Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin - udsætning
#1
Hvad er DJs officielle holdning til Danmarks Naturfredningsforenings forslag om at genindføre vildsvin gennem udsætning som det skete med bæverne?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Gad vide om nogen fra forbundet overhovedet vil svare på det....

Det er unægtelig en lidt stærkere opposition de er oppe imod med vildvineudsætninger, end de var oppe imod, da de skule udsætte bæverne.. (Her var det mest sportsfiskerne, der var imod)...

Jeg ville frydes ved tanken om mere klovbærende vildt på revirerne, som kunne jages med riffel, og oveni købet også er god for naturens diversitet...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Jeg håber også forbundet er tilhænger af vildsvinene jeg er ialtfald

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Kære Høgh

Hvad er DJs officielle holdning til dette er utopi, ligesom skatte frihed og evig ungdom!

Men VI kunne jo stifte "Foreningen til Forbedring af Vildsvinets Tarv i Østdanmark" (grisene kommer jo af sig selv til Jylland). Det vil nok udløse en voldsom reaktion hos DJ ligesom ved "råvilds affæren" eller hvad?
Her er ref. fra sidste møde i vildtforvaldnings rådet, DJ siger ikke meget (intet) om vildsvin eller endsige markerer en holdning.

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/0...060402.pdf

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Jeg ville meget gerne kunne jage vildsvin i Danmark men........
Selvom risikoen for en spredning af svinepest til tamsvin er meget lille, er den til stede. Især til de fritgående besætninger, hvor jeg personligt mener at dyrenes tarv er tilgodeset i en helt anden grad end de er ved industrisvinene. Det internationale marked kan ikke skelne om den smittede besætning er en med udegrise eller ej, og derfor vil størstdelen af eksportmarkederne lukke øjeblikkeligt. Danmark er verdens største eksportør af grisekød, og vi slagter ca. 20 millioner svin om året. Det er mange penge og arbejdspladser.
Min konklusion er derfor at hvis vi vil jage svin, så skal vi gøre det i Sverige, Tyskland, polen og andre steder. Der er ingen af os der har ret langt til de nævnte destinationer. Gør lidt mere for det vildt vi har i forvejen, og sæt pris på det.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg ville meget gerne kunne jage vildsvin i Danmark men........
Selvom risikoen for en spredning af svinepest til tamsvin er meget lille, er den til stede. Især til de fritgående besætninger, hvor jeg personligt mener at dyrenes tarv er tilgodeset i en helt anden grad end de er ved industrisvinene. Det internationale marked kan ikke skelne om den smittede besætning er en med udegrise eller ej, og derfor vil størstdelen af eksportmarkederne lukke øjeblikkeligt. Danmark er verdens største eksportør af grisekød, og vi slagter ca. 20 millioner svin om året. Det er mange penge og arbejdspladser.
Min konklusion er derfor at hvis vi vil jage svin, så skal vi gøre det i Sverige, Tyskland, polen og andre steder. Der er ingen af os der har ret langt til de nævnte destinationer. Gør lidt mere for det vildt vi har i forvejen, og sæt pris på det


Jeg har et lidt ambivalent forhold til vildsvin[:I]
Som ansat i landbruget vil jeg helst ikke have dem, men som jæger[:p]
Det undrer mig bare at danske landmænd flytter produktionen til bla. Polen og Estland, hvor vildsvinene jo findes i naturen, kan det mon skyldes at risikoen for sygdomme opvejes af lavere lønninger og færre miljøkrav, eller er risikoen for sygdomme overdrevet herhjemme.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Jeg ville meget gerne kunne jage vildsvin i Danmark men........
Selvom risikoen for en spredning af svinepest til tamsvin er meget lille, er den til stede. Især til de fritgående besætninger, hvor jeg personligt mener at dyrenes tarv er tilgodeset i en helt anden grad end de er ved industrisvinene. Det internationale marked kan ikke skelne om den smittede besætning er en med udegrise eller ej, og derfor vil størstdelen af eksportmarkederne lukke øjeblikkeligt. Danmark er verdens største eksportør af grisekød, og vi slagter ca. 20 millioner svin om året. Det er mange penge og arbejdspladser.
Min konklusion er derfor at hvis vi vil jage svin, så skal vi gøre det i Sverige, Tyskland, polen og andre steder. Der er ingen af os der har ret langt til de nævnte destinationer. Gør lidt mere for det vildt vi har i forvejen, og sæt pris på det.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Ja jeg kan godt se hva du mener, det ville være katastrofalt hvis der kom svinepest til landet, men jeg vil nu stadig gerne have svin i dk.

Jeg har det nok lidt ligesom Kima

Citat:quote:

Som ansat i landbruget vil jeg helst ikke have dem, men som jæger



Hvis man nu skulle prøve at komme med et forslag til hvordan vi kunne få vildsvin i dk, ville jeg foreslå følgende.
Man kunne tage nogen af de svin der allerede går under hegn i dk og sætte dem ud i det fri. Det bedste sted at gøre dette ville være på Sjælland eller Fyn og de andre øer. Da svinene ikke ville kunne komme i kontakt med dem der eventuelt indvandrer fra Tyskland.

Man kunne så prøve at forhindre svin sydfra at vandre ind i landet (Denne opgave kunne måske blive noget for Dralferne[Wink])

Svinene på øerne ville så vidt jeg ved ikke kunne blive smittet med svinepest, medmindre de tager en seriøs svømmetur.

Medmindre en eller anden idiot ligger forpestet kød ud til dem

Jeg vil i hvert fald meget gerne kunne tage på svinejagt i dk, for jeg er ikke særlig stærk når det kommer til de tyske [xx(]

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Sneppen
[br
Medmindre en eller anden idiot ligger forpestet kød ud til dem

Jeg vil i hvert fald meget gerne kunne tage på svinejagt i dk, for jeg er ikke særlig stærk når det kommer til de tyske [xx(]

Mvh Sneppen



Og det skal der nok være. Og hvis det ikke er en dansker der ikke ved bedre, så er det nok en turist eller en gæstearbejder (jeg mener at være stødt på en enkelt polak [Wink])

Sprogbarrieren er en mere end halvdårlig undskyldning for at spille hasard med em masse eksportmilliarder. Du kan jo tage til Sverige. Der taler de ofte både svensk og engelsk. Hvis man tager et par stykker afsted, skal man jo nok finde ud af hvad de siger. Alternativt kan man jo gå sammen og købe en gård i Sverige. Så kan de sige lige hvad de vil [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Citat:quote:

Sprogbarrieren er en mere end halvdårlig undskyldning for at spille hasard med em masse eksportmilliarder. Du kan jo tage til Sverige. Der taler de ofte både svensk og engelsk. Hvis man tager et par stykker afsted, skal man jo nok finde ud af hvad de siger. Alternativt kan man jo gå sammen og købe en gård i Sverige. Så kan de sige lige hvad de vil .


Det var nu ment mest som en joke, men det var nok en dårlig en af slagsen [:o)]

Jeg ville som sagt ønske det kunne lade sig gøre, men ikke så meget at jeg ønsker ikke at spille hasard med hvores eksport.

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Sneppen

Citat:quote:

Sprogbarrieren er en mere end halvdårlig undskyldning for at spille hasard med em masse eksportmilliarder. Du kan jo tage til Sverige. Der taler de ofte både svensk og engelsk. Hvis man tager et par stykker afsted, skal man jo nok finde ud af hvad de siger. Alternativt kan man jo gå sammen og købe en gård i Sverige. Så kan de sige lige hvad de vil .


Det var nu ment mest som en joke, men det var nok en dårlig en af slagsen [:o)]

Jeg ville som sagt ønske det kunne lade sig gøre, men ikke så meget at jeg ønsker ikke at spille hasard med hvores eksport.

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]



Så er vi jo enige. Undskyld at jeg ikke helt fangede joken. Det er ikke altid jeg er så hurtig som et vildsvin med hunde i røven [Wink]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Så er vi jo enige. Undskyld at jeg ikke helt fangede joken. Det er ikke altid jeg er så hurtig som et vildsvin med hunde i røven [Wink]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Bare i orden [Wink]

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#12
Sneppen skrev:
Citat:quote:

Jeg vil i hvert fald meget gerne kunne tage på svinejagt i dk, for jeg er ikke særlig stærk når det kommer til de tyske


Man behøver vel ikke at tale med dem, inden man skyder?[Big Grin]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Sneppen skrev:
Citat:quote:

Jeg vil i hvert fald meget gerne kunne tage på svinejagt i dk, for jeg er ikke særlig stærk når det kommer til de tyske


Man behøver vel ikke at tale med dem, inden man skyder?[Big Grin]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Nej du har ret [Wink]
Lad mig se at komme til Tyskland [Smile]

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#14
Hej ujensen

Spille hasard med en masse eksportmilliarder??????

Hvor mange export grise er der nu i Danmark og hvor mange mennesker svarer dette antal i miljø belastning. Hvorfor holder miljø planen ikke, på trods af alle de grønne afgifter?
Hvad koster hver enkelt gris dig og mig i miljø penge?

Hvorfor betales miljø belastningen ikke af export grisene?

Det her bliver vi aldrig enige om - den grise export er pumpet kunstigt op med skatte kroner.

Det eneste posetive man kan sige om grise export markedet er, at det ikke er så følsomt overfor Jyllands Posten's udgydelser som kyllingerne er!
Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#15
Ud med alle tamsvin - ind med vildbasser.
Hvis bønderne kun holder kvæg kan det kun gå galt, hvis der kommer en elg med mund og klovsyge forbi.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
PS Oksekød er sundt. Det har et højt jernindhold og er som regelt magert.
PPS Jeg er ikke muslim, men elsker grisejagt.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#16
Citat:quote:

PS Oksekød er sundt. Det har et højt jernindhold og er som regelt magert.
PPS Jeg er ikke muslim, men elsker grisejagt.



Ja og svinekød indeholder et proteinstof der hedder purin, der har uheldige virkninger på dem med gigt og slidgigt...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Jeg har skrevet det før og gør det igen: Det er ikke rimeligt, at landbruget har vetoret i forhold til hverken biodiversiteten eller miljøet som helhed, som de mildt sagt ikke bidrager positivt til hverken nu eller i historisk perspektiv. Ingen andre erhverv har defakto vetoret i spørgsmål, der i den grad vedkommer almenheden.

Danmark fører internationalt den moralske miljøfane højt. Vi støtter samtlige miljøkonventioner og deltager aktiv i miljøindsatser jorden over gennem diverse offentligt financierede projekter. En del af denne indsats går ud på at overbevise foramede landsbyboere i den tredie verden, om at de bør leve side om side med vilde dyr, der æder deres kvæg og tramper på deres huse.

Her i Danmark lader der dog ikke til at være plads til en naturligt hjemmehørende art - vildsvinet. Dette udelukkende med begrundelse i den danske landbrugseksport.

Indrømmet: Vildsvin er ikke en truet art, men det er en art som er svær at undvære i den naturtype, hvor den altid har hørt hjemme.

Og hvad er det så, man er så bange for?

Svinepest og andre svinesygdomme, der overføres fra vildsvin til tamsvin.

Eksperter har taget stilling til dette spørgsmål og fundet, at sandsynligheden for at dette sker er minimal og ingen hindring for en fritlevende bestand af vildsvin. Man har i bogstavelig forstand hundredevis af års erfaringer fra andre lande som belæg for denne holdning, men alligevel er det - når det kommer til stykket - mistroiske landmænd, der udnytter deres enestående vetoret uden andet belæg for deres modstand end dårligt videnskabeligt funderet frygt. Man har skredet så vidt som til at betale skydepenge syd for grænsen (i et forsøg på også at blande sig i andre landes vildtbestande) og statens folk (og en del sympatiserende jagttegnsløsere) har stillet op i målrettede udryddelseskampagner, når en langhåret gris har vist sig på dansk jord.
Omvendt synes der ikke at være nogen hæmninger forbundet med at investere landbrugskroner i svineproduktion i lande, hvor vildsvin er en eksisterende del af faunaen og hvor miljøkravene alment er lavere i forhold til svineproduktion.

Markskader

De markskader som vildsvin forårsager er reelle, men opvejes RIGELIGT af forhøjede jagtlejeindtægter og kødværdien af de nedlagte dyr. I Danmark er der nemlig mangel på jagtarealer med enestående høje jagtlejepriser til følge (se blot på, hvad et godt kronvildtterræn koster at leje)

I Sydsverige, hvor der er masser af fuldtidslandmænd, lader vildsvineudbredelsen ikke til at udgøre noget stort problem, på trods af, at bønderne her ikke i samme grad, som danske bønder i givet fald ville få, har fået særligt forhøjede jagtlejeindtægter ud af svinebestanden. Sjovt nok tales der aldrig om frygt for svinepest....

Trafikrisiko

Det er klart, at større bestande af store vilde dyr, medfører større ricisi for påkørsler. Da man imidlertid er ret enige om, at der skal være betydeligt større bestande af f.eks. kronhjorte (som p.g.a. benhøjden er faligere af påkøre) er det et problem, som man har taget stilling til og accepteret, som en følge af flere vilde dyr i skovene.

Angrebsrisiko

Enhver offentlig frygt for angribende vildsvin er ude af proportioner. Vildsvinet er af naturen utroligt sky og angriber kun for at forsvare yngel eller i selvforsvar, hvis de er så hårdt sårede, at de ikke kan undslippe. I de sidste to år har jeg ikke hørt om et eneste svensk tilfælde, hvor det er gået ud over en ikke-jæger.

Hvad er der at vinde med en naturlig vildsvinebestand i danske skove?

Biodiversitet

Vildsvinet er naturligt hjemmehørende i de danske skove og er en vigtig art i de naturlige processer. Dette i sig selv burde være argument nok - det mener vi jo som nation, at det er når vi taler om løver, tigre og elefanter i den tredie verden.

Kødresource

Vildsvinet er uden sammenligning den vildtart med det største kød-potentiale. Vildsvinet er meget frugtbart og en sund bestand kan beskydes hårdt uden at kollapse. Vildtkød er sundt og økologisk.

Jagtresource

Vildsvinet er en art, der nødvendigvis må forvaltes gennem jagt. Tilstedeværelse af en sund bestand af vildsvin er derfor en garant for jagtens fremtid. I de lande, hvor der lever vildsvin er der bred folkelig opbakning bag vildsvinejagt, bl.a. fordi det er åbenlyst for enhver, at en for stor bestand af disse dyr kan blive en reel gene. Vildsvin i Danmark ville derfor være en velsignelse for jagten og en sikring af folkelig opbakning og forståelse for jægerne.

Også derfor er det svært for mig at forstå, at de jagtlige organisationer ikke griber bolden og allierer sig med de grønne organisationer, der ønsker vildsvinet genudsat. Jægerne har alt at vinde og det er svært at se nogle egentlige tabere.

Tidspunktet for en reintroduktion af vildsvin i den danske fauna har aldrig været gunstigere. Trenden p.t. er at genskabe noget af den natur, man tidligere i fremskridtets navn har ødelagt samtidigt med, at dyrkning af markafgrøder lige for tiden er en ekstremt tvivlsom forretning. Dette fører til stadigt større uopdyrkede områder rundt omkring. Denne udvikling hjælpes på vej af det til stadighed voksende antal heste- og jagtejendomme, der drives betydeligt mindre intensivt end de traditionelle produktionslandbrug. Der er med andre ord god plads til vildsvin, de fleste steder i landet.

[center]Sæt dog nogle stykker ud og lad dem etablere sig!!!![/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Citat:quote:

[center]Sæt dog nogle stykker ud og lad dem etablere sig!!!![/center]



NEMLIG JA!

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Nu hvor der skal bygges en Femern bro kan det være at nogle af de tyske svin udvandrer til Sjælland...

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#20
Hmm hvordan ser du at Femern broen skal udgå fra Sjælland?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)