Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagt
#1
Hej JU
Jeg har med stor interesse læst dine"Anbefalinger til drivjagtsriflen". Da jeg selv, som du sikkert ved, bruger halvautomat til denne jagtform og da jeg har afprøvet en del forskellige ting, har jeg en lille kommentar. Kalibren skal vi ikke diskutere - jeg bruger kal. .223 da jeg har fundet at det er den bedste (hurtigste) til løbende vildt - man behøver slet ikke at holde for - selv på relativt lange afstande. Lad det nu ligge!
Jeg har i en uge prøvet den Zeiss Varipoint (1.1 - 4) som du har beskrevet, og den var forsåvidt udmærket, men en af mine svenske jagtkammerater lod mig prøve en Leupold CQ/T Mark 4 - og så var jeg solgt - den er simpelthen fantastisk. Man kan bruge den som alm. Aimpoint med begge øjne åbne og man kan lukke det ene øje og forstørre op til 3 gange. Selve "dotten" består af en gul lysende prik med en gul lysende ring rundt om (kan bruges til afstandsmåling ved pürch). Der er 12 forskellige lysstyrker, dette er meget anvendeligt ved skumringsjagt. Det er en dyr svend men den er alle pengene værd.
Leupold Mark 4 CQ/T 1-3x14 mm - ca. Dkr. 11.000,-
PS Jeg ved godt hvad CQ/T står for, men det gør den ikke mindre anvendelig til jagt.
Svar
#2
Det lyder spændende! Jeg kender den ikke, men vil studere den nærmere, når jeg får lejlighed til det på IWA (våbenmesse i Nürnberg) om 14 dage!!!

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Skal man have våbenhandlerlicens for at kigge på den messe?
Forøvrigt har GD set min kikkert/aimpoint, så du kan jo også spørge ham hvad ahn syntes.
Svar
#4
Siger ikke noget her...[^]
Great Dane

Svar
#5
Warum nicht?
Eller er det fordi du er inviteret til våbenmesse, din bandit[:0][?]
Svar
#6
Michael....

Har da inviteret mig selv....[Wink]

Ej ...Post nummer 100...Get a life[Big Grin]
Great Dane

Svar
#7
Tillykke med de 100[^]
Svar
#8
Ja, æhee, ikke for at være kloge Åge her, men i USA (http://www.bearbasin.com/catalog.htm#il_scopes)
ser jeg den til 699$, dvs. godt 4K. Der er sgu' langt op til de 11k som nævnes længere oppe.

/Carlos
Svar
#9
Hej ID

Jeg formoder at du ikke jager vildsvin med den .223? Jeg bruger en .308 til bæsterne i Polen, men har ikke noget batteridrevet sigte. Jeg bruger en 2.5 Leupold fast long eyerelief og det virker faaantastisk.

Du nævner Leupold Mark 4. Den er vist besværlig af få sendt officielt ud fra USA. Alt hvad der smager af militærudstyr, er de blevet lidt hys med at eksportere efter 9-11.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Scout

Hej ID

Jeg formoder at du ikke jager vildsvin med den .223? Jeg bruger en .308 til bæsterne i Polen, men har ikke noget batteridrevet sigte. Jeg bruger en 2.5 Leupold fast long eyerelief og det virker faaantastisk.

Du nævner Leupold Mark 4. Den er vist besværlig af få sendt officielt ud fra USA. Alt hvad der smager af militærudstyr, er de blevet lidt hys med at eksportere efter 9-11.



Nej, selvfølgelig bruger jeg ikke .223 til vildsvin - til drivjagt (tætte skud - max 40 meter) vil jeg til enhver tid bruge min Remington 870 m/slugs og til lange sigtede skud min .308.
Din sidste bemærkning tror jeg at jeg vil bruge som svar til Carlos - hvis han kan skaffe dem til den pris, lovligt indført (og aflevere dem foran min hoveddør), aftager jeg 5 styk på stedet[Smile]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Ikke for noget, men er 5-7 cm øjenafstand ikke lige i underkanten på en drivjagtsriffel. Det går måske an på en 223 men på en 30-06 og op tror jeg oplevelsen bliver blandet mildt sagt [B)]

Per
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Per

Ikke for noget, men er 5-7 cm øjenafstand ikke lige i underkanten på en drivjagtsriffel. Det går måske an på en 223 men på en 30-06 og op tror jeg oplevelsen bliver blandet mildt sagt [B)]

Per


Du gir' jo næsten selv svaret! - den sidder på en .223/5,56
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#13
Hej ID

Hvilken slags .223 riffel?

Jeg ar lige været nede i Østjysk og savle over en Steyr Ultralight, har de set den?
Svar
#14
Hej Scout!!

Jeg mener at vide at "ID" har en sort selvlader med en lille stejlende hest på [:p] i 5.56Nato (fnise)

(Er det ikke obskurt nok for "de indviede"[8D])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Ikke en hest, men en løve[Smile]!

Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#16
Ja, det anede mig jo nok at det var noget med en løve, krikke eller en panter (dpms).

Tillykke med den fede gøb!

Hvilken stigning har din pibe, 1/9 twist oder was? Bruger du Dimaco magasiner til træning? Fungerer den fint eller hvad? Hvad siger de til den på banerne (DK og udland)? Har du ikke nogle (jagt-) historier?

Jamen, fortæl dog?
Svar
#17
Pardon
Meeen er 308´n ikke lidt klein til grissebasser og andet godt.
Vi er enige om at hvis kuglen sidder godt kan kal være lidt underordnet men for de fleste af os kan træfpunktet på løbende vildt godt være lidt svingende.

Med dette i mente vil jeg gerne have lidt mere vægt/hastighed til at sikre et godt resultet ( og et godt udgangshul )

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Aba hva!? .308 lidt klejn til grissebasser! Det mener jeg overhovedet ikke, men hver sin mening.

Jeg har gået på jagt med fyre, der har brugt 6.5x55 og det synes jeg er i underkanten, da jeg gerne vil have en margin. Det skal siges, at de svin, der blev skudt med 6,5 gik ned i braget.

308 har godt med punch. jeg skyder med en 180 grains kugle og det virker.

Jeg vil også gerne skyde med en kaliber, der gør at jeg kan komme på målet hurtigt efter rekyl, da jagten på svin kan komme meget tæt på, meget hurtigt....selv om man udemærket kan skyde et svin med .416 Rem.

For variationens skyld har jeg da brugt en .300, men foretrækker klart .308
Svar
#19
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)