Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.358 Norma Magnum
#1
Ok, er der nogen der har nogen erfaringer med .358 Norma Magnum? Jeg havde egentlig tænkt at anskaffe en 9,3 x 62, men har nu alligevel overvejet en .358'er. Jeg ved at det er en af Jens Pertos favoritkalibrer, men hvordan er den i forhold til 9,3'eren? Er den et bedre eller ringere valg? Den er tiltænkt elgsdyr, vildsvin, bjørne og div. afrikanske antiloper!
Når jeg gerne vil overveje en .358 hænger det også sammen med at jeg som nationalist og tilhænger af skandinavismen, helst vil skyde med skandinaviske våben og kalibrer, alle de europæere skal jo ikke tro at vi heroppe ikke kan finde ud af at lave den slags!

Som sædvanlig bliver jeg glad for evt. svar og indput!

Venligste hilsner fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Jeg bruger med stor fornøjelse min .358 Norma magnum (Schultz & Larsen M68) på vildt fra buk til Elg. En 358 NM kræver gode projektiler da hastigheden ikke er til vanlige blyspidser. jeg holder den for et mere potent kaliber end 9,3*62. Bagdelen er en "nasty" rekyl i lette våben, som f.eks Huskvarna 1651. I min m68 er den ikke slem - men særdeles mærkbar.
Det nye S & L kamrer stadig 358 NM - Kongsberg ??? ellers passer den i en m98 lås.
Jeg bruger 250 grains Nosler Partion eller Woodleigh og har altid gennemskud også på svin, hjort og elg.
Hvis du ikke selv lader bør du nok vælge 9,3*62 da fabriksammo i 358 NM er meget dyr.

/416nimrod
/416nimrod

Svar
#3
Hejsan
Ejer en 9,3-62 (Kongsberg [8D]) - en større nordisk klassiker skal du vist lede længe efter.
Husker tydeligt de første år jeg var på elgjagt - når man i det fjerne hørte en langtrukken 9,3-62 gå af ja man var helt saglig over lyden når man sad med sin "beskedne" 308W

Fordelen ved 9,3-62 er at du ikke skal frygte at kikkerten kommer for tæt på øjet og dermed kan man skyde meget præcis med den.
Jeg vil vove den påstand at 358NM er lige på kanten af hvad de fleste bryder sig om, og på et eller andet tidpunkt får de den i hovedet... nogen er ligeglade andre begynder at skyde dårligere og skal så genvende tilliden...

De slår begge det ihjel du nævner - men jeg kan godt se at min brors 358NM er noget med voldsom når hans 20 grams går igennem en elg... selv bruger jeg Lapua 18,5 grams.

Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Ok, er der nogen der har nogen erfaringer med .358 Norma Magnum? Jeg havde egentlig tænkt at anskaffe en 9,3 x 62, men har nu alligevel overvejet en .358'er. Jeg ved at det er en af Jens Pertos favoritkalibrer, men hvordan er den i forhold til 9,3'eren? Er den et bedre eller ringere valg? Den er tiltænkt elgsdyr, vildsvin, bjørne og div. afrikanske antiloper!
Når jeg gerne vil overveje en .358 hænger det også sammen med at jeg som nationalist og tilhænger af skandinavismen, helst vil skyde med skandinaviske våben og kalibrer, alle de europæere skal jo ikke tro at vi heroppe ikke kan finde ud af at lave den slags!

Som sædvanlig bliver jeg glad for evt. svar og indput!

Venligste hilsner fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)