Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schultz og larsen riffel.
#1
Jeg vil til at købe mig min første jagt riffel og har længe kigget i regning af en Schultz & larsen M97 DL.
Men inden jeg nu giver mig ud i sådan et køb vil jeg lige høre om der var noget jeg skulle være særligt opmærksom på??
havde tænkt mig det skulle være en kaliber 30.06
Vil gerne høre folks mening og erfraing om denne riffel.

Med venlig hilsen
J.Justesen
Svar
#2
fed rifel min far har sådan en, i samme kaliber. der har aldrig været noget med den..køb den.

leopard2a5
EAGLE1
Svar
#3
altså hvis du har13000krtilen rifelsåhar du sikkert os de sidste par tunsinde tilat købe en brugt model 100dl for.
evt en 60-65-68 model 1oodl er det bedste de til dato har lavet.
og den er vist kun lavet 348 stk. østjysk har et par brugte.
Hunters House har 3 nye...måske de sidste der til salg på denne jord.
Nye vel og mærke. held og lykke.
de er fra cal 6.5- 300mag. dem dr pt står på hylden.
Svar
#4
@ J.Justesen

En model 100 er fræset 95% færdig på mål. Så har man sat en flok bøssemagere til at file resten ud af vinkel og polere dem op så de skinner.
De er uden mulighed for vekselpibe og hver pibe er individuelt tilpasset bundstykket fordi man ikke var i stand til at styre tolerancerne bedre.

97eren er fremstillet et helt andet sted af moderne CNC maskiner med indsnævrede tolerancer og du kan bytte pibe/bundstykke fra den ene til den anden. Alt i alt et meget bedre produkt end en model 100.

Jeg vil dog give Sommerinvest ret i at finishen tilsyneladende er bedre på den gamle model 100.

De brugte model 100 jeg har set et prissat ALT for højt i forhold til hvad du skal give for en ny 97er.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
hej J.Justesen

det er et godt valg og der er nogle smarte ting ved er s&l m97DL

feks: den`s baser hvor der er hurtig sommer og vinter justering af kikert
(vinterjakke ?? /safari skjorte)[Big Grin]

[Image: base2.gif]
(S&L BASE)

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Citat:quote:

brugt model 100dl for.
evt en 60-65-68 model 1oodl


Hmmm, efter selv at have haft en del forskellige 65, 68 og en enkelt 100, vil jeg nu ikke helt give dig ret.
Ingen af de 4 forskellige 68´ere jeg har haft i kaliber 7x61 har skudt bare nogenlunde tilfredsstillende.
65´eren har en sikring jeg efter praktisk brug har fundet mest egnet til demonstration indendørs ved stuetemperatur.
I frostvejr har sikringsarmen været for bøvlet at betjene.

DL 100 har jeg som sagt kun haft en enkelt af, ja, den var da meget pæn (Grade 3 træ) men det var da også det.
Den kørte egentlig meget godt i låsen og skød egentligt udemærket.
Jeg blev bare træt af en så tung og lidt kluntet riffel.
Men når man tager riflerne til de priser de handles til i dag så er det egentlig min mening at de er lidt overvurderede.

Det mest tåbelige er dog nok at de ikke kunne lades ovenfra og ja det ved jeg nu godt at den fra "Den Nye Fabrik" heller ikke kan men den er så heldigvis ikke lavet så tåbeligt at den af folk med normal finmotorik kun kan lades nedefra med lukket lås[B)] det er helt enkelt for tåbeligt. Så må i sku punke mig med alskens jagtsituation er hvor det efter jeres mening ikke betyder noget. Jeg er stadig af en anden mening efter at have prøvet det i praksis[B)][Sad].

DL97 kan jeg ikke udtale mig om som ejer/bruger men kan udtale mig om de snart ret mange jeg har set på skydebaner rundt omkring og der må jeg sige at der er de nok noget længere fremme generelt [B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Det mest tåbelige er dog nok at de ikke kunne lades ovenfra



Hej

Jeg har selv en 65´er og den kan jeg nu nok lade ovenfra, men det tager mindst 3 gange så lang tid som hvis jeg lader fra bunden.

I sammenligning med de nyere rifler er sådan en 65´er MEGET tung. Havde det ikke været for den nostalgien i arvestykket havde jeg kigget mig om efter en nyere riffel - og nok havnet hos en M97DL.
Jeg syntes den er meget konkurrencedygtigt prissat. Især når man tager vekselpibesystemet i betragtning. De konkurrende tyske mærker skal have meget mere for en ekstra pibe.

Så mit råd til dig er at du roligt kan købe en 97DL i 30.06, der er et kaliber, der kan levere den fornødne kraft til de fleste typer jagt. Noget andet er, at jeg syntes at rekylen er svagere i 30.06 end i .308

Hvis du leder efter kikkert har jeg lige købt en brugt Swarovski 2,5-10x56 i pæn stand til 4500,- ved Michaels Jagt & Fiskeri i Svendborg. Der er en verden til forskel på den og min gamle Tasto Titan. Så brug pengene på den gode riffel og køb en brugt kikkert i høj kvalitet.

Knæk & Bræk - det er skidesjovt at købe riffel [Big Grin][Big Grin]

Mvh

Michael
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg har selv en 65´er og den kan jeg nu nok lade ovenfra, men det tager mindst 3 gange så lang tid som hvis jeg lader fra bunden.


Ja, så er der nok ca 3 det har lykkedes at lade kanonen ovenfra Jens Perto, Mogens Krogh og dig[Big Grin]

Jeg må sige at hverken magnummerne eller standardpatronerne har jeg kunnet lade fra oven med et bare realistisk tidsforbrug.
Nok som du siger med mindst 3 gange den tid det tager nedefra.

Jeg må nok sige at naboskytter og drivere kigger lidt skeptisk når man står og fumlet med sin riffel med lukket lås og lader den nedefra.

Jeg tror nu ikke udelukkende det var af direkte økonomiske årsager at "Den Gamle Fabrik" gik konkurs, det var nok lige så meget en forstokket konservativ holdning til blandt andet at lave sådanne ting om[Wink][B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Det gamle Schultz & Larsen døde og det var IKKE fordi riflerne var for dyre. Mange andre har nemlig i samme periode haft stor succes med at sælge rifler der var mindst ligeså dyre.

Hvorfor så? Den lidt skræmmende sandhed var jo nok, at kun ganske få kunder var så forblændede af "Made in Denmark" teksten på papkartonen, at det førte til et salg. For få. End of story.

Når en virksomhed går ned er det uhyre sjældent uretfærdigt. Dårlig ledelse, dårlig markedsføring eller dårlige produkter - der kan være mange årsager.

I Schultz & Larsens tilfælde tror jeg simpelthen at riflerne var ude af trit med udviklingen. De er klumpede og akavede som flere har været inde på. Uden for landets grænser har de hellere ingen videre værdi som brugtvåben.

De nye S&L rifler er en helt anden snak!

I øvrigt er det let at blive træt af, når nogle mennesker konsekvent fastholder at kvalitet er direkte proportionalt med pris. Jeg har intet imod, at diverse fabrikanter tager præcis så meget, som de kan få for deres produkter - det ville jeg selv gøre. Men vi andre behøver slet ikke at tage prisen i betragtning, når vi vurderer kvaliteten. Jeg vil uden videre påstå, at hverken Holland & Holland, Purdey, Boss, Blaser eller hedengangne Schultz & Larsen har nogetsomhelst at ekstra at tilbyde - ud over et godt markedsført navn - i forhold til andre kvalitetsvåben såsom Antonio Zoli [}Smile],Sako, Tikka, Sauer m.fl. snarere tværtimod (de fleste ekstremt dyre våben er ikke ligefrem på forkant med den teknologiske udvikling) At tro blindt på, at højere pris er lig bedre kvalitet, er at frasige sig selv enhver form for teknisk dømmekraft. Feminint er det.....[Big Grin]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Det gamle Schultz & Larsen døde og det var IKKE fordi riflerne var for dyre. Mange andre har nemlig i samme periode haft stor succes med at sælge rifler der var mindst ligeså dyre.

Har du da slet ikke gået i handelsskole. Problemet var da at de blev solgt for billigt i forhold til fremstillingsomkostningerne. [8D]

Hvorfor så? Den lidt skræmmende sandhed var jo nok, at kun ganske få kunder var så forblændede af "Made in Denmark" teksten på papkartonen, at det førte til et salg. For få. End of story.

Problemet var vel at det kostede mere at fremstille hver enkelt våben, efter østeuropæisk filosofi, end man solgte dem for.
Så den eneste mulighed for at undgå konkurs var at begrænse salget

Når en virksomhed går ned er det uhyre sjældent uretfærdigt. Dårlig ledelse, dårlig markedsføring eller dårlige produkter - der kan være mange årsager.

I Schultz & Larsens tilfælde tror jeg simpelthen at riflerne var ude af trit med udviklingen. De er klumpede og akavede som flere har været inde på. Uden for landets grænser har de hellere ingen videre værdi som brugtvåben.

Ang brugtværdien i udlandet, er du nok ret fejlinformeret, de indbringer faktisk brugtpriser på linie med nye bedre modeller af sako , sauer og lignende, specielt i Usa og canada. De har blandt profesionelle er ry for høj kvalitet. Specielt model 65 og model 68

De nye S&L rifler er en helt anden snak!

I øvrigt er det let at blive træt af, når nogle mennesker konsekvent fastholder at kvalitet er direkte proportionalt med pris. Jeg har intet imod, at diverse fabrikanter tager præcis så meget, som de kan få for deres produkter - det ville jeg selv gøre. Men vi andre behøver slet ikke at tage prisen i betragtning, når vi vurderer kvaliteten. Jeg vil uden videre påstå, at hverken Holland & Holland, Purdey, Boss, Blaser eller hedengangne Schultz & Larsen har nogetsomhelst at ekstra at tilbyde - ud over et godt markedsført navn - i forhold til andre kvalitetsvåben såsom Antonio Zoli [}Smile],Sako, Tikka, Sauer m.fl. snarere tværtimod (de fleste ekstremt dyre våben er ikke ligefrem på forkant med den teknologiske udvikling) At tro blindt på, at højere pris er lig bedre kvalitet, er at frasige sig selv enhver form for teknisk dømmekraft. Feminint er det.....[Big Grin]

Din vurdering af at pris og kvalitet ikke altid følges ad, på trods av visse deltageres evige messende mantra, kan du godt have ret i. Men din slutkonklution om at de ikke tilfører mere en visse af de nævnte "Billig" produkter, skal du nok lidt længere mod øst med før de bliver sanheden. Den forretningstanke skal du nok ikke satse 100% på[Wink] [center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



jbn
Svar
#11
Halløj!

Har haft en Schultz og Larsen M97DL i 6år. Er meget tilfreds med den[^] Af de mange rifler jeg har og har haft, er 97´eren den mest præscise. Specielt skyder den rigtigt godt med Lapuas Megakugle. Den eneste ulempe efter min mening er, at den er forholdsvis tung. mvh Erik
Svar
#12
Har haft en classic i hånden og var tæt på handel.

Ja nu sidder jeg igen og overvejer.

Er man til valnød får man ikke bedre skæfte.

Pibelængde ja når man vil spare skal det være en længde OK
men hvorfor skal den være kort ? OK i 308 er det ikke noget problem, men en 30-06 skal da have lidt til krudtforbrænding og kugle-acceleration.

Jeg kender argumentet "køb en 97" men når en Classic nu opfylder alle
ønskerne og lige præcis 308 allerede er i skabet

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Har haft en classic i hånden og var tæt på handel.

Ja nu sidder jeg igen og overvejer.

Er man til valnød får man ikke bedre skæfte.

Pibelængde ja når man vil spare skal det være en længde OK
men hvorfor skal den være kort ? OK i 308 er det ikke noget problem, men en 30-06 skal da have lidt til krudtforbrænding og kugle-acceleration.

Jeg kender argumentet "køb en 97" men når en Classic nu opfylder alle
ønskerne og lige præcis 308 allerede er i skabet

VH Søren

livet er for kort til tynde piber



Køb du bare den 30.06 med den korte pibe.
Der er næsten ingen målbar hastighedstab på en classic pibe og den hastighed fabrikkerne angiver for 30.06 ammo.
En 308 kunne uden problemer kortes ned til 45 cm.

Årsagen til at de er korte og lette, er at kunderne efterspørger det.(de er formodentligt en kombination af svæklinge og masocister[8D])

jbn
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Årsagen til at de er korte og lette, er at kunderne efterspørger det.(de er formodentligt en kombination af svæklinge og masocister[8D])

jbn



Er det det vi kalder tilpasning til laveste fællesnævner ?
Nå ja kunderne skal vel også have lidt at skulle have sagt.

Hvis de korte piber giver fabrikernes oplyste hastigheder hvad kan man så ikke opnå med piber i rigtig længde..............
ja jeg glæder mig næsten til Hatting skal pibe min 300 RUM om, så kommer der rigtig fart på.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
jeg er også en lykkelig ejer af en S&L M97. Den skyder som en drøm, vil jeg sige. Og så hører man tit, at de er lidt tunge. Det er rigtigt nok, men jeg synes ikke det er en ulempe, snarere tværtimod. For vægten gør dem lettere at skyde med.

Lab
Svar
#16
Jeg har en S&L M 65 DL i 6,5x57 (har haft den i 25 år)og en M 56A i 375H&H (ca 10 år gammel)
Generelt har jeg egentlig være tilfreds med begge,præcisionen er ikke fremragende men dog OK til jagt.
Ja M 65 er bøvlet at få stoppet patronerne i ovenfra (hængslet magasinbund) men til gengæld kan magasinet fyldes op.
Sikringen skal man vende sig til idet den sidder på den forkerte led ligesom på et gammelt Mauser bundstykke (M 98). Vægten er OK og specielt med 6g projektiler meget behagelig at skyde med.

M 56 er med løst magasin (2 stk leveret med riflen).
De kan dog ikke indeholde mere end 1 patron hver uden at man jævnligt oplever, at den patron der står for tur har lagt sig i en position med projektilet opad. Det medføre at bundstykket glider henover patronen og lukker over et tomt kammer, ikke særlig hensigtsmæssig skulle jeg hilse og sige fra en netop overstået vildsvinejagt i Polen.[V]
Vægten er høj så armene bliver lange, men til gengæld er rekylet uden "Bubber effekt"
Ville i dag nok have valgt en Sako. Har tidligere haft Sako og brugt den sommer og vinter på Grønland, præcis og pålidelig.
Mvh
Bo
Svar
#17
Jeg købte for ca. et år siden en S&L M97 DL i 7mm Rem Mag, som jeg er rigtig glad for. Det jeg ser at jeg har fået ud af min M97 DL:

-God præcision <10mm på 100m
-Genialt aftræk
-Integrerede baser i låsestolen, hvis man anvender S&L ringe gives mulighed for kikkertskift
-Generelt en god riffel til en fornuftig pris

Riflen kan virke lidt tung, men det har heldigvis en positiv effekt på rekylen [:I] Jeg har anvendt den på jagt efter råvildt, elg, svin og ræv, på både trykjagt og anstand og der har endnu ikke vist sig nogen begrænsninger.

/RAW
Svar
#18
Citat:quote:

M 56A i 375H&H (ca 10 år gammel)



Jeg troede at rifler bygget på dén lås var væsentligt ældre[?]
Har jeg galt fat i dét[?]
Lavede Weatherby rifler på M 56 låsen samtidig med Otterup fabrikken,eller var det efter Otterup var stoppet[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
Den er sandsynligvis bygget på éen af de der gamle sagn omspundne 56A låse der blev henkogt på "Den Gamle Fabrik".....
Og forsynet med noget magasinværk fra den "nye fabrik" eller lignende[Wink]

Jeg har ladet mig fortælle at fabrikken i dag "koger" deres produkter helt færdige med moderne tilsætningsstoffer[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Den M 56A jeg har kommer fra "Den nye fabrik".
Så vidt jeg ved var det låse til Weatherby 378WM som man ikke kunne blive enige om prisen på.

mvh

Bo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)