Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338-378 weatherby
#1
Så kom jeg langt om længe igang med genladningen af min 338-378 wby
jeg har forsøgsvis ladet 6 stk med en 250 grains Hornady Round Nose og 112,5 grain Norma MRP-2 krudt, patronlængde 97 mm NON Barbie [8D]
Selv med max udnyttelse af magasinlængden, så kuglen kommer så tæt på riffelgangen som muligt, er der næsten 10 mm friflugt tilbage.

Når man vælger så store hylstre som 338-378 wby render man ind i problemer med standard ladegrej, hylstrene passer ikke i en standard reloadig Block, hullerne er for små, og jeg kan ikke finde andre på markedet.
Tragten til påfyldning af krudt fra RCBS passer heller ikke, da skulderen på hylstret er for bred, så åbningen ikke kan nå op til hullet.
Hvad transport boxe angår var jeg heldig at REX havde nogen på lager til en billig penge.
Nu skal de så testes imorgen Lørdag på hjortebanen på Langeland, og det er specielt gruperingen der interesserer mig. mere herom imorgen lørdag.

Claus the Dane [Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#2
Nå, det gik s gu ikke som jeg forventede, de 6 skud jeg havde ladet sad spredt på skiven, inden for en radius af 9 cm på 100 m.
Og jeg oplevede noget meget mærkeligt, et af hylstrene havde en bule, en aflang bule på længde 13 mm x brede 5mm og 3 mm dyb, som om der havde været vacum i kammeret efter skudafgivelsen, ingen tegn på overtryk Hjælp.
Nu lægger jeg hovedet i blød før næste træk.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#3
Kanské du har sparet dig til problemet...

http://www.tisbjerg.dk/ammo/ammoslp.html
og klik på fejlfinding....så finder du hylstre med "sugemærker"

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Hej Blackbird

Som jeg læser anvisningen, under fejlfinding kan problemet opstå ved at gå under minimum ladning, i mit tilfælde opstår bulen med en MAX ladning ?? jeg er forvirret.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#5
hej claus...

det lyder som om det er en mild load... der er jo også ændret på totallængden...
hvad har du brugt af fænghætter?
cci 250. eller fed 215 mag ?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Hej Dr. Stangelover

Jeg har brugt RWS 5333 fænghætte, er den ikke kraftig nok ? og kan det være årsagen ?

hvad mener du med, at der er ændret på totallængden ??

Der er tale om Maximum ladning ifølge Norma`s nye ladebog.
Jeg er stadig forvirret.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#7
Hej Claus!!

Hvorfor bruger du ikke Fed. 215 fænghætter. Det er da ubetinget
den bedste fænghætte der er laver til weatherby(den er ligefrem udviklet til weatherby)!!.

one planet, one gun.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej Dr. Stangelover

Jeg har brugt RWS 5333 fænghætte, er den ikke kraftig nok ? og kan det være årsagen ?

hvad mener du med, at der er ændret på totallængden ??

Der er tale om Maximum ladning ifølge Norma`s nye ladebog.
Jeg er stadig forvirret.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



for at være helt ærlig... jeg har ikke nogen erfaringer med rws's fænghætter eller krudt...
det er for ukurrant...for besværligt at få fat på når man skal bruge noget...
cci eller fed. er de førende, som andre bliver målt/sammenlignet med... og så er det til at få fat på...[Big Grin]

og som du selv er inde på, er fænghætten ikke kraftig nok, så er der lavt tryk og er totallængden lidt længere end standart, kan det være med til at sænke trykket...

du skriver at du har så lang en patron som der er plads til...
du kan med forsigtighed prøve at sætte kuglen lidt dybere, men med samme ladning... jeg vil mene at du skal ned på noget der ligner 94/95...
så har du noget at sammenligne med...

og netop fordi der er tale om max ladning, ville jeg ændre længden med 1 mm ad gangen... og en kronograf ville fortælle om de væsentlige detaljer...

genladning er et puslespil med mange variabler...[Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Nu faldt tiøren, du mener simpelthen at det ekstra hulrum der opstår ved at jeg sætter kuglen langt fremme kan give ovenstående problemer og så en fænghætte der måske ikke er kraftig nok.
Jeg har i mange år andvendt RWS 5333 fænghætte i mine 300 wby og 340 wby med stor succes, do skal jeg indrømme at 338-378 hylstret er lidt større, det rummer 120 grain krudt med 340wby kun rummer først i 90 erne.
Jeg anskaffer mig nogle nye Fænghætter og fortsætter eksperimenterne.

Claus the Dane [Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#10
(og skifter du fænghætten ud, så reducerer du lige ladningen et par grains, ikk?)[Wink]
jeg skal dæleme ikke have en sprængt wby på halsen...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
Jeg skal nok reducere ladningen.

Jeg har søgt på Midways hjemmeside, og deres link til køb af fænghætter, de har ikke fed 215 i sortimentet, er der nogen af jer der ved hvor jeg kan få dem til en god pris ??
Gad vide om REX gør i Gænghætter ??

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#12
Østtysk Våbenhandel tlf 75890000

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
REX har meddelt at kan levere i nærmeste fremtid, så jeg vælger at handle med REX, vi skal jo købe lokalt [Big Grin]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#14
Jeg tror i alle er i den helt forkerte grøft mht. den bule der er opstået, samme syn har jeg oplevet på en 45/70 govt. da jeg engang testede olieskud (en dråbe olie på siden af hylstret) Helt nøjagtigt er det fordi hylstret ikke lukker helt gastæt, og eventuelt er det tegn på et mikro gasudslip der er gået bagud. mht. RWS gænghætterne svarer de fuldstændigt til CCI 250, og dem kan du roligt anvende. Hvis du ønsker at teste CCI 250, kan jeg nok overtales til at smide en æske afsted.

[8D]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#15
GD det er en oplagt mulighed, jeg indrømmer at jeg har for vane at sprøjte godt med olie, og kun rengøre løbet med filtpropper for helt at glemme kammeret. Kan olie i kammeret også påvirke præcicionen ??
og dermed være en del af årsagen til den dårlige grupering.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

GD det er en oplagt mulighed, jeg indrømmer at jeg har for vane at sprøjte godt med olie, og kun rengøre løbet med filtpropper for helt at glemme kammeret. Kan olie i kammeret også påvirke præcicionen ??
og dermed være en del af årsagen til den dårlige grupering.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



jeg er skuffet...[Sad]
olie i kammeret...[:0]
en elementær begynderfejl... olie i kammeret kan sagtens være årsag til præcisions problemer, men med de priser der er på olie havde jeg ikke ventet at du gemmer til "dyttelytten"...
den der gemmer til natten, gemmer til...[Wink]

nå, men du må jo på den igen...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Ja Ja, jeg skammer mig, jeg var lullet i søvn, og havde glemt fordoms lærdom, da de kalibre jeg ellers bruger ikke har voldt mig problemer, jeg lover dog strakt at gå igang med at rengøre alle mine våben for spildolie [Big Grin]

Til Nitro EX. mit digital kamera volder mig problemer i øjeblikket,
nogte Card fejl, hvis jeg ikke får det fixet tager jeg hylstret med til Stævne 15 jan i Rask mølle, så kan eksperterne se på Bulen.

Claus the Dane [Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#18
men hvad...
man siger jo, at hvad der smører godt, kører godt...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#19
Nu har jeg taget mig gevaldigt sammen, GD ringede og gav mig en sang fra de varme lande, om olie i kammeret, om sikkerhed og reducerede ladninger, og jeg skulle også passe på og BLA BLA.[8D]
Nu på lørdag prøver jeg ladningen der heder 110 grain MRP-2 og en 225 grain Hornanady Spitser, der er tale om en minimums ladning efter Normas den nye ladebog, i hører nærmere.

Claus the Dane [Smile]

Håber du kan ta det GD.

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#20
Så stopper du squ...[Sad!]

Jeg har intet nævnt om minimumsladninger, kun fortalt at det nummer du lavede med OLIE i kammeret - koster en omgang kvajehumle til DRALF. Hold dig til den ladning du er fortrolig med og tag den derfra, desuden lovede du at teste med den samme ladning uden olie i kammeret.

[^]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)