Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carl Gustav eller hvad?
#1
Hej alle I muntre svende.

Jeg har fundet på at jeg simpelthen MÅ eje en 6,5 x 55'er. Ikke at jeg har noget egentligt objektivt behov (den smule der er, dækkes rigeligt af min .308'er mm.), men nu skal det altså snart være! Så er det at jeg overvejer en sand klassiker på markedet, der har cirkuleret rundt i årtier og som de fleste tilsyneladende er ret tilfredse med! Jeg tænker naturligvis her på en ombygget svensk militærriffel af slagsen som vi (fejlagtigt) plejer at kalde Carl Gustaf.

Fordelene ved den er efter min ringe mening at den er billig og lavet i verdens fineste stål, med meget fine tolerancer. Afgjort af en kvalitet der ikke laves mere. At der så er meget ringe prestige i at møde op på herregårdsjagterne med sådan en, kan jeg nemt leve med, når bare den rammer som den skal! Og det gør de fleste Carl Gustav'er da vist?

Selvfølgelig kan man også købe en ny Sako, Steyer-Mannlicher eller S & L, men hvad er de i grunden i stand til at præstere andet, i forhold til Carl Gustav, andet end en langt højere pris og den førnævnte bedre prestige og blæreværdi?

Nå, skal det ikke være den svensk/skandinaviske klassiker som den ombyggede CG jo er blevet, har jeg et andet svensk produkt i tankerne i form af en af de meget eftertragtede Folke Dahlbergrifler, og ellers en afdanket dansk S & L. Eller en gammel Sako (havde sådan en gammel Sako Finnbear som tjenestevåben for nylig og blev ret forelsket, de er vel også til at komme i nærheden af, nu da 75'eren er blevet afløst af den nye 85'er).

Men jeg vil meget gerne høre indput fra erfarne Carl Gustavbrugere. På forhånd tak for al relevant info!

Med venlig hilsen Umimmak

PS Det er vel værd at nævne at riflen er tiltænkt rådyr og vildtarter mindre end det. Samt evt. lidt billig træning. Det er bl.a. derfor det er blevet 6,5 x 55.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Jeg er ikke erfaren bruger, men vil alligevel godt komme med en kommentar fra sidelinien.

Som riffelinstruktør ser man mange rifler. Noget godt, andet skidt.

Men når man ser nye riffeljægere ligge og kæmpe med at lukke en 96'er-lås, så mener jeg den er baglæns. (Selvfølgelig kan det læres)

Riflerne som sådan er der jo ikke noget i vejen med, mange af dem er ret velskydende, specielt hvis de som mange ikke har været i tjenstlig brug, og især har fået et andet aftræk.

Jeg ville nok vælge en riffel med 98'er-lås, hvis du kan tåle et bundstykke med slør.

Til gengæld får du noget der kan bruges, selv i en grusbunke [Wink]

Skal du have en billig riffel der bare virker, så får du efter min mening mere ud af at købe en helt ny i den billige ende, eller en brugt kvali-riffel.

Hvis du først skal til at få lavet montager, aftræk, skæfte og neddrejning af pibe med ombrunering, så løber taksameteret løbsk.

Tag f.eks. en Tikka. Den virker fra starten, har en af de mest stabile montager og hvis der er noget der ikke virker, så er der kun en røv at sparke i [Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg er meget tilbøjelig til at give Claxel ret. Køb en ny Tikka, så er der garantien at forholde sig til hvis noget er galt.

Hvis du insisterer på M96´eren deler jeg da gerne mine erfaringer med dig, da min første riffel var sådan en svend. Den var fuldskæftet fordi jeg syntes det var smart den gang. Den kunne samle 5 skud indenfor en femmer på 100 meters afstand, men femmeren sad et tilfældigt sted indefor en halv meter fra sigtepunktet hver gang jeg var på skydebanen, så jeg havde en grim mistanke til påvirkning fra fuldskæftet. Jeg ville derfor vælge en halvskæftet hvis jeg skulle købe i dag. Min havde det originale militæraftræk, og det er bare for tungt at slæbe, så jeg fik eftermonteret et Timney aftræk.

Jeg synes til gengæld ikke det var noget problem at den spænder slagfjederen når du lukker låsen, så med halvskæfte og nyt aftræk kunne jeg såmænd godt leve med sådan en riffel igen.

Naaahhhrj, det er sq alligevel for dagligt og for kedeligt, det kunne jeg alligevel ikke.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Nu får du kun fidussen fordi jeg ikke selv har pengene til det.
Hunters House har en Otto Bock til salg i 6-5 55 så bliver det ikke mere klassisk eller finere den koster ganskevist mere end en 96 cc men det noget andet.
Har regnet på at hvis riflen skulle bygges i dag vil den sikkert koste tæt på 150.000kr
men ellers er dr jo de sædvandlige rifler på markedet sako tikka osv men det er bare lidt kedeligt.
Hvad med en 222 anschuzt? det os en lille lækker riffel kan ses på sammen side ved godt den ik er i 6.5 men er da fin til buk og ræv og billig amu. kan fås for en slik
Ellers en Mannlicher schonauer 6-5-54 ms så ha du noget andre ik har og i en kvalitet der garantert ik laves mere.
Ved ik om du kender den?
Svar
#5
Hvad med en 222 anschuzt? det os en lille lækker riffel kan ses på sammen side ved godt den ik er i 6.5 men er da fin til buk og ræv og billig amu. kan fås for en slik
er 222 ikke i det mindste laget for bukkejagt?, jeg synes det. jeg erkender at den er meget brugt men mener ikke at ejerne respekterer de begrænsninger kalibret har

Ellers en Mannlicher schonauer 6-5-54 ms så ha du noget andre ik har og i en kvalitet der garantert ik laves mere.
Ved ik om du kender den?
der stod også noget om billig træningsammo [Sad]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej Umimmak Torulleg.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en kal. 6,5 x 55. Efterhånden er kaliberen blevet særdeles populær i USA, hvilket har betydet, at det efterhåden kan være svært at få fat på især en velholdt Mauser 96´er - omdøbt til Husqvarna eller Carl Gustav. Kaliberen kaldes derfor ofte 6,5 x 55 Swedish.
Når det kommer til en 98´er-type, så skal du lee efter f.eks. Parker-Hale, Midland eller en anden lokalt bygget engelsk mauser.
Begge låssystemer er fremragende, og det omtalte slør, er jo det man betaler for. Den slags garanterer driftsikkerhed.

Der er dog en vis forskel på funktionerne. Når du repeterer med en 96´er, så spænder du først bolten når du fører ladegrebet fremad.

Når du repeterer med en 98´er, så spændes bolten idet du fører ladegrebet opad.

Desuden "tvangsføres" patronen i et 98´er bundstykke. Klemmere er derfor et temmeligt ukendt begreb, hvis patronudtrækkeren er intakt.

Det må være en smagssag, hvilken type man foretrækker. Kvaliteten er uændret fremragende, hvadenten du vælger en Mauser k98 eller en Husqvarna/Carl Gustav.

Selv foretrækker jeg 98´er låsen, idet det er lettere at skyde kontinuerligt, når bolten spændes idet ladegrebet trækkes opad. Noget andet er så, at jeg besider et temmeligt stort reservedelslager af 98´er dele.

J3eg kan godt lide din holdning til skydevåben. Det er nemlig skytten som bestemmer, hvordan skydningen bliver. Udseendet burde være uden betydning.

Men jeg forstår da godt, at de svedige fingre finder frem til det dyre isenkram på hylderne. Lækre sager.

Med venlig hilsen/EBB
Svar
#7
Citat:quote:

Det må være en smagssag, hvilken type man foretrækker. Kvaliteten er uændret fremragende, hvadenten du vælger en Mauser k98 eller en Husqvarna/Carl Gustav.



Hallo EBB
Nun verstehe ich, dar liegd dass hund ja begrabt

jbn
Svar
#8
Man kunne naturligvis tilføje, at en 96´er lås er lidt lettere at skille ad end en 98´er. Man får så forbandet let højre tommelfinger i klemme.
Kommer man i en situation, hvor en reservedel behøves, så er det lettre at finde frem til en sådan, idet K98 er fremstillet i så store antal, at man altid vil kunne få fat i den dims man behøver.
I øvrigt kan man købe en anden type vingesikring, som herefter kommer til at sidde på venstre side af bundstykket, hvilket muliggør lav kikkertmontering.
Mvh.EBB
Svar
#9
[/quote]
Hallo EBB
Nun verstehe ich, dar liegd dass hund ja begrabt

jbn
[/quote]
Hallo Ignorant.

Nu faldt tiøren.
Dein vater ist ein sehr berümtes spurhund (schweisshund) aus Düsseldorf.

Bedste julehilsner til jer alle

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber, bygget på en Mauser K98
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:

Det må være en smagssag, hvilken type man foretrækker. Kvaliteten er uændret fremragende, hvadenten du vælger en Mauser k98 eller en Husqvarna/Carl Gustav.



Hallo EBB
Nun verstehe ich, dar liegd dass hund ja begrabt

jbn



Citat:quote:

Hallo Ignorant.

Nu faldt tiøren.
Dein vater ist ein sehr berümtes spurhund (schweisshund) aus Düsseldorf.

Bedste julehilsner til jer alle

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber, bygget på en Mauser K98


Hva' ææhh....har i to kigget lidt for dybt i jule-gløggen ???

Der er ikke faldet nogle 10-ører i nærheden af mig, men jeg må jo være langsom i opfattelsen

mvh og god jul

Steen
Svar
#11
Fieliecht de hund is geschossen[Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#12
Nein, jemand hat den Hund mit der Hammer geweckt......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Det er blever orakeltid.....her i julen [^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:

Det må være en smagssag, hvilken type man foretrækker. Kvaliteten er uændret fremragende, hvadenten du vælger en Mauser k98 eller en Husqvarna/Carl Gustav.



Hallo EBB
Nun verstehe ich, dar liegd dass hund ja begrabt

jbn



Citat:quote:

Hallo Ignorant.

Nu faldt tiøren.
Dein vater ist ein sehr berümtes spurhund (schweisshund) aus Düsseldorf.

Bedste julehilsner til jer alle

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber, bygget på en Mauser K98


Hva' ææhh....har i to kigget lidt for dybt i jule-gløggen ???

Der er ikke faldet nogle 10-ører i nærheden af mig, men jeg må jo være langsom i opfattelsen

mvh og god jul

Steen


Nej nej Steen

375Ras har det som Obelix, han faldt i tønden som lille(der var dog ikke meget trylleformular i ras's tønde, Såvidt man kan se på hans spagettiarme[Wink]). Og jeg må som du ved ikke drikke, af frygt for klip i kørekortet[Wink]

jbn
Svar
#15
Man bli´r vist let smittet, hvis man bor på Tysklandsodde [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)