Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.17 tillades!
#1
Det ser ud til, at der nu åbnes op for at anvende kaliber .17 til jagt på småvildt.
Se forslaget sendt i høring fra SNS:

http://borger.dk/j2eebdk/app_hoering_sho...cid=857747

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#2
Og midste mundingshastighed for luftvåben hæves til 200m/s.
150m/s var også i underkanten
Svar
#3
Synes det det ser udmærket ud....[Smile]
Min .17HMR glæder sig allerede....
Svar
#4
Det ser gennemgående fornuftigt ud og er en klar forbedring og tilpasning til udviklingen. Jeg forstår stadigvæk ikke, hvad der opnås ved at forbyde kaliber 10, men på den anden side er der ikke det samme akutte behov for denne, som for kaliber .17 i riflerne.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Men er der nogen der har erfaring med hvor lang tid der normalt går fra noget er sendt i høring, til det blir til noget??

Jimmy
Svar
#6
Super. Jeg håber det går igennem, så kan jeg jo lege med min Kal.28
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Citat:quote:

Men er der nogen der har erfaring med hvor lang tid der normalt går fra noget er sendt i høring, til det blir til noget??


Der står i paragraf 6 at bekendtgørelsen træder i kraft d. 1. april 2007, så det er jo nok inden da.
Svar
#8
I kapitel 2, § 2 stk. 2 står der at haglpatroner med et materiale på under 9gram/cm³ skal have en hastighed på 400m/s v1,5 meter. Dem med massefylde over skal overholde 375 m/s v1,5 meter.

375 m/s er med de tunge hagl. Det klarer de fleste patroner. Men i stål kal 20, da er der mange der ikke klarer "cuttet" 400m/s v1,5

Jeg har kun prøvet én europæisk patron med 24 gram der kan det og det er Rio'en. Amerikanerne kan som hovedregel, og også nogle af de lokale 21 grams ...

De tungereladet stål-købetolvere har store problemer.

Det tiltag synes jeg er glædeligt.

Så er der nogle producenter/importører der skal til at stramme op

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

I kapitel 2, § 2 stk. 2 står der at haglpatroner med et materiale på under 9gram/cm³ skal have en hastighed på 400m/s v1,5 meter. Dem med massefylde over skal overholde 375 m/s v1,5 meter.

[green]375 m/s er med de tunge hagl. Det klarer de fleste patroner. Men i stål kal 20, da er der mange der ikke klarer "cuttet" 400m/s v1,5

Jeg har kun prøvet én europæisk patron med 24 gram der kan det og det er Rio'en. Amerikanerne kan som hovedregel, og også nogle af de lokale 21 grams ...

De tungereladet stål-købetolvere har store problemer.

Det tiltag synes jeg er glædeligt.

Så er der nogle producenter/importører der skal til at stramme op


Det har du da ret i, men tror du det er noget det vil blive tjekket ? Der er jo nogle producenter det skriver en højere hastighed på æsken end de kan holde [xx(]
Er det så jægeren der køber patronen der er "lovbryderen" eller er det producenten ?

Nå det er ikke for at ødelægge glæden ved en lovændring der kommer og jægere til gode, det sker jo ikke så tit, lad os håbe det bliver vedtaget.

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#10
Det er vel som altid skytten der hænger med skidtet, hvis producentens tal ikke holder. [Sad!]

Man skal jo også huske at producentens tal er fra et testvåben, og tallet vil ligesom med riffelammo variere fra våben til våben.

Noget af ammunitionen er sikkert også følsomt for om man skyder i 30 graders varme eller 25 graders kulde...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Det er vel som altid skytten der hænger med skidtet, hvis producentens tal ikke holder. [Sad!]


Det vil aldrig være forbrugeren, der kommer til at hæfte for en eventuel fejlagtig oplysning af tal. Forbrugeren handler i god tro, da denne ikke vil have mulighed for at kontrollere om tallene reelt set passer.

Anders

"Kan jeg se det, kan jeg ramme det!"
Svar
#12
Den er jeg nu ikke så sikker på.

Loven er indrettet således at det er brugeren/jægeren der er ansvarlig for sine handlinger!

Omvendt kan en producent da ikke stå til ansvar for lige netop dit våbens beskaffenhed/stand.
De værdier der oplyses er retningsvisende og må ikke tages for andet.

Vil du være sikker på at du er på den rigtige side af loven må du kende din udgangshastighed ELLER vælge en patron hvor sikkerhedsmargen er så stor at du selv kan afgøre at du er på ret vej.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Kan ikke lige gennemskue det. Førhen kunne man skyde Ræv med en salonriffel af magnumkaliber. Hvordan ser det ud nu??
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by psnabe

Kan ikke lige gennemskue det. Førhen kunne man skyde Ræv med en salonriffel af magnumkaliber. Hvordan ser det ud nu??



Hvis høringsforslaget holder, så:

I §3 stk. 3, er det kun kuglevægtskravet der er fjernet, så hvis magnumsalonriflen holder de 200 joule ved 100 meter, så er den OK

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Cal. 17 tillades ??[^][^][^][^][^][^][^][^][^][Big Grin]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#16
Nu er det jo lige ved at være 1. april.. Nogen der kender noget til status på det her?

Jimmy

Hellere død end rød
Svar
#17
[quote]Originally posted by Jimmy

Nu er det jo lige ved at være 1. april.. Nogen der kender noget til status på det her?

Jeg har nej ide...men... Steve Hornady,CZ,Marlin og Savage are probably wondering too...[Smile]......Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#18
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=9136

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)