Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er det for en ??
#1
Under et besøg i Frankrig var mine forældre ude at se på skyttegravene fra 1.verdenskrig.Og som en ægte våbentosse holdt min gamle far naturligvis øje med,om der skulle være en souvenir fra dengang.Og det var der,han fandt dette hylster i skyttegraven.
Men hvad er det for en?
Den er ca 58,7 mm lang,13,8 mm omkring det nederste af hylstrer.Og kalibret er lidt svært at måle,hylsterhalsen er revnet,så det er ikke helt cirkelrundt,men det er omkring kal.44
Er der mon nogen der kan fortælle hvilket kaliber det drejer sig om,og hvilket våben der har anvendt denne type ammunition.
Og er der nogen forklaring på at så gammel ammo (Headstamp siger 1879) blev brugt i 1914-18?

[Image: P1080346-copy.jpg]

[Image: P1080343.JPG]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Det er da en 11,15x60 R Mauser a.k.a. 11x60 R Mauser eller .43 Mauser. Anvendt først i Mauser 1871 (enkeltskud) og senere i den konverterede repeterriffel med rørmagasin M 71/84.

Hvordan den er endt i skyttegraven? De har vel haft nogen tilbage og brugt alt, hvad de kunne få fat i...?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Det er en 11mm M.1877 Werndlgewehr ( 11,2 x 58R ) også kaldet Hirtenberg 544H og den blev anvendt i Werndl M 1873 and M 1873/87 single shot rifle
Mannlicher M 1885 and M 1886 repeating rifles.
Patronen er fremstillet hos Georg Roth, Patronen- und Metallwarenfabrik A.-G. Østrig/Ungarn fabrikken var aktiv fra 1866 til 1928.

Torben
Torben
Svar
#4
I stand corrected [:I]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej Torben,tak for svaret-og Høgh,tak for forsøget[Wink][:I]
Så kan riflen der har afskudt patronen jo ha'set sådan ud:
[Image: Werndelgevehrjaeger.jpg]
Var den riffeltype udleveret til almindelig brug i WV1? Jeg syntes den virker noget antikveret ifht.hvad der ellers blev brugt i skyttegravene? Og jeg kan godt forstå at man som forsvarende styrke fandt og brugte hvad man kunne få fingre i til at forsvare sig med.Men jeg syntes det er underligt at den angribende styrke brugte så gammeldags udstyr,jeg troede at de var mere moderne udrustet.Og når ammunitionen stammer fra Østrig/Ungarn,som jo var på samme side som Tyskland,så er det jo nærliggende at tro at den var med på tysk side.Har Werndel-geværet været i fransk tjeneste før 1.Verdenskrig?
Ja,jeg ved godt at den kan være havnet i "graven" på 1000 måder,men man kan jo gætte på hvad der er sket dengang[?]
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Her er for 25 øre viden: Werndl enkeltskudsiffel Model 1868, 11,2x58mm. Talrige småændringer undervejs i produktionsperioden. Joseph Werndl var direktør for den østrigske Steyr-fabrik og lagde derfor navn til våbnet. Første model var baseret på ombyggede forladere.
Under betegnelsen model 1873 startede produktionen af cylinderlås-rifler i samme kaliber i større stil i 1874. Patronen havde en kartonindkapslet bivoksplade bag det rene blyprojektil.
Ikke usandsynligt, at riflerne og dermed kaliberet blev presset i tjeneste igen under WW1.
Svar
#7
Mannlicher M 1885 and M 1886 repeating rifles fantes også i den kaliber.

Torben
Torben
Svar
#8
Jeg var for en 10 år siden ude at se skyttegrave fra 1. VK og begyndte at grave i træstubbene med min medbragte sweizer kniv. Der dukkede både granatsplinter og et massivt kobber projektil på ca. 8mm. Så der er noget at finde endnu..... Spændende !
Svar
#9
Det der med at grave i 1. VK områderne kan give resultater man IKKE regner med (og aldrig glemmer!!)

En bekendt havde sine børn med ved Somme og de gik også og gravede lidt og efter et stykke tid kommer den yngste datter med en hel håndfuld og siger: se far, jeg har fundet en masse sjove hvide sten!

--- Det var TÆNDER!!!! og de var ikke fra grise... (Min bekendte er dyrlæge!)[V][xx(][Sad]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)