Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,3 mm patron?
#1
Hej Gruppe

Jeg har set på en gl. tysk dobbeltriffel på auktion for noget tid siden. Det var angivet, at kaliberen skulle være 6,3 mm og ellers ikke andet. Så har jeg videre i en jagtbog læst, at 6,5*52R skulle være 6,3mm. Det stemmer jo meget godt med at det er en randpatron til en dobbeltriffel, men jeg er lidt forvirret omkring 6,5*52R skulle være en 6,3mm - Er der nogen som kan hjælpe??

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Den kaliber hedder osse 25-35WCF.Kalibern skyder med en 117grain kugle i .257cal.Hylstre kan man godt finde rundt omkring, i USA kan man købe hylstre ihvert tilfald!!. Du kan osse bare lave hylstre på
30-30WCF.Du kan være heldig at Hornady stadig laver de fladnæsede kugler!!. Kalibern er fra 1895 og er udviklet som røgsvag fra begyndelsen. Norma 200 eller 201 er krudtet til kalibern!.Da det er et knæklåsvåben kan du selvfølgelig anvende alle projektiler i .257cal
spidse som flade!!.

one planet, one gun.
Svar
#3
egentlig har dobbeltriflen i det kaliber begrænset anvendelsesmulighed...
den kan kun bruges til råvildt... og så er det vel ikke så spændende mere... eller?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej igen

Tak for svarene - Mit første spørgsmål var nok ikke helt klart. Kan det passe at 6,5*52R (eller .257cal) er 6,3mm. Ville jo forvente at det var 6,5mm i metriske angivelser??

Mvh.
Jørgen

Som syntes at det kunne være en sjov riffel til råvildt...
Svar
#5
6,3 er det samme "oberland" som ,257cal.Tyskerne måler kalibern på mindstemål, den engelsk talende på maxdiameteren.
Warum? Das weist ich nicht!!

one planet, one gun.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej igen

Tak for svarene - Mit første spørgsmål var nok ikke helt klart. Kan det passe at 6,5*52R (eller .257cal) er 6,3mm. Ville jo forvente at det var 6,5mm i metriske angivelser??

Mvh.
Jørgen

Som syntes at det kunne være en sjov riffel til råvildt...



årsagen til forvirringen omkring diverse kuglediametre skal findes i at der er 2 måder at opgive kaliber på...
en riffelgang består af bumme og felter...
amerikanerne måler på en måde
europæerne måler på en andem måde...

eks. 0.308W hedder i europa 7,62x51... det er den europæiske måde at måle på...
men, kuglen er altså 7,82 mm...

giver det nogen mening?

og svar på dit spørgsmål...?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Hej Igen

Som de fleste nok har gættet genlader jeg ikke selv. Så blot for at være helt sikker:

Jeg jeg troede faktisk af en 6,5mm var 6,5 mm i Bom-mål og 6,7mm i "ydermål".

Men som jeg læser det i følge indlæggene er 6,5mm* XX (0,257) 6,3 mm i bom-mål og 6,5mm i ydermål

Mvh.

Jørgen

Blot for at være
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)