Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startvægt?
#1
Jeg sidder lige og roder med nogle 150 grs kugler til kal .308.Når jeg ser i Vihavouri's tabel så er startvægt for Lapua mega med N540 krudt 34,9 grs.For de andre 150 grs.kugler ligger startvægten nærmere de 42 grs.med samme krudt.Faktisk skal man helt op til 180 grs.kugler for at finde data med tilsvarende lav startvægt.Hvad er årsagen til at netop Mega skal startes så lavt? Er det kuglens længde der er afgørende her? (hvilket jeg mener er ulogisk,for er Mega kugler ikke typisk kortere end andre kugler?)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Det lyder som om at der kunne være tale om en tyrkfejl... hvis du påtænker at afprøve den ladning, burde du tage et par skydebriller på, i tilfælde at der er gas der fiser bagud... (og ikke et ord om *laser)...

Mine vitavov bøger ligger desværre gemt i flyttekasserne et eller andet sted...

Hvad er angivet som totallængde?

Med den lidt mere langsomtbrændende krudttype som 540, ville jeg starte på 41grs som udgangspunkt... og arbejde mig frem efter derfra...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej,de kugler jeg lader med lige nu,er nogle "no-name" FMJ til hjortebanen,så det er ikke fordi jeg lader Mega kugler lige nu.Jeg undrede mig bare over de data da jeg så dem i tabellen.
Totallængden er angivet til ".308 standart-71 MM"
Og bare rolig,de bliver ikke afskudt i en B.....[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)