Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SÅ ER DER SVIN!!!!!
#1
I tror måske det er løgn, men jeg er heldigvis ikke den eneste der så det.

Idag kl ca 15 var jeg på besøg hos en bekendt, vi står i hans forhave og sludrer da han pludselig udbryder: DER GÅR FANDME ET VILDSVIN.

Jeg drejer hovedet og ser en stor so løbe væk fra os og ind i et større bevokset område[Smile][Smile]
Jeg kender ikke til at der skulle være svin under hegn nogen steder i nærheden sååå... [Big Grin]
Som i nok forstår har jeg ikke lyst til at komme nærmere ind på hvor det er. Vi skulle jo nødig have at en flok smatbønder går amok. Og hun skulle jo gerne sætte lidt grise i verden.

Kan dog sige at det var et sted i Region Sjælland
[Big Grin][Smile][:p][Big Grin][Smile][:p]

JUBIIII

Jimmy
Svar
#2
[center]SÅDAN! DYGTIG SO!!![:p][/center]

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#3
Alt efter hvor i region sjælland du har befundet dig, så kan jeg oplyse om at jeg har kendskab til 2 gårde, 1 på midtsjælland og 1 på lolland, som har vildsvin. Og der er sikkert flere rundt omkring. Det er jo god spise.
Mon ikke det er et der er stukket af et sted fra og vedkommene gerne vil have sig gris tilbage??
Det der med opdrættede dyr som er sluppet fri i naturen er noget mærkligt noget. De er jo slet ikke vant til at skulle klare sig selv så det går sikkert til på et tidspunkt. Synd og skam for dyret.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#4
Sføli er den da stukket af et eller andet sted... eller hjulpet på vej måske[Wink]
Men det er nu dejligt alligevel[Smile]
Svar
#5
Medmindre den bliver skudt eller kørt over, så skal den nok overleve. Svin har en utrolig stor tilpasningsevne, nu mangler den bare en viril orne[Wink][Wink]

Det eneste der er træls, er at det ikke var på fyn den blev set[V]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#6
Citat:quote:

nu mangler den bare en viril orne



Citat:quote:

Det eneste der er træls, er at det ikke var på fyn den blev set



Øh,hvad er det du prøver at sige Lani[?][?][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Citat:quote:

Øh,hvad er det du prøver at sige Lani


Jeg prøver såmen bare at sige, at hvis soen var set på fyn, så havde vi i hvert fald en Tv/antenne tekniker på fyn, der kunne ordne den..[Wink][Wink]

Hvad der så kom ud af det kan vi kun gisne om[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Teletuppies[?][?][8D]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#8
Gud er stor!!!!

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Var det mon i Kalundborg-området?. For 2-3 måneder sider, skete et udslip af vildsvin på egnen. Man har vist aldrig fundet ud af, hvor svinene er sluppet fra, men der blev skudt en stor Keiler i en villahave.
Jeg har min riffeljagt på egnen og har godt nok fået brugt nogle håbefulde timer i tårnet, efter rygterne nåede frem til mig.[Smile]

K&B
Rune
Svar
#10
Nej[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Cola

Var det mon i Kalundborg-området?. For 2-3 måneder sider, skete et udslip af vildsvin på egnen. Man har vist aldrig fundet ud af, hvor svinene er sluppet fra, men der blev skudt en stor Keiler i en villahave.
Jeg har min riffeljagt på egnen og har godt nok fået brugt nogle håbefulde timer i tårnet, efter rygterne nåede frem til mig.[Smile]

K&B
Rune


Svar
#11
ORV! Så er der jo flere som rander vildt!![:0]
Svar
#12
Hvis der er sluppet lidt svin ud i dit område, så lad dem dog etablere sig frem for at plaffe dem ned ved først givne lejlighed. Derved gør du både dig selv og alle andre jægere i området en stor tjeneste! Langsigtet vildtforvaltning er bedre for alle parter.

Kom ned fra det tårn!!!!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvis der er sluppet lidt svin ud i dit område, så lad dem dog etablere sig frem for at plaffe dem ned ved først givne lejlighed. Derved gør du både dig selv og alle andre jægere i området en stor tjeneste! Langsigtet vildtforvaltning er bedre for alle parter.

Kom ned fra det tårn!!!!



Det er da også irriterende at folk vil skyde det, du lige møjsommeligt har sat ud. Tror de at det er herregårdsjagt på agerhøns [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Det var nu også mere fordi Falck kom til området for at afskyde de løse dyr. Måske kunne man selv nå at få et, før de blev nedlagt.
Selvom det er en rar tanke, så skal man dog (desværre) næppe forvente at en bestand får lov/tid til at etablere sig. Kender til et andet privat vildsvinehold på sjælland og der er sket 4-5 udslip gennem tiden. Hvergang er dyrene blevet afskudt inden for en uge.. Enten af Falck/tilkaldte dyrlæger eller af lokale svineproducenter som igangsatte en større jagt. Var det sket i Jylland havde sagen været en andet.. På fastlandet vil der altid være en teoretisk mulighed for, at dyret er indvandret naturligt og således har helt andre "rettigheder" end dyr som med 100% sikkerhed er stukket af fra fangeskab som det altid vil være tilfældet på øerne.
Bortløbne dyr betragtet ikke som vildt men som skadedyr og behandles desværre derefter... Trist..
Svar
#15
Næ nej .... det står der vist ikke noget om nogen steder. Vilsvinet er mig bekendt omfattet af jagtloven og underlagt de samme bestemmelser som f.eks. hjortevildt, der undslipper fra et hegn. I en vis afstand er der tale om vildt.

Iøvrigt er vildsvin udmærkede svømmere og om vinteren (hvis vi engang får sådan en)er Sjælland engeng imellem landfast med både Sverige og Tyskland. Desuden har de ben og kan løbe over broerne og hvem kan helt og holdent udelukke, at en lille flok i al ubemærkethed springer på en lastbil på en sydsvensk resteplads og forsvinder, når chaufføren stopper for at tisse i Karlslunde??? Vildsvin er skam intelligente dyr [:o)]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Den slags love og regler som somregl lidt uklare, sålænge de ikke er afprøvet ved højere retslig instans og det er de ikke på vildsvine spørgsmålet.. Er det en genindvandret- eller en invasiv art? -Alt sammen et spørgsmål om, fra hvilken side man ser sagen.
Genindvandret fordi den var her til for ca.300 år siden, invasiv fordi den danske biotop i høj grad har ændret sig siden 1700-tallet og muligvis vil "lide" under svinets tilbagekomst.

Vi må bare håber at forbundet har nok hår på brystet, til at prøve sagen hele vejen op til EU, når et dansk vildtlevende svin bliver nedlagt uden for sæson.. Er det regulering at skyde en enkelt gris som ingen skade har forvoldt?
Også selvom det hele sikkert alligevel vil blive afgjort af økonomi og svineeksport i sidste ende..

Jeg mener faktisk at have set et vildsvin komme padlende i en lille gul BR-Gummibåd midt på Sundet.. Du har helt ret Høgh.. De er kvikke som bare fa'n![Big Grin]
Svar
#17
Jeg synes faktisk at reglerne er utvetydige... Der er jagttid og svin må derudover reguleres som skadevoldende vildt, men det kan man jo ikke bare gøre (selvom nogen gør det)

Sagen er ikke længere end at hvis man har kendskab til svin (andre dyr) skudt uden for jagttiden uden at vildtafværgemidler har været i brug eller uden dokumenterede skader, så må man jo foretage en politianmeldelse, selvom politiet nok ikke synes det er jordens mest interessante sag[Smile]

Men ellers kan vi jo bare håbe at folk begynder at tænke sig om[Big Grin]

Jimmy

Få nu ryddet det ungdomshus!!!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)