Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ny riffel i langlås
#1
Hej

Jeg er kommet til at købe en win 70 post 64 i 25-06. Fin låsegang og rimeligt aftræk, måske justeret for tidligere ejer hvem ved.
Den har træskæfte og det skal skiftes til sort komposit.
Nu har jeg tænkt mig at skyde lidt med den eksisterende pibe og se hvad den kan.
Men der er egentlig indkøbt, som et byggeprojekt.

Jeg har tanker om 6,5x55 AI, 6,5-06, 6,5-284 eller et 7 mm projekt
evt. fastholde 25-06(hvad skal den så skyde med ?)

Jeg har i forvejen en 260 REM, der skyder suverænt med 120-129 grains
sikkert også med 140 grains, men her bliver den lidt begrænset af hylstervolumen. Min 308 klarer jo alt medium og sammen med 260 udfylder de rigeligt behovet til skiver og små vildt.
Min 300 rum tager det opad, hvor 308 bliver for langsom og jeg tror ikke jeg har behov over 220 grains med 868 meter.

6,5 AI har den klare fordel, at hylstre er gratis og jeg ved den kan skyde rigtigt tæt(har haft en)

6,5-06 er næsten ligeså simpel og lidt hurtigere, men ikke et fabrikshylster

6,5-284 fabrikshylster(af de dyre), men kunne være spændende

264 win mag ja kun få har den alene af den årsag kunne det være sjovt.

evt 280 rem eller 7x57 AI

Der er mange muligheder, har i nogen forslag jeg har overset eller
direkte advarsler mod nogen af mine ideer.

Det skal nævnes at de 3 jeg har alle er tunge rifler og denne behøver ikke ende som en matchriffel. men det skal være en patron med stort præcisionspotentiale ellers kommer den ikke i brug alligevel.

Kom med ideer

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Hva´er der galt med 25-06[?]jeg har altid hørt ejerne deraf skamrose dem så du bør da prøve det først.
Mvh.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
DITTOS ...til den læst stolpe...

Mvh...Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
Den får en test i 25-06

har lige læst at norler laver accubond i 110 grains. det må da være en super kugle til disse hastigheder.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
ja 25-06 er da et godt kaliber. Jeg ville blive i størrelsen 257, hvis du har en 308 i forvejen. Hvis 308 skal bruges til det, som er større end råvildt, så kan man jo lige så godt skaffe sig en decideret råvildtkaliber. Og her synes jeg 25 kalibrene er nærmest ideelle. Hvis du vil bygge den om på et tidspunkt, kunne du jo overveje en 25-284. Den er vist nærmest identisk i ydelse med 25-06, men personligt synes jeg, hylsterformen ser bedre ud... Hvis man nu skal lave en "custom" riffel, så kan man jo også lige så godt vælge et lidt mærkeligt kaliber.
Svar
#6
Den fik lige en test.

På med en leupold i 4,5-14x50 og en æske hornady 117 grains BTSP.

piben trukket i gennem med en filtdut i 6,5mm den var nærmest.

første skud sad lavt i forhold til sigtepunkt men hvad gør det når 2. skud sad 1 cm til højre for det 1. og 3. sad oven i 2.

Så skulle sigtepunktet rettes til træfpunkt. Desværre var piben varm og 2 skud sad med 3 cm imellem.

Konklusion jeg beholder den pibe og bruger den til Jagt.

VH Søren

livet er for kort til tynde piber(troede jeg)
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)