Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
snelle konstruktionsfejl???
#21
Jeg har adskillige rifler med snelle, og ser ikke noget problem !!
Et nyt snelleaftræk hos NP koster 1100kr med montering!!Det er Recknagel som NP bruger!!

one planet, one gun.
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Til Dr strangelov.
Det er kun på konkurencevåben som anvendes på lukkede baner hvor skytterne ikke har nogen reel mulighed for at gøre skade på andre, at man har superlette aftræk, eller på salon og luftvåben, med begrænset rækkevide.
På langdistance våben, der anvendes udendørs, er mindstekravet 1,5kg.

jbn



regler, krav og kriterier kender jeg ikke noget til... men jeg ved at skal man lære at skyde, så er der mange fiduser at hente via konkurrenceskydning... et faktum er at jo lettere aftrækket står, jo mere præcis skydning får du...
jeg har selv med "held" brugt snelle på elgbanen... og det virker...

men der er ingen tvivl om at det kræver tilvænning at anvende snelle eller et let aftræk...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#23
Jeg HADER snelle!

Min eneste "hovsa" nogensinde med en riffel skyldtes en kombination af let åndsformørkelse og en helt unødvendig snelle på en .222 Steyr
(Læs historien andetsteds på dette forum, find den selv[Smile])

Det bedste ER og bliver et godt direkte aftræk, uden kryb, knas og "knæ-led" (Dass riffel[}Smile]) indstillet til præcist 1360 gram!!!

Alle gode aftræk skal kunne indstilles til præcist den samme vægt, har man det på alle sine våben, så er den ged barberet!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
[quote
... et faktum er at jo lettere aftrækket står, jo mere præcis skydning får du...

Dr. Strangelove
[/quote]
... et faktum er at samtlige langdistanceskytter i Dansk Skytteunion og DDSGI (officielt våben er Sauer STR) SKAL anvende et aftræk på 1,5kg og de skyder nu ikke så ringe endda.

Det er forøvrigt osse de internationale krav.

Snelle svarer til at give en lam fugl krykker.[Wink]

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
distancen er i denne sammenhæng Uinteressant
hvor let står salonaftrækket?
hvor let står et aftræk på en benchrestriffel?

fordi man ikke kan finde ud af at anvende en snelle skal det ikke gøres til at det er umuligt at skyde med...

er vi ikke enige om at jo lettere aftrækket står, jo lettere er det at skyde præcist?

men, som sagt, snelle kræver tilvænning (træning).
jeg er helt klar over at mange siger at skuddet skal komme som en overraskelse, men jeg siger det modsatte! kend dit aftræk!

en postulerer at det ikke er til at skyde med en riffel der har 2 aftræksvægte...?!?!?!

ikke desto mindre er der folk der kan både ryge, spise, drikke, snakke, tale i mobiltelefon når de kører bil?!?!

der er også nogen der har 2 kikkerter til deres rifler...

gør ikke tingene sværer end de nu er...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#26
Naturligvis har Herr doktoren ret!

Benchrest-aftræk "overthere" står ofte på 4 ounces = 112 gram[:0]

Det er desuden helt uden snelle!!

Hvis man kan styre det er snelle da ok, som hjælpemiddel betragtet, jeg kan da fint se fordelen i at have 2 aftræksvægte på riflen, men systemet skal være "fail-safe" ikke "fail-UNSAFE" D.v.s virker mekanismen af en eller anden årsag ikke korrekt, så skal den falde tilbage til et normalt direkte aftræk, og "afstikningen" skal være "sikker" d.v.s det skal være muligt at afstikke snellen uden at der er den mindste risiko for at løsne et skud... hvor mange af de gængse snelle-systemer kan det?? altså positivt og uden fumleri?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

distancen er i denne sammenhæng Uinteressant korrekt.

hvor let står salonaftrækket? Her i forummet taler vi jagtrifler i 99% af trådene

hvor let står et aftræk på en benchrestriffel? Findes der benchrestrifler i Danmark

fordi man ikke kan finde ud af at anvende en snelle skal det ikke gøres til at det er umuligt at skyde med... umuligt nej, men unødvendigt og farligt JA

er vi ikke enige om at jo lettere aftrækket står, jo lettere er det at skyde præcist? NEJ

men, som sagt, snelle kræver tilvænning (træning).Det gør trykpunktaftræk osse.

jeg er helt klar over at mange siger at skuddet skal komme som en overraskelse, men jeg siger det modsatte! kend dit aftræk! Ja, det gælder for begge typer.

en postulerer at det ikke er til at skyde med en riffel der har 2 aftræksvægte...?!?!?!

ikke desto mindre er der folk der kan både ryge, spise, drikke, snakke, tale i mobiltelefon når de kører bil?!?! Ja, selv ens bedste venner forvandler sig til i di oter når de sætter sig bag rattet.

der er også nogen der har 2 kikkerter til deres rifler... 4

gør ikke tingene sværer end de nu er... husk det

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

distancen er i denne sammenhæng Uinteressant korrekt.

hvor let står salonaftrækket? Her i forummet taler vi jagtrifler i 99% af trådene jeg refererer til match, pga præsicionen.
hvor let står et aftræk på en benchrestriffel? Findes der benchrestrifler i Danmark ja, der findes benchrestrifler i Danmark.
fordi man ikke kan finde ud af at anvende en snelle skal det ikke gøres til at det er umuligt at skyde med... umuligt nej, men unødvendigt og farligt JA riflen i sig selv er farlig... manden bag, kan være farlig... et 5 skuds magasin kan være farligt, hvis manden er vant til 3 skuds og lukker bundstykket og tager aftrækket for at afspænde slagstiften... (det er set)
er vi ikke enige om at jo lettere aftrækket står, jo lettere er det at skyde præcist? NEJ jamen så tager vi da bare og skyder 5 stående skud hver... du med en riffel der har et aftræk på 3 kg, jeg med en der har et på 1 kg...
men, som sagt, snelle kræver tilvænning (træning).Det gør trykpunktaftræk osse. af gode grunde kræver snellen mere træning
jeg er helt klar over at mange siger at skuddet skal komme som en overraskelse, men jeg siger det modsatte! kend dit aftræk! Ja, det gælder for begge typer. præcist!
en postulerer at det ikke er til at skyde med en riffel der har 2 aftræksvægte...?!?!?!

ikke desto mindre er der folk der kan både ryge, spise, drikke, snakke, tale i mobiltelefon når de kører bil?!?! Ja, selv ens bedste venner forvandler sig til i di oter når de sætter sig bag rattet.

der er også nogen der har 2 kikkerter til deres rifler... 4 men kan ikke mestre 2 forskellige aftræk?
gør ikke tingene sværer end de nu er... husk detaltid!

[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



--
mvh M@X
Where guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!



Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#29
Hele debatten om snelle, drejer sig efter min mening ikke om man kan skyde precist med snelle, det er der ingen tvivl om at man kan. Problemet er efter min mening at det er dybt uansvarligt at have snelle på en jagtriffel, da der er en urimelig stor chance for at skudet går af ved et uheld, eller inden man er kommet ind på målet.
Der findes formodentligt ikke den skydeinstruktør der ikke har oplevet at en snellebruger har sagt ups, den gik før beregnet. Jeg kender ingen som har snelle, hvor vedkommende, "hånden på hjertet" ikke har oplevet at der er smuttet et skud før forventet. Jeg har tidligere været på jagt med endog serdeles erfarne riffelskytter, hvor i et tilfælde manden blev direkte iriteret fordi der blev insisteret på at foretage eftersøg med schweisshund efter skud til et stykke råvildt. Hvor manden forklarede at han efter at have stukket snellen, var kommet til at slippe kuglen i ca 20 grader, før han fik hold på dyret. Et andet tilfælde, hvor en ligeledes meget rutineret riffelskytte brændte en 7mm rem af ud over fædrelandet, fordi han skulle stikke snellen til en kronhjort.
Jeg kan blive ved flere sider med praktiske eksempler på at skud er gået før forventet pga snelle.
Jeg kan kun glædes over at jeg endnu ikke har hørt om tilfælde hvor folk er blevet ramt af de vildfarende kugler.
Vedr citatet om den dygtige bilist, kan jeg bedst sammenligne med presonen som falder ud fra 30 sals højde, da han kommer forbi 10sal konstatere han at det jo ikke er særligt farlig, da det jo indtil videre går ganske udemærket[xx(].
Hvis kriteriet for om noget er farligt er at man endnu ikke har slået nogen ihjel med sin adfærd, så er næsten alting både sikkert og forsvarligt.[xx(][}Smile]

jbn
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hele debatten om snelle, drejer sig efter min mening ikke om man kan skyde precist med snelle, det er der ingen tvivl om at man kan. Problemet er efter min mening at det er dybt uansvarligt at have snelle på en jagtriffel, da der er en urimelig stor chance for at skudet går af ved et uheld, eller inden man er kommet ind på målet.
Der findes formodentligt ikke den skydeinstruktør der ikke har oplevet at en snellebruger har sagt ups, den gik før beregnet. Jeg kender ingen som har snelle, hvor vedkommende, "hånden på hjertet" ikke har oplevet at der er smuttet et skud før forventet.

jbn



der er intet uforsvarligt i at have snelle på en riffel...
betragt snellen som et værktøj, der kan udføre en opgave, hvor det almindelige aftræk ikke er "tilstrækkelig"

almindelig jagttegns lærdom igen er at man stikker snellen umiddelbart før man skal skyde, så man "lusker" ikke rundt med snellen stukket...

jeg er selv riffelinstruktør og har bistået ved en del riffelprøver.
ja, jeg har hørt ordet: uups et par gange, men det har været sjældent at det har været snellen der gik...
en af vores regionsformænd havde for år tilbage en riffel der gik, da bundstykket blev lukket...
det er sgu' mere farligt end en snelle...
jeg har været yderst tæt på at finde ud af hvordan en blødnæset 30-06 kugle virker på levende kød ...igen til en riffelprøve...
han sad på en jagtstol 2 meter foran mig og ville bruge jagtrelateret skydestok... pludselig vælter han bagover med fingeren på aftrækkeren og løbet pegede et splitsekund på mig...
han fik stille og roligt at vide at han var dumpet og spurgte mig heller ikke hvorfor...

hanebjerg elgskydebane bærer også præg af at folk har problemer med almindeligt aftræk... der er både vandrette og lodrette skud afgivet på grund af manglende træning...

da jeg har skudt både med og uden snelle på bane,har jeg selv oplevet skud gå utilsigtet i begge situationer, men har altid haft vandret pibeføring...

til sidst...
snellen er farlig... vores hobby er farlig... snellen er et valg, ingen siger man skal bruge den.

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#31
På praktisk jagt er og bliver snellen en farlig opfindelse, der i hænderne på flertallet af jægere øger risikoen for ulykker uden samtidigt at give nogle indlysende fordele i forhold til et godt direkte virkende aftræk [:0]

Hele diskussionen om marginale præcisionsfordele på banen er ligegyldig i skoven, hvor kolde våde fingre, handsker og bukkefeber i den grad gør snellen sværere at kontrollere end et aftræk med en mærkbar modstand. Min påstand er, at på praktisk jagt er risikoen for utilsigtede skud - og dermed elendig præcision - betydeligt større med snelle end med direkte aftræk.

Dertil kommer hele den sikkerhedsmæssige diskussion. Det er betydeligt mere kompliceret at betjene en snelle end et direkte aftræk - og på de fleste konstruktioner skal nallerne inden for aftrækkerbøjlen på et tidspunkt, hvor man har besluttet sig for ikke at skyde [:0][:0][:0]. Det er meget muligt at omhyggelige skytter kan lære sig det - men ærlig talt, så findes der så mange mindre rutinerede bøssebærere, at snellen i kombination med homo sapiens er og bliver en farlig cocktail.

Et godt eksempel på, at det uomtvisteligt forholder sig sådan er, at ingen amerikanske riffelproducenter tør levere deres rifler med snelle, selvom det centraleuropæiske marked efterspørger dem. DE TØR IKKE!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
Jeg må sige at på elgjagten er der også en tysker med som jeg noget "sjov med" han har et riffel med snelle som bæres på den mest sindsyge måde - han går med den på den måde at han bruger kikkerten som et håndtag og går således med den ved hans side og MED BUNDSTYKKET skudt frem..... et er han går med den på den måde - noget andet er, at der er snelle på så skulle han have glemt at aflade ja så skal der jo bare en lille kvist til at skuddet går - så i de forkerte hænder er de alt andet lige lidt mere farlige....
Jeg skal sige, at jeg påtaler det hver gang jeg ser det - også over for udstilleren....

[Image: deerrun.gif]
Svar
#33
DE TØR IKKE!

næh, for i usa bliver firmaer konstant sagsøgt, på baggrund af fejlagtig betjening af produkter... [:0]

ligesom microovnen og dyttelytteren...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

DE TØR IKKE!

næh, for i usa bliver firmaer konstant sagsøgt, på baggrund af fejlagtig betjening af produkter... [:0]



My point exactly! - det er langt mere sandsynligt, at kunderne fejlbetjener en snelle end et direkte aftræk!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#35
Er helt enig med Ignorant. Snelle er en abomination og en ulykke, der bare skriger på at ske (når man tænker på en dansk gennemsnitsjæger og ikke nogen fra dette forum selvfølgelig, heeh. Det er jægere, der kun skyder 4 skud på banen og et par til en buk om året. Forstå det hvem der kan)

Min første riffel var en "rigtig" Voere (godt nok i 6,5x55 og ikke i .308)med snelle og slap heldigt fra det. Dejlig riffel, super præcis. Problemet opstår når bukkefeberen raser, snellen er stukket og bukken er væk. Der skal ikke meget til, før en uerfaren kommer i problemer.

Et andet problem at nogle jægere har flere våben (ja, det har jeg hørt!)og det er *** at skifte mellem trykpunkt og snelle...men man behøver selvfølgelig ikke at bruge snellen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)