Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chrysantemum bombe.
#1
I forbindelse med nytåret blev der jo fundet en del af disse "Bomber" rundt omkring,ikke mindst her på fyn.Og hver gang rykkede bomberydderne fra Skive ud for at fjerne "problemet" Jeg sagde til min kone at det var fuldstændigt tåbeligt at gøre så meget ud af det.Jeg ville lægge bomben i en spand vand,og lade den ligge et godt stykke tid,og så ville den være uskadelig.Men det måtte jeg ALDRIG gøre,hun havde hørt i TV at det var det værste man kunne gøre,så ville den for alvor blive farlig og "ustabil".
Kan det virkelig være rigtig-at den bliver mere farlig når den er gennemblødt.????

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
yep.. i nogen tilfælde i hvert fald..

Det skyldes at Crsm-bombe er lavet af aluminiumspulver og et andet stof jeg ikke kan huske hvad hedder.

Nå men sammenblandingen af de to materialer danner en kemisk proces hvis det bliver fugtigt, processen laver varme, så varmt at den kan gå af af sig selv.

Nogen af Crsm-bomberne er coatede, for at forhindre at de ikke får fugt, mens en del af dem ikker er coatede, sikkert for at spare penge.

De ucoatede er derfor særdeles farlige hvis de har ligget ude i fugtigt vejr og at hælde dem i en spand vand [:0][:0][8D]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#3
måske noget magnesiumpulver og/eller natrium.....[?]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Nej så vidt jeg husker, var det vist et krudtstof....muligvis cordit

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#5
Jeg har prøvet det...... Godt nok ikke med en crysantemum bombe - men med et af forsvarets blålyn. Under en øvelse fandt jeg et der havde været en fuser, og stak det i lommen for at det ikke skulle ligge og flyde (nej det var IKKE for at bruge det - dengang havde jeg rigelig adgang til den slags - det er mange år siden). Kanonslaget lå i min lomme og næste dag da jeg skulle bruge uniformen tømte jeg lommerne. Efter et par dage vågnede jeg en nat ret brat ved at skidtet eksploderede. Kun en lille del af ladningen var tændt, og det der var tilbage var MEGET varmt og lugtede underligt - slet ikke som almindelig sprængsats fra kanonslag. Så der kan godt være noget om det. Jeg er blevet klogere (og MEGET ældre), og i år havde jeg ikke så meget som et heksehyl....:-)
Svar
#6
Hej,

er det trotyl i en ganske lille mængde der er i et blålyn eller hva???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej,

er det trotyl i en ganske lille mængde der er i et blålyn eller hva???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Næhh - - der kan jeg ikke komme ned i... [:o)]

JPL
JPL
Svar
#8
Hej
Nej det er alu pulver og to andre stoffer. Hvis jeg ikke husker galt er satsen på 17 gr

Mvh

577NE
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#9
blålyn springer også i luften når man skyder på dem.
men da de ikke er omtalt i sikkav er det jo ikke lovligt at anvende dem som mål. så det har vi selfølgelig aldrig gjort [Big Grin]

mvh. loft
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

blålyn springer også i luften når man skyder på dem.
men da de ikke er omtalt i sikkav er det jo ikke lovligt at anvende dem som mål. så det har vi selfølgelig aldrig gjort [Big Grin]

mvh. loft



Du mener vel SKYMAT ?
Alt materiel der anvendes som mål/skive ved skydning, skal være beskrevet (autoriseret) heri.

JPL
JPL
Svar
#11
da det er i militær regi går jeg ud fra at det er sikkav.
har aldrig hørt om skymat før.

mvh. loft
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

da det er i militær regi går jeg ud fra at det er sikkav.
har aldrig hørt om skymat før.

mvh. loft


Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er blålyn nævnt i SIKKAV. Det har de i al fald været.
SKYMAT= Skydemateriel- reglementet.

Never mind. Det har jo intet med chrysantemumbomber at gøre [:I]

JPL
JPL
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by LOFT

da det er i militær regi går jeg ud fra at det er sikkav.
har aldrig hørt om skymat før.

mvh. loft


Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er blålyn nævnt i SIKKAV. Det har de i al fald været.
SKYMAT= Skydemateriel- reglementet.

Never mind. Det har jo intet med chrysantemumbomber at gøre [:I]

JPL



Såfremt blålyn er anvendt til en form for skydning som f.eks. el-kanonskag skal de være beskrevet i SKYMAT. Man kan dog også lave f.eks. ildmarkering ved brug af påkrympede eltændsnorstændere på blålyn - dette er beskrevet i sprængningsreglementet. SIKKAV dækker kun KAmptroppernes Våben selvom de godt nok har taget jagtrifler og andet grej med.... Det er ganske vist 6 år siden jeg har haft et reglement i hånden - så de er helt sikkert ændret en smule.

Satsen i blålyn er en aluminiums pulver blanding af en eller anden slags. Det er ikke brisant sprængstof - men det kan dog godt opføre sig sådan engang imellem.
Svar
#14
Da jeg var inde og "hoppe" med "nærlufferne" i Ålborg fik jeg forklaret at et blålyn er 5 gram magnesium-pulver og 10 - 12 gram pulverformigt brisant sprængstof (ikke nærmere defineret)

Da jeg jo ER den jeg er, skildte jeg (med MEGET stor forsigtighed[^]) den lille grønne plast-dåse ad og vejede indholdet i en laboratorievægt... der var 17,367 gram mørkegråt pulver .. nogle få korn af dette pulver blev anbragt på en jernplade og opvarmet med en bunsenbrænder, og det detonerede helt tydeligt... der er altså tale om et brisant sprængstof der kræver ret høje varmegrader for at tænde. Umiddelbart er det eneste militært anvendte sprængstof jeg kender med de egenskaber "pulverformigt trotyl"

Den elektriske tændsats i "blålynet" så ud til at være en "squib" altså en lille detonator.

fugter man pulveret med vand reagerer magnium-pulveret og tænder ladningen!

De "flashBangs" der anvendes af f.eks. Antiterror-enheder og SWAT teams er beskrevet som en lignende blanding bare med mere magnesiumpulver og "sprængstof"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
For Sata** Dravis du lever livet farligt !!

...Men tak for det alligevel, så kan vi andre lære det mere.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)