Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råd søges..
#1
Goddag de herrer

Står og skal vælge en kikkert til jagt på kronvildt i de vestjydske skove/heder, har bestemt mig for at det skal være S&B og med fast forstørrelse, så valget skal stå mellem 6x42 eller 8x56 uden lys.
Jeg bruger COMP C3 aimpoint ud til 80-100 m og skal ha en kikkert der kan overtage fra den afstand ud til max 300 m.

Er 8X for stor en forstørrelse til afstanden?
Er der stort nok lysindtag i 6x42?
Hvordan passer henholdsvis 6x og 8x til afstandene?

Riflen er en 308 W, bruger norma ORYX og har hurtigt omskiftelige montager.
Svar
#2
Alt afhænger af øjet der ser ...

Hvis du vælger en kvali-kikkert som S&B, så vil der være masser af lys i 6x42 til alm dagjagt.

Forstørrelsen er helt igennem jagtrelevant, om så afstanden 300 meter er det, det er så op til dig. (Der er det meste hvæs gået af en 308'er)[Wink]

DGI skyder 300 meter med diopter, så jeg kan ikke se at forstørrelsen skulle være noget problem på jagt.

Jeg bruger selv gerne stor forstørrelse. Men da jeg prøvede 6x med min korte fuldskæftede riffel på bukkeskiven, på 200 meter, da blev jeg positivt overrasket. Så at træffe et krondyr på længere hold, det er ikke noget problem.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by BT24

Goddag de herrer

Står og skal vælge en kikkert til jagt på kronvildt i de vestjydske skove/heder, har bestemt mig for at det skal være S&B og med fast forstørrelse, så valget skal stå mellem 6x42 eller 8x56 uden lys.
Jeg bruger COMP C3 aimpoint ud til 80-100 m og skal ha en kikkert der kan overtage fra den afstand ud til max 300 m.

Er 8X for stor en forstørrelse til afstanden?
Er der stort nok lysindtag i 6x42?
Hvordan passer henholdsvis 6x og 8x til afstandene?

Riflen er en 308 W, bruger norma ORYX og har hurtigt omskiftelige montager.



Hej BT 24.

Hvis jeg var dig, ville jeg vente til efter den 11. januar med at beslutte noget. Desværre kan jeg ikke fortælle hvad et drejer sig om, da jeg har tavshedspligt ind til denne dato. Dog kan jeg sige, at der er tale om en rigtig nyhed.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#4
375ras, kan du afsløre om det kun gælder S&B eller generelt???? Vi er da med garanti nogle stykker der pt overvejer meget kraftigt om budgettet for 2006 kan bære en investering i en ny kikkert, sååå uddyb lige en anelse [Wink]!!!
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#5
Swarovski Z6.....

http://www.swarovskioptik.com/?l=en#

Så kan du vente lige som alle os andre[Wink]

Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg hader at vente, og det bliver ikke bedre af at skulle foregå på fransk.

VH Søren

Nu med 260 REM Har tilladelse har ammo venter på tid til skydning
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Hvad er der nu galt med "fransk"??[Big Grin][Big Grin][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hvad er der nu galt med "fransk"??[Big Grin][Big Grin][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



har intet imod franske vine, oste og det jeg tror du tænker på, men at vente og skulle læse fransk samtidig, det minder mig for meget om gymnasietiden.

VH Søren

Nu med 260 REM Har tilladelse har ammo venter på tid til skydning
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Dette har intet med tråden at gøre - 375ras, det kan du simpelhen ikke være bekendt, så du har fået en mail,vi har flere høns der skal plukkes!

BT24
Vælge en 6x42 - kan i "de gode mærker" købes brugt for en slik. Jeg startede for ikke så længe siden[Big Grin] med en Karl Kaps i 6x42, sigte Zeiss 11 på en gammel CG i 6,5x55.
[Image: 6x42.jpg]

Optik verdenen og undertegnede har siden prøvet at overbevise mig om, at jeg havde brug for en anden kikkert!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Dette har intet med tråden at gøre - 375ras, det kan du simpelhen ikke være bekendt, så du har fået en mail,vi har flere høns der skal plukkes!

BT24
Vælge en 6x42 - kan i "de gode mærker" købes brugt for en slik. Jeg startede for ikke så længe siden[Big Grin] med en Karl Kaps i 6x42, sigte Zeiss 11 på en gammel CG i 6,5x55.
[Image: 6x42.jpg]

Optik verdenen og undertegnede har siden prøvet at overbevise mig om, at jeg havde brug for en anden kikkert!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Hej Thorlak.

Nu forholder det sig således, at jeg i går aftes kom hjem fra et event, hvor disse produkter blev fremvist og afprøvet.
Alle tilstedeværende journalister (fra hele Europa) + undertegnede blev pålagt ikke at offentligøre noget før produkterne præsenteres på Shot Shoow den 11. januar. Derfor kan og vil jeg ikke viderebringe før efter denne dato, men som en DRALF-er kan jeg da godt opfordre til at man venter indtil man, efter den 11. kan få informationer om de nye produkter.

Du har fået mail.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#11
hmm hvor lang tror du du har til at stå og kludre med at skifte kikkert af og på og få lagt den anden i lommen hvis en kron ting kommer på 100-250 meter?? tror man bør droppe amimpont også bare ha din fikse s&b kikkert den klare det hele. ellers er en 2.5.10.42 hver at overveje
det bliver mit næste valg
evt en 3-9-36 de der kakkelovnsrør er kun til nat brug og hvor tit er man det?
Ta fx Jan Gulliou (kendt forfatter) han har 3 kikkerter med på jagt på sin 300mag det altså noget af et cirkus og se vedkommende skifte kikkert hver gang dyret kommer længere og længere væk.
først amiponit også 1-5-42 og en stor ziess
var næmmere at ha 3 rifler med på post så...hehe
Har ik oplevet det, men har hørt det omtalt.
Svar
#12
Hej igen

Takker for svarene, er blevet bekræftiget i at 6x42 nok er det rigtige valg.
Holloway du har ret i at man ikke kan stå og kludre med at skifte sigte i tide og utide, jeg vælger sigtet efter post og terræn det er egentlig det. Har ofte set jægere som har deres variable kikkerter stående på en fast forstørrelse, i erkendelse af at man alligevel ikke når at stille på den. Men sådan er vi så forskellige.

Kunne det tænkes at swarovski barsler med et kombineret rødpunkt/forstørrende optik, a la ELCAN DR som er et militært sigte.
Svar
#13
Det ved jeg sørme ikke. men tviler på at man skyder mere vildt bare fordi man har en kikkert dr se til månen og om natten fx
Prøv og tænk i gamle dage da man skød meget vildt da havde man bare en simpel kikkert eller ingen..og det gik jo fint.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by BT24

......Har ofte set jægere som har deres variable kikkerter stående på en fast forstørrelse, i erkendelse af at man alligevel ikke når at stille på den.....

Thats my kind of guy [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Jeg har som regel min variable kikkert stående på lav forstørrelse når jeg går.

Hvis jeg sætter mig ned og vildtet dukker op længere ude skruer jeg op for forstørrelsen. Det er der masser af tid til, fordi skud på længere hold ikke er snapskud.

Hvad er problemet????

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
At man måske skal vente til efter den 11. januar med at beslutte noget, så er hovskisnovski på banen med alle riffelsigtes moder.

Hvad er problemet med f.eks en variabel fra xx-10x50...??.
Det kunne jo være der kom nogle gode agumenter, for eller eller imod, i stedet for "BMW køre bedre end".

Der var nogle spørgsmål.

Er der f.eks stort nok lysindtag i 6x42? og hvis ja, hvorfor??
Er 8X for stor en forstørrelse til afstanden 300m?
Og hvordan passer henholdsvis 6x og 8x til afstandene 300m?
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Erik

At man måske skal vente til efter den 11. januar med at beslutte noget, så er hovskisnovski på banen med alle riffelsigtes moder.
Nej da, det er der udsalget starter [Wink]
Hvad er problemet med f.eks en variabel fra xx-10x50...??.
Det kunne jo være der kom nogle gode agumenter, for eller eller imod, i stedet for "BMW køre bedre end".

Der er jo nogle der vil have automatgear [8D]

Der var nogle spørgsmål.

Er der f.eks stort nok lysindtag i 6x42? og hvis ja, hvorfor??Ja, hvis kikkerten er af god kvali. Derfor
Er 8X for stor en forstørrelse til afstanden 300m? Nej
Og hvordan passer henholdsvis 6x og 8x til afstandene 300m? Lidt bedre og lidt ringere end 7x, eller også er det omvendt



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Sådan. Så er den ged barberet.
Glædelig Jul & Godt Nytår
Svar
#19
Citat:quote:

så er hovskisnovski på banen med alle riffelsigtes moder.



Er der ikke nogen der kan give Astro Welter Erik noget hjælp.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Jo, han skal købe den Schmidt & Bender på 8x56 hvis der kun er de 2 muligheder.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)