Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 36
#1
Jeg har hørt, at det som folk kalder kaliber 36 i virkeligheden er kaliber .410 haglbøsser, der ikke er det samme. Passer det?

Katte kløves bedst med .30-06
Svar
#2
410 og 36 er identiske....

G.D.
Great Dane

Svar
#3
Hmmm... Sauer har vist fat i noget. Jeg mindes vagt selv at være stødt på, at ligheden mellem kaliber 36 og .410 er en misforståelse. Jeg har lige regnet på det.

En kaliber 36 svarer til diameteren af en blykugle der vejer 1/36 lbp. I tommemål bliver denne kaliber til cirka .500 og ikke .410

Så deeee....

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Ifølge Cartridges of the world er diameteren på kaliber 32 ,501 inch og 410 er lig med ,410 inch.....[Big Grin]

Så deeee....

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
1 pound = 453,6 g => 1/36 pound = 12,6 g
Vægtfylde bly = 11,340 g/cm3 => rumfanget af 12,6 g bly = 1,111 cm3
Rumfang af kugle = 4/3*pi*radius3
Radius af kugle på 1,111 cm3 = kubikroden af (1,111*3/4pi) = 0,643 cm
Diameteren af kuglen = kaliber 36 = 2*radius = 1,286 cm = .506 inch.[:0]

Regnestykket er godt nok, så hvorfor er jeg uenig med "Cartridges of the World" [?]

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Et lille P.S.

Regner man den modsatte vej på kaliber .410 svarer dette omtrent til kaliber 68 i blykugleterminologien....

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Sjovt regnestykke. Har idag checket alle tallene og kan ikke finde nogen fejl!!! Umiddelbart tror jeg at COTW tar fejl[:o)]
Svar
#8
Haglkalibre er vist ikke helt logiske, fandt faktisk en 9mm centerfire haglpatron. Men jeg er nu ret sikker på at 410 og 36 er identiske...Udover at regnestykket ikke hænger sammen med Cartridges of the world. Men hvis alle mand lige kigger efter hos deres respektive våbenhandlere, kunne det jo opklares.

Great Dane
Great Dane

Svar
#9
Jens...Se her hvad Fiocchi kalder en 410 patron
http://www.fiocchigfl.it/english/Prodott...ing.htm#01

G.D.
Great Dane

Svar
#10
Jamen, jamen...jeg tvivler ikke på, at alverdens patronfabrikanter kalder deres .410'ere for 36'ere. Teknisk korrekt er dette jvf. regnestykket bare ikke. Spørgsmålet er hvorfor???

Asumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Der har altid eksisteret en " misforståelse " hvad angår Kaliber .410
det er nemlig den eneste af hagl kalibrene som ikke er en Gauge på engelsk, men er udregnet efter patrones størrelse i tommer nemlig .410
Der er på engelsk forskel mellem Gauge som anvendes ved (på Dansk) haglkalibre og calibre som anvendes ved kuglevåben.
Så om i er på jagt "over there" så kan i købe 12 Gauge 20 Gauge o.s.v
men med .410 så hedder det simpelthen Cal.410 og ikke 410 Gauge og den er jo heller ikke som de øvrige udregnet efter hvormange blykugler i mundingens størrelse der går til et pund
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#12
Det er der jo ikke noget nyt i, jeg leder stadig efter en forklaring på at den hedder kal 36.

G.D.
Great Dane

Svar
#13
36 blykugler af løbsstørrelsen til 1 engelsk pund
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#14
Prøv lige at læse Jens Ulrik Høgh´s regnestykke, 410 svarer nemlig ikke til 36gauge

G.D.

1 pound = 453,6 g => 1/36 pound = 12,6 g
Vægtfylde bly = 11,340 g/cm3 => rumfanget af 12,6 g bly = 1,111 cm3
Rumfang af kugle = 4/3*pi*radius3
Radius af kugle på 1,111 cm3 = kubikroden af (1,111*3/4pi) = 0,643 cm
Diameteren af kuglen = kaliber 36 = 2*radius = 1,286 cm = .506 inch.
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)