Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor meget kan man lade en kartoffelkaster til?
#1
Hejsa.

Jeg render rundt med en kartoffelkaster i form af en .308 win så jeg ville lige høre hvor meget folk herinde kan presse sådan en fætter op på? Med lapua mega 12gram falder den 62 cm på 300m hvis den er skudt ind til 100, og det havde min fatter altså ikke lige tænkt på da han blev sat til at skyde på en dåhjort i polen. Så det endte med forbiskud. Så er der nogen der ved hvor hurtigt man kan få sådan en til at gå?

Mvh Jonas
Svar
#2
Skal du skyde på så lang afstand må du regne med, at du skal have en noget letter kulge. Mange af fabriksladningerne er ofte meget tæt på maks. Så du kan ikke regne med, at du kan lade dem meget kraftigere. Jeg foreslår enten 150 eller 165 grains. 308 win er ikke skabt til at skyde med tunge kugler på lang afstand. I de lettere kugler, kan du få en kuglebanen, som er tæt på 30.06.

Skal du skyde 300m. Så vil jeg foreslå, at der bliver anskaffet en magnumkaliber. 300 m. skud på vildt er ikke for urutinerede skytter!

mvh. Johannes
Svar
#3
Hej Johannes

Jeg har fundet nogle 100 og 110 grains kugler, er det mon nogen man kan få noget fart ud af?
http://www.midwaydanmark.com/danmark/epr...mID=680863 eller http://www.midwaydanmark.com/danmark/epr...mID=601277
Er det her nogen som virker eller skal jeg holder mig væk fra dem? Forslag til lette hurtige kugler modtages meget gerne da jeg ikke har så meget forstand på de forskellige og jeg har jo heller ikke så megen erfaring som visse andre her inde [:I]

Mvh Jonas
Svar
#4
100 og 110 grains kugler er for lette til dåvildt. Du skal ikke gå under 150 grains. Hvem handler du kugler hos? Lader du selv?

mvh. Johannes
Svar
#5
300 Weatherby magnum, 180 grain kugle 993 m sek.
behøver jeg at sige mere [^]

Claus the dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#6
150 Gr. Nosler ballistic Silvertip, 46,3 Gr. N202, 70mm. lang.

Denne ladning skyder fortrinligt i min riffel.

På kronhjorteskive sigter jeg 10 cm. under ryggen på 300 m, hvis riflen er indskudt på 100 m.

Hvis man kan regne lidt med ladebogen går den ca. 860 m/sek.[^]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#7
Uanset om vi skydder med 308 win eller 300 weatherby, så er det en god ide at skyde ind så træfpunktet er 3-5 cm over sigtepunktet på 100m, det giver den bedste kugle bane.
Nedestående viser forskellen på en potent Magnum og en standard kaliber.

Kal 300 weatherby Mag ( med bælte )
180 grain Nosler Partition gold 993 m sek. inskudt med træffepunkt 4 cm over sigtepunkt på 100 m, giver et træfpunkt på -15,5 cm ude på 300 m, altså en korrektion på 15,5 cm , i forholdet til sigtepunktet. Energien i kuglen er 3682 joule ude på 300 m.[8D]

kal 308 win
150 grain Nosler ballistik tip, 860 m sek inskudt med træfpunkt 4 cm over sigtelinie på 100 m, giver et træfpunkt -27,1 cm under sigtelinie, altså en korrektion på 27,1 cm, i forholdet til sigtepunktet. Energien i kuglen er 2179 joule ude på 300 m.[Smile]
Se og døm selv.

Claus the Dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#8
ØØØøhh.. Sorry

Claus, det var en fejl at indlæget var henvendt til dig, det var naturlig til J_Bille.

Citat:quote:

Jeg render rundt med en kartoffelkaster i form af en .308 win så jeg ville lige høre hvor meget folk herinde kan presse sådan en fætter op på?


Jeg blander mig ikke i jeres dukkesnak[xx(]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#9
150 Gr. Nosler ballistic tip 40,0 Gr. N200, 70mm. lang. (862m/s)
150 Gr. Nosler ballistic tip 42,0 Gr. N201, 70mm. lang.

180 Gr. Nosler partition 41,0 Gr. N201, 70mm. lang.
180 Gr. Nosler partition 42,5 Gr. N202, 70mm. lang. (792m/s)

begge 180 gr nosler ladninger er testet på elge i sverige og "godkendt"...[Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

Disneyhumanister...
er det et nyt ord for vegetarer?

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by JTK

100 og 110 grains kugler er for lette til dåvildt. Du skal ikke gå under 150 grains. Hvem handler du kugler hos? Lader du selv?

mvh. Johannes



Det er ikke til dåvildt og krondyr. Kun til ræve og måske råvildt (hvis den ikke smadrer dem for meget) jeg skal bruge dem, eksemplet var bare for at vise hvor meget den falder, og hvor meget det betyder.

Jeg lader desværre ikke selv (overvejer det kraftigt), men jeg kender et par stykker som kan lade for mig.

Men hvor hurtigt kan sådan en let V-Max kugle gå ud med hvis man lader den så kraftigt som det kan lade sig gøre?
Svar
#11
Ang. skydning til vildt på 300 meters afstand.
Jeg synes, at man, som mindre rutineret skytte, skal tänke sig meget godt om, inden man skyder ud over point blank range med en given ladning/kaliber.
Praksisk eksempel 6,5 x 55 med 140 grains kugle, kugle +/- 4 cm. Point blank range ~ 180 meter.

En hurtig 110 grains kugle i .308 win. er efter min bedste overbevisning helt UEGNET til råvildt, men kan sikkert med succes og megen morskab anvendes til ikke-spiseligt-småvildt.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Det var skam også ikke-spiseligt småvildt jeg havde tænkt mig at bruge den til, råvildtet var kun hvis den ikke smadrede dem alt for meget, men det kan jeg forstå at den gør.

Og for en god ordens skyld skal det lige nævnes at da min fatter skød på den hjort havde han 15 polakker til at stå bagved ham som alle råbte at han skulle skyde, og i dag fortryder han også at han ikke gik 150-200 meter op ad sporet så han havde været det tættere på.

Jonas
Svar
#13
Lars ML

110 grains kugle i 308 win er da rigeligt til Råvildt.

Claus the Dane [Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#14
hej bille
du kan godt bruge en 110grs kugle til råvidt
det skal IKKE VÆRE V MAX da det explodere og laver et
udgangs hul på størelse med biblen (gun digest)
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

ØØØøhh.. Sorry

Claus, det var en fejl at indlæget var henvendt til dig, det var naturlig til J_Bille.

Citat:quote:

Jeg render rundt med en kartoffelkaster i form af en .308 win så jeg ville lige høre hvor meget folk herinde kan presse sådan en fætter op på?


Jeg blander mig ikke i jeres dukkesnak[xx(]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)