Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overslag
#1
Jeg har læst et indslag under genladning hvor den yderst kompetende Claus the dane mente at man skulle indskyde sit våben med et overslag på ca 5 cm.

Det er der givetvis utrolig mange der vil give den gode Claus ret i. Jeg kan også godt se fornuften til en vis grænse, men men men

Jeg er af en anden opfattelse. Som jeg ser det er der ulemper og fordel ved begge dele:

Overslag:
Fordele
1. Man skal ikke tænke på hvor man rammer fra niveau 0 til 300 meter.
2. Der kan skydes hurtigt i de nævnte afstande.
3. "man skal ikke indskyde/prøveskyde" sin riffel så ofte da den rammer inden for et stort felt[Wink]
Ulemper:
1. Det er svært at ramme meget præcist på alle afstande.
2. Det er svært at vurdere (i øjeblikket) hvor meget den falder på afstande ud over 300 meter.
3. man har ikke en "finfølelse" af sit våben.

Som det nok kan læses, er jeg en stor tilhænger af at ramme lige midt i det sorte punktum på 100 meter, har jeg bare én cm overslag, ja så skruer jeg kikkerten ned.

Jeg mener at man har en utrolig præcision fra 70 - 150 meter (her tænkes på cal. 300 wsm)(desuden er i dennes afstandsmargin jeg skyder den langt største del af mit vildt), derudover ved jeg præcist hvor meget kuglen falder ud til mindst 400 meter. Og når det er afstande over 150 meter er det sjældent man behøver at skynde sig og har dermed bedre tid til at vurdere og korrigere.

Men min mening kan måske flyttes og det er derfor jeg har kastet dette indlæg ind i debatten. Desuden er det et emne vi i min jagtgruppe til stadighed diskuterer.

Er der nogen der har kommentarer til det ene eller andet.

Med venlig hilsen

Jenslp

"livet er for kort til krumbanevåben"
Svar
#2
Jeg følger lige op på mit indlæg, med lidt flere oplysninger.

Uanset om vi skydder med 308 win eller 300 weatherby, så er det en god ide at skyde ind så træfpunktet er 3-5 cm over sigtepunktet på 100m, det giver den bedste kugle bane.
Nedestående viser forskellen på en potent Magnum og en standard kaliber.

Kal 300 weatherby Mag ( med bælte )
180 grain Nosler Partition gold 993 m sek. inskudt med træffepunkt 4 cm over sigtepunkt på 100 m, giver et træfpunkt på -15,5 cm ude på 300 m, altså en korrektion på 15,5 cm , i forholdet til sigtepunktet. Energien i kuglen er 3682 joule ude på 300 m.
Ved træfpunkt o på 100 m falder kuglen 26,6 cm ude på 300m.

kal 308 win
150 grain Nosler ballistik tip, 860 m sek inskudt med træfpunkt 4 cm over sigtelinie på 100 m, giver et træfpunkt -27,1 cm under sigtelinie, altså en korrektion på 27,1 cm, i forholdet til sigtepunktet. Energien i kuglen er 2179 joule ude på 300 m.
Ved træfpunkt o på 100 m falder kuglen 40,3 cm på 300 m.

Se og døm selv.

Claus the Dane [Big Grin]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#3
Hvorfor så ikke bare skyde ind på 200m istedet???[?]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Kal 300 weatherby Mag ( med bælte )
180 grain Nosler Partition gold 993 m sek. inskudt med træffepunkt 4 cm over sigtepunkt på 100 m, giver et træfpunkt på -15,5 cm ude på 300 m, altså en korrektion på 15,5 cm , i forholdet til sigtepunktet. Energien i kuglen er 3682 joule ude på 300 m.
Ved træfpunkt o på 100 m falder kuglen 26,6 cm ude på 300m. Godt du huskede bæltet[Big Grin]

Hvorfor ikke bare sigte 26,6 cm over træfpunktet?? på den afstand er det jo ikke et "slyngskud" man kaster efter dyret, men har tid til at sætte metalklumpen lige hvor man synes er passende.

eller???

Venligst
Jens
Svar
#5
Hej B

Nej det er lige nøjagtigt det jeg mener der er problemet. Hvis du indskyder på 200 meter, tør jeg slet ikke tænke tanker som halsskud mv. da der er for stor en margin.

mvh

Jens
Svar
#6
Hej Blackbird

Du har ret, nu er det bare ikke alle der har adgang til en 200m bane.
Hvis du for 300 wby`ens vedkommende skyder ind på 200 m med et træfpunkt på 1 cm over sigte punktet, får du samme resultat som ovenstående.

Nedenstående link henviser til et lille ballistisk kalkulationsprogram der kan downloades gratis.
Jeg bruger det selv, det er rigtigt godt.

http://www.jagt.net/Weatherby/pcb1.9/pcb-19.zip

Claus the Dane.

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#7
Hej Claus,
taber 300 wby virkelig ikke mere en 4 cm. fra 100 til 200 m.

mvh. Johannes
Svar
#8
Hej JTk

Du ka ikke rigtig spørge på den måde, da Claus laver et overslag, hvisket vil sige at kugler faktisk stadig stiger ud til 200 meter (groft sagt) jeg vil tro en 180 grains kugle i 300 weatherby magnum ca. falder 8 cm på 200 meter. såfremt riflen er indskudt på 100 meter.

Undskyld jeg gik dig lidt i bedene Claus

Venligst

Jens
Svar
#9
Hvis WBY`en med omtalte kugle er indskudt på 100 m med et træfpunkt 4 cm over sigtepunktet, vil den træffe 1 cm over sigtepunktet på 100 m.
Læg også mærke til den energi der stadigt er i kuglen, når den når sit mål.

Til Jenslp kuglen falder 6,5 cm på de 200 m, hvis den er skudt ind med træfpunkt på 100 m.

Claus the Dane [Big Grin].

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#10
Du godeste de stavefejl jeg havde i sidste indlæg! Jeg skal nok prøve at få kalibreret stavepladen til næste gang.

PS. Skal på jagt i statsskoven i morgen, Klosterheden, glæder mig allerede.

Venligst

Jens
Svar
#11
Hej Claus, prøv at se hvilke energi .378´eren har på samme afstand.....sorry jeg kunne ikke dy mig[Big Grin]

Venligst
Jens
Svar
#12
Vi er hakkedakkeme da lige ved at mangle et "chatforum" herinde?!

Venligst

Jenslp
Svar
#13
Jenslp
378 wby med en 300 grains Nosler Partition kugle med en hastighed på 900 m sek. og indskudt på 100 m træfpunkt 0, falder -36,7 cm på 300 m
og leverer 4466 joule ude på 300 meter.
Hvis du skyder ind med træfpunkt 5 cm over sigtepunkt på 100 m, får du kun et kuglefald på -21,7 cm, og selvfølgeligt den samme energi på 300 m.

Problemet i korrektion ligger i at vurdere afstande og hvor meget er nu lige 20 cm i højden, på en given ukendt afstand.
alle disse fejlkilder eliminere du ved at tage højde for dem under indskydningen.

Claus the Dane [Big Grin]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#14
Man skal huske, at kikkertens monteringhøjde er en afgørende faktor.
jeg kan anbefale følgende side til beregning af kuglebane: http://www.robsoft.nu/reloading_se/default.asp

mvh. Johannes
Svar
#15
claus, du har så evigt ret...
overslag, så skal du bare vurdere om dyret er inden for en given afstand... det er nu en gang hurtigere at sigte lige på, end at skulle til at korrigere for højden. dyrene står sjældent og venter på man bliver færdig med at nørkle. skulle uheldet være ude, er det bedre at kuglen sidder en tand for højt, end en tand for lavt...
at indskyde med overslag kommer med tiden/erfaringen...igen en del af at være dus med sit våben...

da jeg fik taget jagttegn skulle riflen altid sidde i plet på hundrede meter, for jeg var mester i at vurdere afstande... troede jeg.

Disneyhumanister...
er det et nyt ord for vegetarer?

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#16
Angående overslag så er det ikke alle dyr det er lige smart at have rimelig meget overslag på da rygraden ligger "lusket lav i en sådan her fætter... NB: skru godt op for lyden [Big Grin]

http://media.vildmarksdata.se/SvJF/Track09.wma
Svar
#17
Hej Doc, her er min egen subjektive definitionBig Grinesneyhumanister er
mennesker der tillægger dyr menneskelige egenskaber så som tankevirksomhed, følelsliv,moral osv. og som ofte behandler deres
egne kæledyr ud fra disse aspekter i en form for misforstået godhed
over for dyrene.(eks.hvad der er godt for mig er også godt for mine dyr)Disse mennesker behøver ikke nødvendigvis at være vegetarer[V]
i det de har udviklet en fortrængningsevne der ligger helt ud over det sædvanlige[:0]De ved godt at det stykke kød der ligger i kølemontren i brugsen kommer fra et engang levende dyr, men når det ligger pænt og klinisk pakket ind i vita vrap, sorterer "ugly filteret" alle de indledende processer fra inden det når erkendelsesdelen af hjernen, og pakken ryger ned i vognen lige så naturligt som en pose gulerødder[Sad] Det er min erfaring at det er
uhyre vanskeligt at føre en saglig debat om jagt med mennesker der
måske nok har en viden, men ikke erkender den og i stedet inddrager
Desney`s glansbilledsyn på naturen (grelle eks. "Hvis i ikke skød
dyrene ville der blive flere at kigge på" og "Så dør de jo bare af
alderdom")[xx(]
Det var den korte udgave Doc [Wink]

Mvh.
O.Smith
Svar
#18
Prøv denne side, gå lidt ned og find et bilede af et rådyr og teksten
Webbjaktskolan, her kan du nu teste din kugleplacering på rådyr , Vildsvin og Elg, vurder så selv hvor meget et overslag på 4 til 5 cm betyder, når du træffer i hjertet, og hvad det betyder hvis du skyder for lavt.

http://www.jagareforbundet.se/#

Claus the Dane [Big Grin]

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.Med bælte.
Svar
#19
Det var en fed side. Jeg fik nærmest bukkefeber, man fik lyst til mere.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh. Johannes
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Hej Doc, her er min egen subjektive definitionBig Grinesneyhumanister er
mennesker der tillægger dyr menneskelige egenskaber så som tankevirksomhed, følelsliv,moral osv. og som ofte behandler deres
egne kæledyr ud fra disse aspekter i en form for misforstået godhed
over for dyrene.(eks.hvad der er godt for mig er også godt for mine dyr)Disse mennesker behøver ikke nødvendigvis at være vegetarer[V]
i det de har udviklet en fortrængningsevne der ligger helt ud over det sædvanlige[:0]De ved godt at det stykke kød der ligger i kølemontren i brugsen kommer fra et engang levende dyr, men når det ligger pænt og klinisk pakket ind i vita vrap, sorterer "ugly filteret" alle de indledende processer fra inden det når erkendelsesdelen af hjernen, og pakken ryger ned i vognen lige så naturligt som en pose gulerødder[Sad] Det er min erfaring at det er
uhyre vanskeligt at føre en saglig debat om jagt med mennesker der
måske nok har en viden, men ikke erkender den og i stedet inddrager
Desney`s glansbilledsyn på naturen (grelle eks. "Hvis i ikke skød
dyrene ville der blive flere at kigge på" og "Så dør de jo bare af
alderdom")[xx(]
Det var den korte udgave Doc [Wink]

Mvh.
O.Smith



du har så evigt ret... jeg kan ikke være mere enig med dig...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)