Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Duejagten - er stramningen fornuftig?
#1
Jeg har ikke haft lejlighed til at læse "Jæger" de seneste år, så det er muligt, at der er en del jeg er gået glip af. Jeg har dog fulgt lidt med på nettet og undrer mig over en del i forbindelse med afkotningen af duejagtsæsonen fra og med næste år.

Har der været nogen intern debat i DJ forud for det skæbnesvangre møde i Vildtforvaltningsrådet eller kom det som et "chok" for alle?

Sidder formanden for DJ alene til disse møder og skal han træffe beslutninger på stedet?

Er det utænkeligt at udbede sig tid til betænkning og research når dramatiske ændringer i jagten foreslås? - der er trods alt næsten et år til næste sæson.


Jeg stiller mig egentlig ikke tvivlende overfor DMUs rapport om, at en del duepar yngler ind i efteråret og jeg er udmærket klar over at der i den danske jagtlov foreligger et princip om, at arter ikke skal jages i yngletiden, hvilket EU-direktiverne i øvrigt også foreskriver.

Dette princip er naturligvis vedtaget, fordi man ønsker at forstyrre arterne så lidt som muligt i deres yngletid!? Og netop derfor, havde det været interessant med en afvejning af konsekvenserne, inden en beslutning blev truffet.

Jeg vil ikke være skråsikker, men hvis duebestandens tilvækst i Danmark i nogen grad begrænses af jagt, så vil den ændrede jagttid føre til en større bestand og med duens biologi i tankerne, så kan det muligvis føre til en kraftigt voksende bestand, som det kendes fra bl.a. England og omkring København.
En kraftigt voksende bestand afstedkommer et større behov for regulering, hvilket typisk sker i foråret eller sensommeren - midt i duernes yngleperiode.
Skal denne regulering være effektiv, skal den intensiveres, så den - i stedet for jagten - holder bestanden på et acceptabelt niveau og hvis dette niveau er højere end dagens bestand, så bliver der tale om en totalt set større afskydning - den væsentligste forskel i duebestandens forvaltning i forhold til nu bliver, at duerne nedlægges midt i yngleperioden.

Hvis jeg husker rigtigt, mener jeg, at DMU nævner at omkring 15% af duerne yngler i september. Flyttes afskydningen over på regulering i april, juli og august, er det stort set samtlige voksne duer, der yngler. Og hvem har da vundet noget ved det? Er lovændringen for at imødekomme et princip om ikke at jage i yngletiden, da ikke netop årsagen til, at dette princip i realiteten tilsidesættes?

I Sverige tales der om, at flytte jagttiden tilbage til den 1. august, da antallet af tilladelser til regulering af skadevoldende duer om sommeren er stærkt stigende med baggrund i en stærkt stigende bestand. Det finder det svenske jægerforbund uhensigtsmæssigt....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Bud efter duejagten,igen

Lovforslag og høring

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#3
Baglimits?

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#4
Hvad har skovsnepper med duerne at gøre?[Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Hvad har skovsnepper med duerne at gøre?

Tja, de flyver[Big Grin]
Det var mere møntet på det med stramninger[8D]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)