Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Førstegangskøb
#1
Davs....

Jeg er førstegangs køber/bruger af riffel, og i den forbindelse skal jeg selvfølgelig bruge en kikkert.
Som udgangspunkt har jeg læst i dette forum og herefter lavet en udflugt til Chr. O. Skov og brugt 3 timer på at
kigge i mange forskellige sigtemidler.
Jeg har beslutet mig for en Schultz og Larsen, og var i den forbindelse blevet tilbudt en Leupold kikkert som et
samlet køb, dog uden at gå i detaljer med præcis hvilken model.
Det der hurtigst står frem er at Leupold kikkerten (mange forskellige)er svær at ramme den rigtige afstand for at få
det rigtige focus, hvorimod Zeiss kikkerten er meget nem i den retning. Swarowski'en og Schmidt og Bender'en synes jeg
var lige dyre nok til mit budget.
Min stedfar er optiker og har i den forbindelse kunnet tilbyde en Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 T*, hvor vejl.
udsalgspris ved Skov er 8900,-dkk, for 6000,-dkk monteret på riffelen.
Er det noget at gå efter, eller skal jeg kigge på andet grej ?
Der skal som udgangspunkt jages i DK, primært Råvildt, i hvertfald ind til videre.

/Torben
Svar
#2
Hej

Leupold er gode kikkerter, men jeg vil til enhver tid foretrække en Zeiss, hvis jeg kunne få den til den pris som du nævner (har begge mærker selv!)

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
køb en Zeiss og sov roligt om natten
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Nu ikke forhaste sig, der kan være to ting som spiller ind her, for det første er der forskel på øjenafstanden mellem Amerikanske (Leupold) eller Tyske kiggerter, men det kan man jo klare når man montere kiggerten.
Det andet der kan være sket i forretningen er at der ikke er en der har vist dig hvordan man indstiller (fokuserer) en sigtekiggert så´den passer til dine øjne, på en Leupold gøres det ved at løsne den smalle rillede ring som sidder bagerst ved okularet hvorefter man justerer/drejer på okularet samtidig som man ser igennem kiggerten og vælger et punkt på lidt afstand feks. 100m så juster til trådkorset står tydeligt, derefter strammes den smalle låsering igen og så skulle det virke. Prøv om det hjælper
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
halløj Leif
denne indstilling skal du jo også foretage på de tyske kikkerter for at sammenligne.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Tak foreløbig for svarene.

Jeg har i dag igen været ude og kigge Leupold kikkerter og må konstatere at der er stor forskel på hvordan de "passer" til mit øje.
Nogle af dem "falder" lige til øjet som Zeiss kikkerten og andre ikke.
#Shootist: Det er ikke så meget afstanden til kikkerten men mere fra "side til side" altså fra venstre mod højre eller omvendt jeg synes der er meget lidt tolerance i forhold til at der kommer sorte kanter og ikke fuld synsfelt. Der er ikke noget problem med at stille skarpt eller noget men mere det at jeg skal "flytte øjet" og dermed hovedet mere/flere gange før jeg har fuldt synsfeldt
igennem kikkerten. Det kan sq godt være lidt svært at forklare nå jeg ikke kender de rigtige betegnelser/udtryk mht. kikkertens
opbygning og bestanddele men jeg håber det er til at forstå.
Jeg har endnu en måned til at finde/prøve kikkerter da riflen ikke bliver leveret før.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by belsebub

Tak foreløbig for svarene.

Jeg har i dag igen været ude og kigge Leupold kikkerter og må konstatere at der er stor forskel på hvordan de "passer" til mit øje.
Nogle af dem "falder" lige til øjet som Zeiss kikkerten og andre ikke.
#Shootist: Det er ikke så meget afstanden til kikkerten men mere fra "side til side" altså fra venstre mod højre eller omvendt jeg synes der er meget lidt tolerance i forhold til at der kommer sorte kanter og ikke fuld synsfelt.



Det var, hvis du husker efter, stort set lige ubehagelig på dem alle ved samme forstørrelse [Wink]
Svar
#8
Leupold går du aldrig fejl af! [Wink]

[Image: 8LeupoldReklameJPEG.jpg]

Swift
Svar
#9
#Swift

Næh...det står jo som regel på alle deres produkter(navnet Leupold altså)[Big Grin]så det har du jo ret i.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Leupold går du aldrig fejl af! [Wink]

[Image: 8LeupoldReklameJPEG.jpg]
Swift



Den kikkert serie er som de fleste kikkerter i dag, beregnet for brillebærer, selv om den ene af modellerne er på grænsen.
Svar
#11
Jeg har både en Zeiss (ikke den dyre model) og en Leupold og jeg er såmænd ganske godt tilfreds med begge kikkerter. Jeg bruger min Leupold på skydebanen hvor der jo sjældent er tusmørke. Det er en 6,5-20 x 40. Til jagt har jeg en 3-12 x 42 (reelt er den nærmere 3,5-12 da 3-3,5 alene giver tunneleffekt). Zeiss'en er belyst. Det eneste jeg ikke synes fungerer rigtigt godt er at øjenafstanden på Zeiss'en er lidt kort og den har ramt mig flere gange. Særligt skal jeg passe på ved liggende skydning samt når jeg sidder ved indskydningsbordet på skydebanen. Det er min 9,3x62 jeg bruger Zeiss'en til.

Jeg vil være helt rolig ved at købe en Leupold også selvom den har mindre bling effekt end Zeiss'en.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Det blev en Zeiss 3-12x56 som jeg får i næste uge.....riflen hentede jeg i fredags. [Big Grin]
Nu glæder jeg mig til at prøve det af.
Hvordan retter man rent praktisk en kikkert ind (ikke fordi jeg selv skal)for den skal vel sidde så der er ca. lige meget justering til rådighed til begge sider når den er spændt fast på riflen ?

vh Torben
Svar
#13
halløj
du tæller klik op / ned og til siden. så stiller du korset i midten og drager på skydebanen. Derefter er det op til din tolerancetærskel hvor meget skævhed du kan leve med. Min egen tærskel er 15-20 cm.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)