Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcision på riffelpibe – Gode råd søges
#1
Hej Gruppe

Jeg har en gammel SAKO 222R som har levet de første 12 år hos en grønlandsk fanger – Sikkert i bunden af en jolle i en suppe af saltvand m.m. Efter jeg købte den har den da jævnligt set olie og bliver naturligvis renset efter skydning. Riflen er blevet beddet hos en bøssemager, så løbet er helt fritliggende, men præcisionen er ikke tilfredsstillende. En 4 skuds serie på 100 m har typisk en egenspredning på 6-7 cm. Med min 3006 kan jeg typisk præstere noget i omegnen af 3-4 cm, så jeg mener, at det primære problem er riflen og ikke en udtalt fejl 40 [Smile]

Kan man måle om piben er slidt op??

Det skal bemærkes, at når man kikker ind i mundingen, kan man ikke se riffelgangene (bommene)

Jeg har engang hørt at man skulle kunne forbedre præcisionen på slidte piber, ved at korte 1-1½ cm af – Har det noget på sig eller er det en vandrehistorie??

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Til Spørge Jørgen[Smile]
Med den beskrevne livshistorie på din sako 222, er der højst sansynligt tale om at riffelgangen er rustet/slidt væk, hvorfor du sansynligvis ikke kan opnå en anvendelig precicion. Det kan du selv ganske enkelt undersøge, ved at du efter omhyggeligt at have rengjort piben, anbringer en kraftig lampe bag låsestolen, samtidigt med at du kigger igennem piben fra mundingsenden, så skal piben forekomme tydlig blank, og med tydlige, helst skarpkantede riffelgange. Hvis den forekommer mørk eller "ulden", og med runde eller utydelige riffelgange, er den sansynligvis bundslidt. I givet fald er der kun en ting at gøre, nemlig at få skiftet piben[xx(].
Det er ikke umuligt i visse situationer at forbedre precicionen ganske kortvarigt ved at afkorte piben og lave ny kroning, men det vil formodentligt ikke være besværet værd, med mindre man selv kan gøre det.

jbn
Svar
#3
hej jsc
har også en sako 222 viksen den skød heller ikke for godt
men efter at jeg to ca 1cm af piben skydder den sku skide godt
så hvis du vil komme i nærheden af århus (harlev j)
vil jeg gerne hjælpe dig
ring 21834545
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Hej Hatting

Det lyder som et rigtig godt tilbud!!

Jeg bor godtnok på Sjælland, men kommer da jævnligt i det jyske. Jeg skal et smut til Jylland mellem jul og nytår, så måske kan vi finde ud af noget der - Du får lige et ring en af de kommende dage.

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
hej jørgen
du er velkommen jeg sætter vand over til en kop øl
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Hej Igen

En lille opfølgning på min indledende mail.

Med hjælp fra Hatting kom jeg i kontakt med GD, som var villig til at hjælpe med at afkortet piben. Efter at GD havde kikket i piben, kan jeg vist roligt skrive, at han ikke var for optimistisk med hensyn til, om det ville hjælpe med en afkortning….

Da der ikke var meget at tabe blev forsøgt gjort og den efterfølgende skydning har vist, at egenspredningen er blevet reduceret til omkring de 20mm, hvilket er en markant forbedring. Så tak til GD og hjælpen i almindelighed her fra forummet.

Nu kan man jo så bare vente på d. 16. maj [Big Grin]

Med venlig hilsen
Jørgen
Svar
#7
Hej Jørgen

Det glæder mig virkeligt at det kunne lade sig gøre at 'vride' lidt ekstra ud af den sure rådne pibe. Jeg tror dog ikke helt på at riflen kun har ligget i bunden af båden, derimod hælder jeg mere til teorien om at den har været brugt som pagaj - piben så i hvert fald sådan ud indvendigt [Big Grin]

Det er da valuta for pengene...En køretur og en humle til undertegnede, og så vupti - en frisk skyder [Smile]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#8
jsc...
til din 222 R vil jeg seriøst overveje en pibe fra anchutz...

de laver suveræne piber i 17 og 22 kaliber...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Hej igen

Til GD - Riflen har sikkert både været brugt som pagaj og dørstopper i en Iglo [Wink] Det er jo en herlig valuta, der bruges i det mørke nordsjælland [Big Grin]

Til Strangelove: Der er nok ingen tvivl om, at jeg på et tidspunkt skal til at kikke efter en anden pibe. Så skal jeg da huske anchutz, men jeg vil jo nok starte med at plage dette forum først, efter de gode erfaringer jeg nu [Smile]

/Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)