Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8 ½ Shot i kaliber 410
#1
http://winchester.com/products/newitems/whatsnewcontent.aspx?productid=40

De må næsten kunne bruges som pegepinde i skolerne

[Image: superx-410large.jpg]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#2
Så må du være fra Læsø eller Anholt eller noget - eller andet sted med små skoler.

.410 er ganske sjove at bruge og ret effektive på kort hold mod fugle.

Der findes en lever-action haglgevær i cal .410, men det er med kort kammer - og ikke 3" som vist på billedet.

Winchester model 9410, (ligner winchester model 94) - Det er samme udgave som Winchester model 9422 (leveraction salonriflen).

Har spekuleret på at få fat i sådan en 410'er til rype-jagt.
Den kan bruges med små hagl til ryper - eller med slugs/buckshot til sæler.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Så må du være fra Læsø eller Anholt eller noget - eller andet sted med små skoler.

.410 er ganske sjove at bruge og ret effektive på kort hold mod fugle.

Der findes en lever-action haglgevær i cal .410, men det er med kort kammer - og ikke 3" som vist på billedet.

Winchester model 9410, (ligner winchester model 94) - Det er samme udgave som Winchester model 9422 (leveraction salonriflen).

Har spekuleret på at få fat i sådan en 410'er til rype-jagt.
Den kan bruges med små hagl til ryper - eller med slugs/buckshot til sæler.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Jeg er ikke fra en lille ø men derimod fra Ballum i noget nær det sydvestligste punkt i DK og der har vi også små tavler[Wink]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Hmm, det skal vist være lidt længere væk end Ballum, for det er ikke miljøhagl, der er i disse patroner.

Men Eley laver dem med bismuth ...

Jeg kendte en gammel, nu afdød herregårdsskytte. Han kunne efter en hjerneblødning ikke tåle rekylen fra større kalibre. Men med en .410'er kunne han sagtens passe en klapjagtspost.

Nu er det jo ikke lovligt længere, men i de rette hænder fungerede den udmærket. Han doublerede faktisk råvildt med den engang, men det er jo nok heller ikke for novicer.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Jeg kom til at tænke på, at jeg engang så en nuttet lille s/s haglgevær i .410-haglpatron.

Det var en flot lille ting, og jeg skriver lille, idet det vitterligt så ud til at man havde taget en standard cal 12 haglgevær med udvendige haner og skaleret den ned til .410

Så man endte med et gevær som var ca 60cm langt, s/s med udvendige hammere og virkelig flotte graveringer m.v.

Den brugte cal .410, i 2" længde.

Jeg husker ikke hvad Winchester's leveraction i .410 bruger i kammerlængde, men det var kortere end 3"

Så det må have været 2.5" den har brugt, men det kan slås op på deres hjemmeside eller noget.

Hvis i får ideer om at købe en .410'er, så kig nøje på kammerlængden !!

De korteste Bismuth patroner er vist 2.5" - og det kan godt betale sig at købe en hel kasse hjem (ikke bare en pakke..), det er godt nok frygteligt dyrt - men har ofte fået gode handler i hus, hvis jeg køber en hel kasse.
Så skal forhandleren/mellemleddet ikke tænke på, hvordan han dog kommer af med resten.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
En anden sjov lille ting, er at der findes enkeltskuds/enkeltløbede pistoler i cal .410 med kort handy løb og totallængde.

De blev brugt under anden verdenskrig, samt er tilgængeligt materiel selv i dag - for SAS-soldater til brug som likvideringsvåben.

Hvad patronlængden er, ved jeg desværre ikke, men læste det et sted og gad godt genfinde oplysningerne.

Infoen var, at for likvidering "up close and personal", var det et fortrinligt våben med stor garanti for dræbende effekt uanset hvad og uden de store "griseri-effekter" som andre lyddæmpede projektil-våben giver.

Forlydenet var også, at med mundingen trykket hårdt mod hovedet af en person, var det også et fantastisk stille/lydsvagt våben, hvilket jeg fandt interessant da jeg ynder at læse om våben/våbenteknik.
(er på ingen måde autist!)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Sneppen
Jeg er ikke fra en lille ø men derimod fra Ballum i noget nær det sydvestligste punkt i DK og der har vi også små tavler[Wink]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen



[Big Grin] Hehe.. Jeg har selv været på Tolne skole, før denne blev lavet om til efterskole. Det er den mindste jeg var på.

Dog skal det så lige siges, at jeg var én af de 5 elever der var tilbage på skolen - det sidste år. Det var 3. skoleår.
Så vi var 5 elever, der havde en hel skole for os selv - med én lærer.

Det var nu godt nok.

Skolen var dog stor, med plads til et par hundrede elever.
Så tavlerne var også lidt større. hehe.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Indtil det i USA blev forbudt uden speciel registrering og en høj skat at eje en glatløbet revolver, blev de glatløbede solgt som "snake guns", altså til at skyde slanger med, hvis man var så uheldig at komme tæt på en sådan. Der bliver stadig produceret revolverpatroner med hagl til de overnevøse slangehadere, men de afskydes altså fortrinsvis fra normaltriflede revolvere (sjældnere fra halvautomatiske pistoler, der ikke fungerer halvautomatisk med haglpatronerne)) og netop riflingen giver en ujævn spredning.
Svar
#9
Citat:quote:

De må næsten kunne bruges som pegepinde i skolerne


Jeg må indrømme at det gik lidt stærk da jeg postede denne nyhed.
Grunden til jeg sagde at de kunne bruges som pege pinde var at jeg læste det som om de var 8.5 tommer i længden[:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)]
Men når jeg regner på det kan jeg godt se at det ikke ville kunne passe, så ville patronen blive 21.59 centimeter lang[:0][:0]

Hvilket sikkert også kunne have en ganske stor underholdningsværdi[Big Grin]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)