Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sparetricks søges
#1
Når man nu skal igang med at finde en ladning til en ny kugle, er der så en billigere måde end at starte med minimumsladningen, og springe 0,5 grains op til maxladningen, og lave 5 af hver? Det bliver jo til ret mange kugler, og hvis man gerne vil skyde med TBBC eller andre dyre kugler, kan det jo godt løbe op [V]. Hvad gør I garvede? Bruger I bare de 50-90 kugler det koster? (i TBBC´s tilfælde gange 16 kroner = en tusse [:0])
Jeg har ikke noget imod at betale for en ordentlig kugle på jagt, men jeg ville gerne spare lidt under forsøgene.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Når man nu skal igang med at finde en ladning til en ny kugle, er der så en billigere måde end at starte med minimumsladningen, og springe 0,5 grains op til maxladningen, og lave 5 af hver? Det bliver jo til ret mange kugler, og hvis man gerne vil skyde med TBBC eller andre dyre kugler, kan det jo godt løbe op [V]. Hvad gør I garvede? Bruger I bare de 50-90 kugler det koster? (i TBBC´s tilfælde gange 16 kroner = en tusse [:0])
Jeg har ikke noget imod at betale for en ordentlig kugle på jagt, men jeg ville gerne spare lidt under forsøgene.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Du kan nøjes med at lave en af hver indtil du har fundet tryk grænsen.

Så lav 3-5 lige under max tryk virker de og sidder tæt er du færdig.
virker de ikke kan du gå lidt lavere og lave 3-5 nye og så fremdeles.

Nu ved jeg ikke hvilken patron, der er tale om, men de fleste skyder bedst lige under max. så jeg villle starte der når jeg har fundet max.

Har du ikke en officiel tabel for TBBC kuglen, kan du evt bruge en for samme vægt med en sammenlginelig kugle. Husk at TBBC er tæt på en homogen og har ikke de 3 riller som den nye barnes.
Jeg har prøvet den engang og den byggede meget hurtigt tryk op.
Så max ladning var et pænt stykke under hvad den samme vægt med fx
Nosler bal tip kunne klare.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Det lyder som en god plan. Tak. Det betyder også at man kan skyde sig frem til trykgrænsen uden at det behøver at være vindstille. Jeg synes nemlig at det virker omsonst at prøveskyde i det her vejr [V].
Jeg er ikke igang med TBBC, men tænkte på det engang fordi jeg skyder råvildt med 7mm rem mag. Jeg gik den gang bort fra det af økonomiske grunde [:I].
Det værste ved det her er at jeg nok ender med at skille de fleste af de swift scirocco ad, som jeg allerede har lavet, for ikke at bruge for mange af de kugler jeg har [xx(].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Og når du nu har gennemført og fundet noget brugbart, må du gerne skrive og dele dine erfaringer med os andre 7 mm Rem Mag brugere!![:p]

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#5
Selvom du laver 3-5 stk af hver fra minimumsladningen og opefter, er der jo ingen der siger, du absolut SKAL skyde alle patronerne af på vej op.... De overskydende kan jo skilles ad og komponenterne genbruges, hvis ikke du ødelægger dem i adskillelsesprocessen...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hvordan skiller i en patron ad - de gange jeg har prøvet er det endt med dybe mærker i projektilet...
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvordan skiller i en patron ad - de gange jeg har prøvet er det endt med dybe mærker i projektilet...



Jeg bruger en enertihammer fra RCBS. Den er også fin når man skal indstille kugleisættermatricen, og er kommet til at sætte den for dybt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Jeg bruger en bullet puller fra RCBS. Den laver ikke mærker i projektilerne, men jeg har nu ikke forsøgt at genlade dem.

jeg har også et andet værktøj jeg ikke kan huske fabrikatet på. Det er nærmest en krave med en gennembrudt plade af fjederstål der skrues ned i ladepressen. Når projektilet er skubbet op gennem pladen kan det ikke trækkes tilbage igen, så patronen kommer ned i "nedslaget" uden projektil.

Dette værktøj laver nogle grimme ridser i projektilet, men er til gengæld lynhurtigt at bruge.

For begge værktøjer gælder, at man bagefter har en patron med krudtladning intakt som er lige klar til at sætte et andet projektil i. Det er derfor jeg ikke har en inertihammer.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Når jeg har brugt en hammer, har der ikke været mærker i projektilerne, og de kan godt bruges til genladning.

Et projektil med dybe ridsemærker i ville jeg ikke umiddelbart genbruge, selvom jeg ikke tror det har nogen som helst reel betydning.

Hylster og fænghætte er klar til brug igen - evt. efter en tur i neck-sizeren (uden nål i) og krudtet - det ka man egentlig også genanvende, eller hvad siger I andre?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ran

Når jeg har brugt en hammer, har der ikke været mærker i projektilerne, og de kan godt bruges til genladning.

Et projektil med dybe ridsemærker i ville jeg ikke umiddelbart genbruge, selvom jeg ikke tror det har nogen som helst reel betydning.

Hylster og fænghætte er klar til brug igen - evt. efter en tur i neck-sizeren (uden nål i) og krudtet - det ka man egentlig også genanvende, eller hvad siger I andre?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej min hammer laver heller ikke ridser, men den er ikke god ved plastspidser, så er den nok heller ikke til blyspidser.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by ran

Når jeg har brugt en hammer, har der ikke været mærker i projektilerne, og de kan godt bruges til genladning.

Et projektil med dybe ridsemærker i ville jeg ikke umiddelbart genbruge, selvom jeg ikke tror det har nogen som helst reel betydning.

Hylster og fænghætte er klar til brug igen - evt. efter en tur i neck-sizeren (uden nål i) og krudtet - det ka man egentlig også genanvende, eller hvad siger I andre?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej min hammer laver heller ikke ridser, men den er ikke god ved plastspidser, så er den nok heller ikke til blyspidser.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber



I min hammer er den en lille gummiklods nede i bunden af det kammer, hvor projektilet ender, når det slipper hylsterhalsen.

Med mindre der er kommet ridser under kugleisætningen, kan man ikke se på projektilet, at det har været brugt.

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hvor ender krudtet når man bruger sådan en hammer - nede i hammeren eller ud over hele bordet?
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvor ender krudtet når man bruger sådan en hammer - nede i hammeren eller ud over hele bordet?


Nede i hammeren [Wink]

JPL
JPL
Svar
#14
Jeg har udtaget i hundredevis af projektiler i stort set alle kalibre, både med RCBS puller og en RCBS "kinetic puller" (altså "hammeren")

Blyspidser kan give lidt problemer, men med plastspidser har jeg aldrig set noget problem. (De fleste plastspidser er jo lavet af polycarbonat også kladet "Lexan" som er MEGET solidt)

Jeg har skudt flere test-grupper med meget ridsede projektiler i både .224 og i 6,5 ... jeg kunne IKKE se forskel på de "genbrugte" og de "nye" projektiler.

I øvrigt skal blyspidser være "rigtigt grimme" for at påvirke præcisionen... hak og ujævnheder i bunden af projektilet derimod!!!!!
øv.....[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Blyspidser kan give lidt problemer, men med plastspidser har jeg aldrig set noget problem. (De fleste plastspidser er jo lavet af polycarbonat også kladet "Lexan" som er MEGET solidt)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Dem jeg havde problemer med var Nosler ballistic tip i 7 mm.
Om de er lavet af andet materiale ved jeg ikke, men de var 1-1,5 mm kortere end nye efter en tur i hammeren.

Men genrelt er hammeren fin til at adskille et par patroner, men jeg foretrækker en RCBS bulletpuller hvis det er flere og især hvis kuglerne skal genbruges.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)