætte af folk der smider dåser og andet metal på markerne som så kommer med i snitteren og det er ikke sundt for dyrene[xx(]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Sneppen
[br
Ok Den fik jeg ikke helt med[:o)] Det er nok fordi vi er rimeligt trætte af folk der smider dåser og andet metal på markerne som så kommer med i snitteren og det er ikke sundt for dyrene[xx(]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen



Et par af mine medstuderende fra dyrlægestudiet har for nylig lavet en undersøgelse af de fremmedlegmer, som de fandt i formaverne hos kvæg (de har set på rigtig mange komaver [Big Grin]). Til deres, og mange andres, store overraskelse viste det sig overvejende at dreje sig om dæktråd fra de overskårne dæk, som bruges til at lægge oven på ensilagestakkene.
Ikke at man derfor skal smide dåser på folks marker, men brug lige dækkene hele [Wink].

Uffe

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Citat:quote:

Et par af mine medstuderende fra dyrlægestudiet har for nylig lavet en undersøgelse af de fremmedlegmer, som de fandt i formaverne hos kvæg (de har set på rigtig mange komaver ). Til deres, og mange andres, store overraskelse viste det sig overvejende at dreje sig om dæktråd fra de overskårne dæk, som bruges til at lægge oven på ensilagestakkene.
Ikke at man derfor skal smide dåser på folks marker, men brug lige dækkene hele


Det undrer også mig, vi fjerner altid dækkene så langt fra åbningen af stakken som muligt, så vi ikke for dem eller stykker af dem med i mixeren.
Har hørt om en der smed sådan et dæk i en mixer og det kostede 10 køer[xx(]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#15
Hej Dravis

Når du tyr til så solide genstande som jernbanesveller og grus, hvad skal du så overhovedet med bigballerne ? kommer de ikke bare til at bidrage med et usikkerhedsmoment på projektilernes retning og dermed endemål ?

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Vi bruger ofte en bigballe som ligger på siden til "skiveholder".
Båndene på sådan en er rigtig gode til at holde en skive.
Men jeg må sige at en alm. 308 med 9,7g Norma SP-kugle går lige igennem.
Vi bruger som sagt kun ballen til skiveholder, og en skrent som kuglefang.
Svar
#17
Jeg har hørt at nogle bøsser slet ikke fungerer uden baller som kuglefang. Jeg har dog aldrig hørt, at det nødvendigvis skulle være big-baller.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Min erfaring er at de våde bigballer fanger alle de "normale" expanderende riffelprojektiler op til .375H&H, dette er vel at bemærke med skudafstande mellem 40 og 80 m.

De fuldkappede "bønner" fra 308 og opad går nogen gange igennem, men har ikke meget energi tilbage når de kommer ud på den anden side.
Typisk kom kun nogle få AMA 7.62 igennem og de sad i de yderste cm i jernbanesvellerne.

Sand har jeg endnu ikke haft brug for.

Bigballerne gør stor nytte da de også fungerer som "skive" når jeg træner med jagtbuen.

Desuden bruger jeg dem mest når jeg træner med salonriflen.
.22lr kommer IKKE igennem[Big Grin]

Jeg regner ikke en enkelt bigballe som "Bagstop" dertil er usikkerheden for stor. To bigballer i rad vil man ikke kunne skyde igennem med jagt-ammo. (med mindre man skyder med .50BMG)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)