Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1,5 x 6 x42
#1
Er der nogle der har erafaring med at gå på jagt i Polen efter
rå dyr med en 1,5 x 6 x 42 evt. med lys. og vilken mærker??
hilsen
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#2
Prøv lige search funktionen[Wink]

PS: Hvem er du? ingen mail adresse eller PM????

Du hedder vel ikke Erik og Astro???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej Gammelnok
nej jeg heder ikke Erik eller Astro kender ikke de to herre. Jeg Hvideste ikke at man skulle skrive navn og adresse når bare man var logget ind?
Jeg har brugt search funktion men har ikke set noget med jagt og brug af 1,5 x 6 x 42
hilsen
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#4
Hej igen,
inden du begynder med øgenavne og slige ting så bekend lige kulør!!

Med f.eks at oprette en brugbar mailadresse i din profil!

Men ellers velkommen på forumet[Wink]

Du burde kunne kunne finde svar på dit spørgsmål ved at "searche" lidt.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Inden vi "river" hovedet af dig!

Prøv Search og 1,5-6x42 (som er mere korrect), jeg får ca. 2 sider.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Hej River

Jeg har her i efteråret fået en Schmidt & Bender Zenith 1.1 - 4 X 24.

Det er en rigtig god kikkert til driv og trykjagt og også individuel jagt. Hvis du ikke kun vil bruge trådkorset til sigtmiddel, kan du tænde lyset så den kan bruges som en aimpoint. Lyset til natjagt fungere også perfekt.[Smile]

S.P.J.
Svar
#7
Hej

Jeg har søgt på 1,5-6x42 og læst indlæggene der.

Hvis man ser på Vildsvine jagt er der to muligheder natjagt eller drivjagt.

Som jeg tolker indlæggene er en kikkert i det område som 1,5-6*42 værktøjet til drivjagt og ca 3 - 9 * 56 til natjagt.

Så skal man have to sigtekikkerter med.

Er der mulig for et kompromis løsning. Jeg ved godt at ved kompros bliver løsningen ikke optimal.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#8
Hvis man ønsker at gå på jagt om natten, som jo sker i Polen, så du´r det ikke med 1,5-6x42 der kræves en kiggert der er meget lysstærk, feks. noget med 50-56 mm objektiv, og her gælder det at købe kvalitet og man skal nog ha´den store tegnebog med.
Mvh.Leif R

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Hej

Ja, det er vel konklusionen en kikkert til natjagten og en til drivjagt.

Jeg har ingen erfaring med drivjagt som f.eks i Polen så derfor spørger jeg ind til det.

MVH

Jens Bo

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#10
Jeg har heller ingen erfaring i drivjagt, men polakkerne kræver at kikkerten kan stilles til en forstørrelse på max 3 gange. Betyder det at en 3-12X56 kunne bruges til drivjagt i en snæver vending? Ellers er der jo muligheden for at købe den dyre natkikkert, og montere den i en QRW montage. Så kunne man jo starte med en af Rex´ billige rødpunktssigter til ca. 400,-. Jeg ved godt at det er to sigtemidler, men den sidste plovmand mærker man ikke meget til, når man er ude og købe en kikkert til natjagt [xx(].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Hej igen

Hvis man ser på en Leupold VX-III 1,5-5 * 20 Illuminated, så kan den fås med Circle Dot + Matte/illuminated Duplex og Matte/illuminated German #4 dot. Er der nogle der har erfaring med Circle dot kontra de 2 andre.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#12
hvis den er med tysk sigte 1 mener jeg det hedder dvs den med 3 tykke stolber det ses meget tydeligt når det er mørkt.
zeiss, ørn, s&B, er gode...overvej evt en 2.5.10-42...det er min farvorit. har selv en gammel nickel kikkert(37år) 4-36 med omtalte sigte og den er fin i mørke..ja det lyder mærkeligt men den har da skudt dvs slags vildt om natten. men kommer vel os an på hvem der ser i kikkerten.
hvis man er stærre blind nytter det jo intet med en kikkert til 20.000kr
men prøv og besøg dem i ringsted når det er mørkt så kan du se forskellige modeller.
Men af en eller anden grund vil de meget gerne sælge zeiss fremfor andre mærker...tror de tjener mere på dem and andre.
og det samme men rifler i cal 308 .dem ville de os meget gerne af med.
os selvom man insitere på at det skal være noget andet.
Svar
#13
Hej jeg prøver lige at være mere præcis

Til Drivjagt i dagslys.

Hvis man ser på en Leupold VX-III 1,5-5 * 20 Illuminated, så kan den fås med Circle Dot + Matte/illuminated Duplex og Matte/illuminated German #4 dot. Er der nogle der har erfaring med Circle dot kontra de 2 andre.

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#14
Personligt kan jeg ikke bruge Cirkel dot, det er svært at se om man kæntrer riflen, jeg ville nok vælge German #4 og om du har brug for det, med lys.
Svar
#15
2 ting skal være opfyldt til nattejagt.

1. Hvis man skal skyde om natten så skal kikkert have oplyst(svagt)kryds dot. Eks. en sort gris i sort skov - der hjælper ikke fede stolper alene.

2. Kikkerten skal være lysstærk minimum 50 mm åbning - kvalitet er dyrt sådan er det bare - og læs de test der er lavet.
Af en eller anden grund kommer dyrene mange gange når det mest mørkt - ikke underligt for det ville jeg også gøre [^]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#16
Halvautomaten er ikke uden evner!

Jeg bruger 2,5-10x56 S&B med sigte tysk 1 med koniske stolper dvs. det Zeiss kalder 11. Hvis jeg ikke kan se målet og sigtet i den kikkert, så ved jeg ikke skyder på!!!!! Her er der nogle der vil trille sig runde af grin, men det er en anden historie!

Belyste sigtemiddeler er kommet for at blive - det er bare ikke et "must"!!!

Mvh Thorlak

Det skal lige siges at det kan godt lade sig gøre at skyde i mørke til en keiler med en 1,5-6x42 - hvis man har sin normal kikkert liggende oven på 1,5-6'ern og skiftes til at se i kikkerterne!
Riffelen var en Blaser i kal. 270W - og grisen ca. 100 kg. Den blev målt til 16 cm (det var ikke mig der skød).

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Thorlak har fat i det rigtige:
hvis man ikke kan se et sigte 11 kan man heller ikke se hvad pokker det er man skyder
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Thorlak har fat i det rigtige:
hvis man ikke kan se et sigte 11 kan man heller ikke se hvad pokker det er man skyder
mvh

Strom



Hej Strøm.

Det forekommer mig, at jeg på et tidligere tidspunkt har påpeget netop dette.[8D][8D]

Vi må vist foranstalte et praktisk forsøg.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#19
Jow... man sidder ALTID med sin store håndkikkert i klasse "AAA" og den er langt... bedre end riffelkikkerten uanset mærke .... Derfor er det en fordel med illumineret sigte - når man skal finde bladet i mørket...og derfor er lys bedre end ikke lys... sort på sort er skidt uanset tykkelse på sigtet men et bredt er selvfølgelig bedst...

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Thorlak har fat i det rigtige:
hvis man ikke kan se et sigte 11 kan man heller ikke se hvad pokker det er man skyder
mvh

Strom



[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#20
Hej

Nu snakkes der meget om skydning i mørke. Skal man lære det på jagt ( i udlandet), eller er der nogen skydebaner her i Danmark hvor man kan øve sig i den diciplin ?

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)