Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
affyring af cal 22 kugle i cal 30 løb
#21
du kan skyde en cal 22 af i et jagtgævær hvis du har lyst?
Jeg har en adapter i cal 22 til et cal 12 gævær
Men det er kun til aflivning fx hvis du har anskudt et stykke råvildt ræv eller ling mere humant end med kniv.
Måske Hatting kunne lave dem??? det da en lille sød julegave.
Den er vældig sneddigt fremstillet da en 22lr har randtændning sidder den ik i center med lidt forskudt så lige meget hvordan den kommer i siger det bang.
I kan jo sige hvis i ville ha lidt mål på den.
Svar
#22
Jeg har skudt nogle enkelte skud med " accelerator" i kaliber 30.06 med .22 projektiler. Guttten jeg fik dem af påstod, at de var fremstillet til vietnamkrigen og var så farlige, at bare man ramte en mand i fingeren, så døde han af shocket [Big Grin] (magen til sludder). De kunne forresten ikke ramme en ladeport på 10 meters afstand.

Derimod har jeg set en test i et amerikansk jagtmagasin af slugs til haglgeværer hvor et 12,7 mm. projektil på denne måde anvendes i et kaliber 12 jagtgevær. Især i riflede haglløb gav det udmærket præcision som alternativ til riffelskydning i stater hvor det er forbudt. I danmark ville det komme ud på et, der skal nemlig også riffeltilladelse til et riflet haglløb, så de får nok ingen gang på jorden der.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Citat:quote:

De kunne forresten ikke ramme en ladeport på 10 meters afstand.


I min riffel kunne de godt ramme en øldåse på 10 meters afstend, men så heller ikke meget mere.

..men IMPONERENDE effekt[Big Grin]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by PHN

I øvrigt - blot som paratviden - stammer ordet sabot fra det samme franske ord, der betyder træsko, træsåler, og har lagt navn til ordet "sabotage". Det fortælles - men er mig bekendt ubekræftet - at da maskinerne begyndte at vinde frem på bekostning af manuelt arbejde, smed arbejderne i konflikter deres træsko ind i tekstilmaskinerne og "saboterede" dem dermed.



Sabotage

Mange kender fra historietimerne Ned Ludd som var landsbyidiot i Leicestershire, England. En dag i 1779 gik han bananas, løb ind i et tekstilværksted og ødelagde adskillige væve uden nogen påviselig grund. Senere, i 1881, da engelske tekstilarbejdere var truet på brødet af de nye, mekaniske væve, genoptog de teknikken og antog samtidig navnet luddites – ludditter – en betegnelse der lige siden har været brugt om "maskinstormere", dvs. folk der vil standse den tekniske udvikling ved at sabotere maskinerne.
Ordene sabotage og sabotør stammer fra fransk, og iflg. overleveringen refererer de til en tilsvarende handling hvor arbejderne kastede deres træsko (fransk: sabot) i maskinerne for at standse dem.
Uheldigvis er der ingen kilder til at bakke denne udlægning op. At "sabotere" betyder på fransk at lave larm ved at klapre med træskoene. I bogstavelig betydning bruges ordet på fransk når man "buher" en forestilling ved at lave så megen larm at de optrædende må opgive. I overført betydning bruges det når man udfører et arbejde dårligt eller når man ødelægger værktøj og maskineri med vilje. Det er i denne sidste betydning at navneordet "sabotage" blev optaget som låneord af andre sprog som udtryk for en hemmelig handling der skal skade fjenden.

Kilde: http://lakjer.dk/erik/brok/ordligheder.html

MVH Explorer

Better have a gun not need it than need a gun not have it [Wink]
Svar
#25
Hmmmm.

Så for at få et .22 projektil nogenlunde ligeud gennem en .30 pibe giver man altså projektilet en træsko på [Big Grin]

Jeg elsker dette forum [:p]

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Ja et ordentligt los i r**** ...[Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#27
i kampvogne druges der under kalibreret ammo der kommer en25 mm tyk pil ud af løbet på 120mm og det der styrer pilen kaldes træsko, den kommer ud med 1650m/sek og rammer fortræfflige ud på 4000m hvor denne pil kan nedkæmpe alt kendt panser... det virker.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#28
Remington har solgt disse accelerator patroner i cal. 30.06 med en
cal. 22 kugle. Jeg har selv nogle, men har aldrig skudt med dem.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Sabot-patroner og "sabot" projektiler er helt og aldeles lovlige i Danmark!

Nemlig - forøvrigt bruger det svenske militær dem i deres prikskytte-rifler.................faktisk er præcisionen ikke så dårlig som jeg havde hørt inden jeg prøvede dem.

Den midderste er en Accelerator fra remington i .308
[Image: Ammu.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#30
Jeg har skudt en del med dem i både 30-30 win. 308 win. og 30-06 sprg. Præcisionen svinger en del fra riffel til riffel.
De har dog en formildende virkning på rekylen.

Kan de stadig købes i DK [?]
Det var i 80'erne jeg brugte dem (så hut jeg visker) [:I]

JPL
JPL
Svar
#31
Ja kan de købes i danmark??? jeg vil gerne købe et lille parti

Hatting er min våbenguru

snart ejer af 375RUM
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#32
Nej de kan tilsyneladende ikke købes i Danmark - jeg har ihvertfald ikke kunnet finde dem.............jeg hører meget gerne hvis der er nogen der mener at de forhandles her i lande.
Black Bird kørte 400 kilometer for at aflevere 11 stk. til mig!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#33
Hvis man ser på Remingtons Hjemmeside står der at de stadig kan bestilles.
Så det er vel bare at bestille og vente.

Har lige været inde og set, de findes i 30-06 og 30-30

30-06 55gr. psp Mun.hast. 4080fps. Mund.energi 2033ft.lbs
30-30 55gr. psp ---"--- 3400 ----"---- 1412

Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#34
Skov i Bording havde dem på et tidspunkt.
Svar
#35
hvad med at vi alle sammen finder us af hvor mange vi hver især vil købe også

kontaktede rex og han kunne måske skaffe den overthere selvfølgelig skal vi købe nok! ???[?] vi kunne få dem hjem til genladning

Hatting er min våbenguru

snart ejer af 375RUM
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#36
Jeg var lige inde og tjekke gemmerne, jeg har 13 på lager.[:p] Skal se om min 30.06'er kan styre dem .

Kan den det, så aftager jeg gerne nogle. Hvis ikke så kan en eller anden overtage resten...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)