Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ny riffel
#1
jeg skal ha en ny jagtriffel og jeg har meget kig på de nye mauser jagtrifler man er vel mauser-mand. men jeg kender ikke meget til de nye, og her kommer overraskende nok mit spørgsmål er der nogen herinde der ved noget om disse våben. det er kaliber 30-06 jeg har kig på. så erfaringer våbene, og kaliber. vil blive modtaget med glæde. min gamle ombygget 98er 8x57js er sgu ved at være slidt...

kenny hald
EAGLE1
Svar
#2
Lauritz.com i Næstved har en specialbygget riffel med Mauserlås, kal. 6,5x55, matchtrigger, mundingsbremse. Nok ikke lige det du søger, men interessant at studere og måske hen ad vejen bruge som blueprint for egne projekter.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by mauser98k

jeg skal ha en ny jagtriffel og jeg har meget kig på de nye mauser jagtrifler man er vel mauser-mand. men jeg kender ikke meget til de nye, og her kommer overraskende nok mit spørgsmål er der nogen herinde der ved noget om disse våben. det er kaliber 30-06 jeg har kig på. så erfaringer våbene, og kaliber. vil blive modtaget med glæde. min gamle ombygget 98er 8x57js er sgu ved at være slidt...

kenny hald



Behold låsen og byg videre derfra....Du er vel Mausermand??[Wink]

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#4
nu har jeg godt nok fået den ide med en m98 magnum. istedet for en 30-06er og min gamle 98er beholder jeg kun af afektions værdi den skal der ikke røres. syntes det efter hånden også er lidt synd at bruge den. men tusind tak for de fede links.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#5
Hej Mauser-mongoler!!!

Hvad er det der tænder efterhånden mange i dette forum ved en mauser 98?
Er det at den er lavet af antik-jern?

Er det at selvom der er lavet millioner, så er der ikke to der er ens?

At det er et mareridt at montere kikkertbaser?

Eller er det bare for nemt at købe en forbedret kloning, iform af
eksempelvis Winchester eller Ruger??? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Må man sammenligne jer lidt med Harley-folket? [Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
WSM !!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg holder med dig [}Smile][}Smile][}Smile]
Mauser eller Blaser, det er vel cirka det samme.

Jeg har dukket mig [B)][B)][B)]

Hilsen Steen
Svar
#7
jeg kan nu godt lide mausere og skal bruge 4 stk : jeg skal have hegnet et par juletræer og mangler hjørnestolper.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
just et shot

Citat:quote:

Mauser eller Blaser, det er vel cirka det samme.

Jeg har dukket mig

Hilsen Steen


der var ikke pænt at samligne en god gennem prøvet tysk riffel
med så dårlig gennem prøvet og opreklameret riffel

du skulle have 10 klask i røven med læder remmen fra en gammel 98èr
så kan du lære det

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hatting

just et shot

Citat:quote:

Mauser eller Blaser, det er vel cirka det samme.

Jeg har dukket mig

Hilsen Steen


det var ikke pænt at samligne en god gennem prøvet tysk riffel
med så dårlig gennem prøvet og opreklameret riffel

du skulle have 10 klask i røven med læder remmen fra en gammel 98èr
så kan du lære det




Det var da rart at se at det ikke er alle jyder der er bindegale...

Hatting... du er blevet noteret for en stjerne til... [Image: icon_bowdown.gif]

At sammenligne m98 med *laser... det er jo det rene [Image: all_coholic.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Rolig nu [Big Grin]
Skulle bare lige se om der var liv endnu. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Er der ogen der mangler en fuldskæftet Mauser kort model, med en ZF4 ?

Hilsen Steen
Svar
#11
Tror folk misforstår navnet mauser lidt.
En rigitgt mauser obendorff høre til noget af det fineste og dyreste inden for rifler og har intet med en alm mauser at gøre.
Alle de engelske rifler fra de store våbenhuse bruger denne lås og mannlicher låsen.
Den koster pt 3500 engelske pund=38500kr kun for lås og låsstol
en samlet riffel koster fra ca 18.000 pund = 198.000kr.
hertil kommer kuffert træ bedre end std, graveriger kikkert osv.

Mauser det jeg kalder mauser laver pt en model 98 take down og en alm bare kaldet model 98.
lavet i Germaney. fra 12750. eruo.
Og det er altså noget helt andet end de mauser rifler går og fabler om.
evt søg på google efter mauser 98 take down så kommer hjemmesiden frem.evt søg På Holland& Holland Guns så kan i se hvordan den engelske model ser ud.
Svar
#12
Ja det er da´helt utroligt hvad man kan få for lidt tysk stål ved at sende det til England og lade dem file og fræse lidt på det[^][^][}Smile]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ja det er da´helt utroligt hvad man kan få for lidt tysk stål ved at sende det til England og lade dem file og fræse lidt på det[^][^][}Smile]

The Shootist



Ja det er en skam at det kun er for feinschemkere, ellers var det jo en ide for den noget skrantende engelske bilindustri.

Men H&H priser afspejler jo også innovation og banebrydende produkter.
eller har jeg misforstaået noget ?

VH Søren

Nu med 260 REM Har tilladelse har ammo venter på tid til skydning
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Holloway

Tror folk misforstår navnet mauser lidt.
En rigitgt mauser obendorff høre til noget af det fineste og dyreste inden for rifler og har intet med en alm mauser at gøre.
Alle de engelske rifler fra de store våbenhuse bruger denne lås og mannlicher låsen.
Den koster pt 3500 engelske pund=38500kr kun for lås og låsstol
en samlet riffel koster fra ca 18.000 pund = 198.000kr.
hertil kommer kuffert træ bedre end std, graveriger kikkert osv.


Jeg ville nok være een af de få der vil give dig ret[Big Grin]
De fleste som udtaler sig om "Mauser" har aldrig ejet eller skudt med en..ganske enkel...eller kender så meget til Mauser udover hvad der snakkes om på skydebanen.
At engelske Mausere koster mere er dog ofte en mere "snob-appel" i sig selv..Jeg forhørte mig således ang. en aftagelig sidemontage til min riffel over hos Holland&Holland, og de skulle have omkring Kr40.000(£3500) for at montere den+ forsendelse frem og tilbage...for de ville naturligvis ikke "bare sende den", men insisterede på,at det var dem der skulle montere den[xx(]. Jeg fandt således selv montagen via nettet til ca kr3500 + der kommer lidt bøssemagerarbejde (max kr4000 med strygebrunering).Man må betale for navnet som så mange andre steder.
Hartman & Weiss i Hamburg er nok dem der lave de bedste mausere pt.
Deres låsestole er vist osse de dyreste"in the white".
At man kan lide Mausere er nok osse en lidenskab, at man er tilbøjlig til at udelukke alle andre våbenfabrikater til det dårligere. Men der er selvfølgelig osse en grund til at de handles i høje kurser..specielt vis låsestolen er "bu" mærket.
Mauser var osse et stykke industrihistorie ude sidestykke(næsten)og det har selvfølgelig osse være med til at "fremme" deres navn + at mange berømtheder osse har anvendt Mauser osv.
De bedste Mausere(gamle brugte) kommer fra Oberndorf eller DWM. Men en FN-Mauser(solid wall) er absolut ikke dårlig heller(måske bedre??).
De fleste våbeninteresseret idag er ligeglad med "Mauser"..for dem er det bare noget gammelt bras som ottterup(skrotterup)lavede banerifler på og som nu høre fortiden til....men de kender så heller ikke til hverken historien eller våbenet. Mausers kvalitetsstyrings system ville få Novo Nordisk til at ligne en mureforretning ved siden af..den var ret omfattende..bare alene på de 83 fræseoprationer som det tog at lave låsestolen(M98)...51 fræseoprationer til bundstykket(M98)..hver operation havde sin egen kvalitetskontrol( læs "Backbone of the werhmacht" af Richard D Law).Jo mere man læser om deres produktion..jo mere bliver man facineret af deres våben fra dengang.
Bare alene deres militære linieproduktion af K98 var alle håndlavede våben fra ende til anden...Jeg snakkede med NP Nielsen hvad et tilsvarende våben ville koste idag hvis man skulle sætte det i produktion med samme kvalitetskontrol..og han gættede på en Kr30.000 sådan ca.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#15
endelig en der ved noget...smil
ja det er fine ting. og låsen kan man jo stadig købe.
Hmm Den montage du snakker om må¨være deres aftagelige montage den er håndlavede og filet ud i mindste detajle, derfor prisen.
slå den lige op i min bog.
men prøv lige at se på google...Den er da smuk en 98 take down..
Eller hvis man ville se en rigtig flot riffel, så se purdeys hjemmeside.
Nok til dato den flotteste jeg har set. ca 350.000 for den.
Hunters House har en DWM stående i 458mag den er rigitgt fed...og til en skikkelig pris.
Svar
#16
nu snakker jeg om en helt ny mauser m98 en gammel k98 har jeg.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by tikka93x62

Citat:quote:

Originally posted by Holloway

Tror folk misforstår navnet mauser lidt.
En rigitgt mauser obendorff høre til noget af det fineste og dyreste inden for rifler og har intet med en alm mauser at gøre.
Alle de engelske rifler fra de store våbenhuse bruger denne lås og mannlicher låsen.
Den koster pt 3500 engelske pund=38500kr kun for lås og låsstol
en samlet riffel koster fra ca 18.000 pund = 198.000kr.
hertil kommer kuffert træ bedre end std, graveriger kikkert osv.


Jeg ville nok være een af de få der vil give dig ret[Big Grin]
De fleste som udtaler sig om "Mauser" har aldrig ejet eller skudt med en..ganske enkel...eller kender så meget til Mauser udover hvad der snakkes om på skydebanen.
At engelske Mausere koster mere er dog ofte en mere "snob-appel" i sig selv..Jeg forhørte mig således ang. en aftagelig sidemontage til min riffel over hos Holland&Holland, og de skulle have omkring Kr40.000(£3500) for at montere den+ forsendelse frem og tilbage...for de ville naturligvis ikke "bare sende den", men insisterede på,at det var dem der skulle montere den[xx(]. Jeg fandt således selv montagen via nettet til ca kr3500 + der kommer lidt bøssemagerarbejde (max kr4000 med strygebrunering).Man må betale for navnet som så mange andre steder.
Hartman & Weiss i Hamburg er nok dem der lave de bedste mausere pt.
Deres låsestole er vist osse de dyreste"in the white".
At man kan lide Mausere er nok osse en lidenskab, at man er tilbøjlig til at udelukke alle andre våbenfabrikater til det dårligere. Men der er selvfølgelig osse en grund til at de handles i høje kurser..specielt vis låsestolen er "bu" mærket.
Mauser var osse et stykke industrihistorie ude sidestykke(næsten)og det har selvfølgelig osse være med til at "fremme" deres navn + at mange berømtheder osse har anvendt Mauser osv.
De bedste Mausere(gamle brugte) kommer fra Oberndorf eller DWM. Men en FN-Mauser(solid wall) er absolut ikke dårlig heller(måske bedre??).
De fleste våbeninteresseret idag er ligeglad med "Mauser"..for dem er det bare noget gammelt bras som ottterup(skrotterup)lavede banerifler på og som nu høre fortiden til....men de kender så heller ikke til hverken historien eller våbenet. Mausers kvalitetsstyrings system ville få Novo Nordisk til at ligne en mureforretning ved siden af..den var ret omfattende..bare alene på de 83 fræseoprationer som det tog at lave låsestolen(M98)...51 fræseoprationer til bundstykket(M98)..hver operation havde sin egen kvalitetskontrol( læs "Backbone of the werhmacht" af Richard D Law).Jo mere man læser om deres produktion..jo mere bliver man facineret af deres våben fra dengang.
Bare alene deres militære linieproduktion af K98 var alle håndlavede våben fra ende til anden...Jeg snakkede med NP Nielsen hvad et tilsvarende våben ville koste idag hvis man skulle sætte det i produktion med samme kvalitetskontrol..og han gættede på en Kr30.000 sådan ca.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem



Jeg er overbevist.
I lever i fortiden, med masser af nostalgi pladder og ublu priser.[Wink]

Heldigvis er der sket meget med materialekvalitet og bearbejdnings-
metoder.
Jeg er mere imponeret af at en låsestol kan laves i 2-3 opspændinger,
med små tolerancer. Det kalder jeg kvalitet(skontrol)[^]

Fred være med jer, hovedsagen er at vi autister har der sjovt [Big Grin][Big Grin]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#18
jamen så må du have den store pung op. en mauser 98 koster pt 16.750 eruo i følge deres hjemmeside. =125.000kr incl 16 % tysk moms.
Kig selv på mauser 98 take down på google.
den fås i mini, short, mag, super mag,
fra 222-585hyati.
Hvis du køber den vil jeg gerne se og prøve den også...hehe
Svar
#19
Citat:quote:

bare alene på de 83 fræseoprationer som det tog at lave låsestolen(M98)...51 fræseoprationer til bundstykket(M98)..hver operation havde sin egen kvalitetskontrol( læs "Backbone of the werhmacht" af Richard D Law).


Omtalte mauser er sikkert et fint våben.
Man skal jo ikke kimse af godt håndværk.
Men i dag kan der sikkert laves bedre våben til en tiendedel af prisen.
Som Søren også er inde på,-færre opspændinger giver altid større nøjagtighed i det færdige arbejde.Kan man lave hele arbejdet i een opspænding ville det være at foretrække.
Det ved enhver maskinarbejder.[Big Grin]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#20
[Image: vildbjeg.jpg]

Sådan skal en rigtig riffel se ud:
Mauser Oberdorff 1924 (ikke noget krigs bras!).
Veksel pipe systen.
Piber: 9,3x62, 65 cm lang og 270W,samme profil som 9,3'er derfor flutet.
Recknagel 3-punkts sikring og dito aftræk (sat ca. 700 gram).
Leupold QR montage m. 4,5-14X40 Zeiss, 2,5-10x56 S&B samt 1-4x22 Meopta.
Skæfte arbejde så den passer mig og låsen lagt 2-comp.
Den skyder bedre end jeg kan se (siger ikke så meget, men)

Man kan jo sige at den er "Shot and regulated by N. P. Nielsen of Vildbjerg". Det bliver den jo ikke ringere af![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Den er ikke tilsalg!

Eneste ulempe - ingen faste sigtemidler - tro mig, jeg har haft behovet!

Mvh og god jul Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)