Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tyk eller alm. pibe til Schultz & Larsen
#1
Da jeg nu endelig har fundet den rigtige M97DL i 308win, og har købt den, kan jeg nu ikke beslutte mig til om jeg skal få skiftet standardpiben (15-19x600mm) til en jagtmatchpibe (17-21x650mm).

Jeg regner med senere at købe en vekselpibe i 9,3x62 til de større ting, men indtil videre dækker 308'eren behovet.

Jeg jager primært råvildt herhjemme og skyder 400-500 skud på banen om året.

Jeg kan godt slæbe de ekstra 300g, og er opmærksom på at den tunge pibe er lidt mere stabil, men det ville jo også være rart med en "let og handy" riffel.

Kan nogen hjælpe mig ? og har nogen praktiske erfaringer med de forskellige piber ?

MVH

Kongsberg 308 (nu snart S&L 308 i stedet [8D])

Ps. Man ser tydeligt at Rask Mølle har fået nye maskiner til netskæring, de er sgu blevet nydelige nu.
Svar
#2
Med fare for at blive kaldt femi[:X] kan en riffel til praktisk
jagt ikke blive let nok!
Skal du gå langt er det en fordel med QR-montage, så kan arrangementet hurtigt gøres lettere og endelig en god neopren
skulderrem- måske dobbelt.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Hvis det jagt du går på i DK er at gå ud og sætte dig i en stige eller et sted på jorden istedet for at purche rundt, så ville jeg helt sikkert vælge den "tunge" pibe. Mest fordi du skyder så meget på skydebane som du gør, for der mener jeg at den tunge pibe er en fordel. Hvis du er bange for at den bliver for tung kan du jo købe en flutet pibe, det ser så snart ud. jeg slæber selv rundt på en sako varmint og det generer mig ikke. Den bliver godt nok lidt næsetung når der er støtteben på.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#4
Alt andet lige - jo tykkere pibe des bedre............og nu er tykkelsen på jagtmatchpiben jo ikke overvældende så jeg tror ikke at det vægtmæssigt betyder det store. Hvis de 300 gram er for meget, så få kortet den ned til 20".
Du efterlyser erfaringer; efter at ha' anvendt en 20" pibe på en .308 i snart et år, kunne det aldrig mere falde mig ind at få en længere pibe - præcisionen er blevet bedre og riflen meget mere handy.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#5
Jeg er ikke i tvivl om hvad der er bedst at skyde med...

Har en let Sako med 15,87 pibe og S&L med 18,13 (hmm hvor måler i det inderste mål?)- der er i mine øjene en verden til forskel på at "holde sigtet" med de 2 rifler. Jeg vil til enhver tid foretrække den tunge pibe. På drivjagt kan der måske være en fordel at have et let som man hurtigere kan få på "plads" - men skyder man så bedre med den i den situationen? og bør man skyde med et hurtigt skud... jo måske i Polen gøres det - men ikke på jagt i DK/SV - der er der mange steder strenge regler for afstand og hvilken skudsituation der skal være til stede...

Det virker som alle for tiden vil have svagarmsrifler med plasticskæfter [}Smile]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

plasticskæfter


Ja for f*****, har du virkelig ikke set lyset endnu[?]

Eller endnu bedre og MEGET mere stabile, fiberskæfter[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Nej og det kommer aldrig til at ske...[Wink]
Bryder mig overhovedet om det - "plastriflerne" er i mine øjne lige så kønsløse som mange politikere...
Kan godt være at fiberskæfter er stabile i forhold til træ, og er sjove at ridse mod sten og den slags...
Men bedding er opfundet så jeg klarer mig [^]
Oooooggg hvad skal jeg gøre af al min skæfteolie + korn 1200 sandpapir [Wink]
@Kongsberg308w - hvordan kan du nænne at skille dig af med din Kongsberg[?] den skyder jo rigtig godt...
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

plasticskæfter


Ja for f*****, har du virkelig ikke set lyset endnu[?]

Eller endnu bedre og MEGET mere stabile, fiberskæfter[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#8
Du kan ikke sætte lighedstegn imellem plastikskæfter og lette rifler...føj da[Smile]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
halløj Halvan
"plastriflerne" er i mine øjne lige så kønsløse som mange politikere...
du må søren sjaskemig ikke sammenligne mine rifler med Marianne Jelved.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
jeg er indehaver af en S&L M97 i 6.5-284 og stod også i valget mellem en standard og en matchpibe. Jeg valgte matchpiben i 17-21-650 og det har jeg ikke fortrudt. Det er simpelthen lettere at skyde godt med en lidt tungere pibe, og når alt kommer til alt, så er det det, som det hele drejer sig om. Vægten på riflen bliver efter min mening også først et problem, når man skal ud at klatre i bjerge.
Svar
#11
Fred være med drivtømmer autisterne, STROM[Big Grin]

De ved ikke bedre[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
@Strom
Hvad er ligheden mellem at gå på line 15 meter over jorden og at få suttet nødder af Marianne Jelved.
Man skal ikke kigge ned. [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#13
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Jeg takker for de ovenstående svar, det lader til at det er matchpiben jeg skal vælge.

Jeg er bestemt ikke på udkig efter en "svagarmsriffel", jeg ser bestemt mig selv i stand til at slæbe det der skal til, tænkte blot at muligheden jo var der med standard piben.

Hvis jeg en dag skal have en let lille riffel ender det nok med en Blaser R93 offroad (jeg er opmærksom på medlemmernes generelle holdning til Blaser, men synes nu den er lidt fiks...)

Til Halvautomat, så synes jeg at Kongsbergen er en dejlig riffel, som er særdeles behagelig at skyde med, blot synes jeg ikke at præcisionen er tilfredsstillende, ligesom den også er lidt stor og klodset at have med på jagt. Aftrækkerbøjlen i plastik var bestemt også en af årsagerne til skiftet.

Jeg vil nu bruge resten af weekenden på at overbevise mig selv om, at det er matchpiben der skal på, men input modtages fortsat gerne.

Nis
Svar
#15
Hvis jeg en dag skal have en let lille riffel ender det nok med en Blaser R93 offroad (jeg er opmærksom på medlemmernes generelle holdning til Blaser, men synes nu den er lidt fiks...)

Kongsberg 308 [Big Grin] Blaser er også en uuudemærket rifel [Big Grin][Big Grin]
Kan også monteres med matchpibe..[Wink]

[Image: mm018.jpg]

Også en riffel der kan gi´en masse omtale her på forumet [Big Grin][Big Grin]
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#16
Bla**r og plastic så bliver det ikke værre [Big Grin]

@Kongsberg 308 - okay - min Kongsberg 393DL i 9,3-62 skyder rigtig godt - men du har ret aftrækkerbøjlen er i kompositplast - det er det eneste jeg ikke bryder mig om - gad vide om man kan få en i stål i stedet[?]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#17
halløj
det har været oppe før at flere er imod komposit og letmetal til bla andet aftrækkerbøjle ( som på mine 1900´ere )
hvorfor dog det ? jeg har aldrig hørt om at disse dele gik i stykker.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
@strom - problemet er rent mentalt [8D]- det er fornemmelsen af at vide det er plast, og ikke stål [Wink]
Måske en psykolog kan hjælpe med det [Wink]

Men man kan måske sige, at det er en form for idiotsikring af skæftetræet - plasten holder ikke til så meget - så hvis man skulle komme til at stramme skruerne for hårdt - så ødelægger man aftrækkerbøjlen før man ødelægger træet [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#19
Tja... problemet er nok primært mentalt, men jeg nåede dog at knække min aftrækkebøjle i løbet af forbavsende kort tid, faktisk inden riflen havde været med på jagt.

Ikke ligefrem noget der indgyder tillid til et våben...

Nis
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by fisker
Også en riffel der kan gi´en masse omtale her på forumet [Big Grin][Big Grin]



Nej da - det der vippeagregat er da vist færdigdiskuteret [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)