Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gamle Afrika kalibre
#1
Jeg har lige læst J.A. Hunters bog, Storvildtjæger

Det er en bog om det gamle Afrika, om en epoke der for altid er ovre.

Spændende, men også sørgelig læsning, for allerede dengang, (først i forrige århundrede) var den stigende befolkning et problem, som gjorde at man udryddede meget "Ur-afrika"

I sin bog, skriver han om de kalibre han og nogle af klienterne anvendte.

Det meste var non-Barbie!

Han skød bl.a. med 275 Rigby, jeg mener det er en 7x57 mauser.

En klient skød med en dobbeltløbet kal. .360, det må være den jeg har fundet, eller?

[Image: 360%20No2.jpg]

Han Nævner også en Jefferyriffel i kaliber .475 nr. 2.
[Image: 475%20No2%20NE.jpg]

Og en H&H i kal .500, mon det er denne?
[Image: 500%20NE%203in.jpg]

Til sammenligning og for at glæde Dravis, medtager jeg lige lotte [Big Grin]

[Image: 458%20Lott.jpg]

Det er god læsning, han omtaler også karamojo-Bells elefantjagt med let riffel, men sværgede selv til de store kalibre.

Efter at have læst den bog, kom jeg til at stille mig selv det spørgsmål, er det egentlig fornuftigt at gå på f.eks. bøffeljagt med en .375 H&H[?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Hvad så Claxel, er du kommet frem til at det e bedre at medbringe en 30.06, og så ramme i stedet for[Wink]

jbn
Svar
#3
Nøhh, karamojo-Bell, skulle jo efter sigende have skudt 18 bøfler med 5,6x52R ...

Jeg mente om .375'eren egentlig er for lille, selvom den er lovlig [:I]

/Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Claxel..!

Jeg har osse læst alle John Hunters bøger, og syntes det har været lidt af et "eventyr" dengang..men set med alle de andre afrikaforfattere er der kun to som jeg kan have sympati for...Alexander Lake og Oskar Konig...resten.. Blixen,hunter stigand, Bell, Taylor, Selous, mv var bare nogen som skød og skød og skød uden omtanke at det er muligt at bortskyde alt fra et continent.
De havde masser af penge... kedede sig her i Europa...og søgte eventyr og heltemod. Karen & Bror Blixen brugte således 3 årslønninger(maskinarbejder i 1920erne) om måneden bare for at køre en kaffefarm....men ok..der kom en bog ud af det i 1937..!![Big Grin]
Bror Blixen foretruknede våben til elefant og bøffeljagt var en .505 Gibbs...hans syntes .416 Rigby manglede kraft som var hans "løvekaliber". Blix udtalte sig således at hvis han skulle vælge eet kaliber til alt,ville det være .318 Westley Richards!!.
Omkring "afrikakalibrer"...så ville .303British, 7x57Mauser, 8x57Mauser, 577-450 Martini og kaliber 8 nok i virkeligheden være de mest udbredte blandt afrika-pioneerne. Det er de rige som har skrevet historie med alle deres exotiske kaliber..[:o)]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)