Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cal. 17 V. Cal. 22
#1
Jeg har brug for hjælp.

Jeg har med interesse fuldt diverse tråde omkring Cal.17Rem.

Jeg har aldrig haft fornøjelsen af at have en sådan i hånden, men jeg kan forstå det er en underholdende skyder.

Det jeg nu Mangler at forstå er, Hvorfor!!!

Hvad er det som Cal.17Rem kan som f.eks Cal.22-250Rem ikke er egnet til?
De fleste rifler kan få en krage til at eksplodere på 200 meter, så derfor er den jo heller ikke noget særligt. (kun ulovlig til formålet)

Larmer den mindre[?]
Er den Billigere[?]
Er den sjovere at skyde med[?]
Føj selv flere til.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#2
Nuttet
Mikro-tiny
Luftbøsse-hagl på steroider

Uden at have prøvet det, er jeg ret sikker på at de hyperaktive speedbarbies som 22-250 og 22-243 laver gennemskud på en ræv, og det selv med en 30 grs. Berger MEF. En 17 Rem med Berger 20grs. MEF laver ikke gennemskud, men knuser alt indeni og efterlader en pæn pels. Og jo der er næppe forskel hvis det drejer sig om krager. Dog er der en sikkerhedsforskel da et .17 projektil er endnu mindre og forsvinder totalt ved kontakt på grene/jord eller lignende. Dr.Strangeinyourhead viste mig engang et par billeder af et æg når det bliver ramt af en .17 rem, og der er ingen fragmenter der går ud på bagsiden. Dette er en sikkerhedsmargien af dimensioner. [^]

Katte kan ikke lide lungeskud med 17 Rem. (Det har DR.S bevist for mig)

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Helt enig med GD kaliber 17 rem er nuttet og også en speciel kaliber. 22-250 er en mere anvendelig kaliber. Den kan bruges til at småvildt til og med råvildt. I skotland skyder de sika med den. Den er tilladt i Irland til Sikajagt. Selv skudt en del ræve med kaliberen. Det tåler de ikke. Selv med 55 gr. kugler kan de eksploderer. Jeg går ikke efter pelsen, så det er ikke et problem for mig. Ang. pels, så er 17 rem nok lidt mere skånsom. Helt urimelig, at den er blevet gjort ulovlig til rævejagt.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Welll...
jeg kunne skrive meget om .17 Rem... men det gider jeg egentlig ikke...[Big Grin]
handling er bedre end 1974636711 ord...
hvis der er nogen der lægger krager til, så lægger jeg gerne riffel til...

P.T. er min 17 Rem den definitiveste morsommeste riffel jeg har ejet... og jeg har haft et par stykker gennem tiden...[:p]

Wildcatters have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Welll...
jeg kunne skrive meget om .17 Rem... men det gider jeg egentlig ikke...[Big Grin]
handling er bedre end 1974636711 ord...
hvis der er nogen der lægger krager til, så lægger jeg gerne riffel til...

P.T. er min 17 Rem den definitiveste morsommeste riffel jeg har ejet... og jeg har haft et par stykker gennem tiden...[:p]

Wildcatters have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove



Hej Dr. Mærkeligiroen

GD har jo nogle gode argumenter, men:

Da jeg kan forstå du er den eneste i dette forum der ejer en .17Rem,
forstår jeg egentlig ikke hvorfor du ikke vil indvie mig i din verden.

Hvorfor er den sjovere end andre små kalibre[?]
Hvad gør den ved krager andre ikke kan[?]
Er det fordi andre ikke har en[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#6
Well... vi kaliber mongoler behøver heldigvis ikke gode argumenter for at have en speciel skyder eller kaliber...[Big Grin]

kal 17 er udelukkende beregnet til at bekæmpe skadedyr...

en 25 grains Berger kugle med 1200 m/s detonerer på en krage og den forsvinder i en sky af fuglepels...

rekylen er lav, lyden høj...underholdningsværdien stor...[Big Grin]

jeg har skudt et par vilde katte med den og det er et syn for guder...
det længste skud var ca. 175 meter og katten faldt til jorden som ramt af lynet!!!
ingen gennemskud... men totalt flydende inden i...

selv ræv er ikke noget problem...
men jeg vil mene at den maximale skudafstand er 250 meter hvis effekten skal holdes...

jeg er bevidst om at en 22-250 kan gøre det samme, men så skal man indskyde i tide og utide...
min 17 Rem er kun beregnet til at lave fuglepulver og derfor kun indskudt med Berger...
det skal nævnes at Remingtons kugler er lidt mere sejlivet, men stadig skrøbelige...de vil være det bedste valg til ræv...[^]

er man typen der kun har 2 rifler, er man sikkert bedre tjent med at skaffe sig en skade/kragefælde... med dertilhørende lav underholdningsværdi...[V]

Wildcatters have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)