Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et spørgsmål om stål
#1
Hr ofte tit stødt på betegnelsen 3-ringet eller 4-ringet stål.
Typisk i forbindelse med tyske haglbøsser.

Hvad betyder det? Er det en kvalitetsangivelse? Og i givet fald, hvad ligger der i det?

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Jeg har altid troet, 3- eller 4-ringet kun henviste til det logo, der var stemplet i piberne, og som af kunderne blev opfattet som en garanti for kvalitet. "Det er en tre-ringet Sauer", sagde den gamle jæger med ærefrygt i stemmen - i hvert fald for 50 - 6t0 år siden.

Hvis nogen har en anden forklaring, vil det være interessant at høre den.
Svar
#3
Mig bekendt er ringene et Krupp logo stammende fra en tid, hvor der var så tilpas stor forskel på løbsstål, at det var noget at reklamere med. Særligt Sauer er kendt for ringene, men flere andre tyske brugere af Krupp Stahl har anvendt dem.

Min opfattelse er, at de tre ringe kom først for siden at blive erstattede af fire - formentlig i forbindelse med en større eller mindre produktionsændring. Det er ikke mit indtryk at de to typer har været i produktion samtidigt.

Det er svært at finde information om dette på nettet, men den kan givetvis findes i tysk faglitteratur.

At markedsføringsknebet har virket efter hensigten er der ingen tvivl om. Vi er vel alle stødt på jægere der med ærefrygt omtalte tre- og fireringede sauere, som om der var en væsentlig forskel disse to imellem og ikke mindst i forhold til alle de andre.

I øvrigt er Krupp ikke de eneste der har reklameret med specielt "fint" løbsstål. Både Husqvarna og Winchester samt formentlig mange andre, har gjort nøjagtigt det samme.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Citat:quote:

"Det er en tre-ringet Sauer", sagde den gamle jæger med ærefrygt i stemmen - i hvert fald for 50 - 6t0 år siden.


Må jeg lige være fri! Sådan sagde min far indtil for to år siden, og han holdt kun op fordi han døde.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Tja, og je har en kollega, der stadig er glad for sin 3-ringede Sauer - og han er da "kun" 50! [Big Grin]

Men ud over marketingknebet - som jo har virket! Er der så nogen, der har adgang til den tyske faglitteratur om emnet - som rent faktisk også forstår og evt. ved hvad der står id en? [:I]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hej gutter.Det tre-ringede stål er fra Krupp.Og det stammer fra tiden før 2.verdenskrig.Da produktionen efter krigen flyttede til Østtyskland blev de tre ringe til fire.Der er dog produceret våben i starten af havltredserne med tre-ringet løbsstål,men de løb var "lagervare" og produceret på "Den gamle fabrik".Førhen hed det sig at det tre-ringede var af væsentlig bedre kvalitet end det fire-ringede,men man har efterhånden fundet ud af,at "Øststålet" også er af fremragende kvalitet.
Mig bekendt er det udelukkende våben fremstillet i Suhl der har denne fire-ringede markering af stålkvalitetn,hvis der en nogen der kender til våben fra andre byer med "ringene" stemplet i stålet høre jeg meget gerne om det.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Og vist også Merkel (4-ringet stål) tror jeg nok....[:I]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Jep ran,dét har du ret i-men de er jo også fremstillet i Suhl....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Netop.... der kan du se, jeg ved ikke så meget om lige det - det er jo derfor jeg spørger [Big Grin][:I]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
3 Ringet er den ypperste kvalitet blev brugt før og efter krigen af J P sauer& Sonn som et kvalitets stempel på særligt godt ståll
Den 4 ringet er en østtysker som er lavet efter krigen det er gode gedine våben men tåler ikke samligning med sauers 3 ringede.
Østtyskerne lavede våben under navnet simson suhl og sauer suhl men desvære ikke våben af den kvalitet som tyskerne lavede før krigen.
Mvh John
Svar
#11
Jeg har meget lidt materialekendskab eller -kundskab eller praktisk viden omkring materialer, så spørgsmålet er alvorligt ment: På hvilken måde er de 3-ringede "bedre" ? De våben, der kommer fra Simson Suhl m.fl., holder jo udmærket, lever længe, ruster ikke, gør god tjeneste i marken. Was mehr kann ein Mann verlangen ? (Jeg ser bort fra æstetikken, nogle kan li' moren , andre datteren, andre igen dem begge).

Kan nogen svare på det ? Jeg ser jo på de forskellige tråde en imponerende viden om metaller, stål og jern og andre materialer og skytter, der selv bygger deres rifler og kolber og det gør mig faktisk skæppemisundelig.
Svar
#12
Hov hov! Er kun 25, men har skam også en tre-ringet Simpson Suhl...

Mvh Erik
Svar
#13
Kunne være jeg skulle se efter om min J.P.Sauer & Sohn s/s har mærket - ellers har jeg nogle præge-tal, så kan jeg sku hamre 3-4-5 eller 6 O'er selv.

[Big Grin]

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
"""Kunne være jeg skulle se efter om min J.P.Sauer & Sohn s/s har mærket - ellers har jeg nogle præge-tal, så kan jeg sku hamre 3-4-5 eller 6 O'er selv.""""

Husk at få lavet en dorn der passer til i løbet inden du slår ringe i
ellers vil det blive til en 3 bulet sauer...Smile

deerdk
Hvad årgang er din simson m 3 ringe ?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)