Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål om Cal.30-30
#1
Er der nogen der ved om cal.30-30 kan lades sådan at anslagsenergien kommer op på over 2000joule for en 11,0 g kugle, og uden at det går ud over præcisionen og alt det der.Det meste købte ligger jo lige omkring 1830-1850joule.
petoni
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Jeg checkede lige et par tabeller

Federal 30-30 170 grains (11 gram) ligger på 1827 foot-pounds

Ifølge Online Converteren, så er 1827 foot pounds = 2477 Joule
http://www.unit-conversion.info/energy.html

Hornady's nye LEVERevolution med plastspids giver 2046 foot-pound eller 2774 Joule, men det er kun en 10,37 grams kugle

2000 Joule er ca. 1475 foot-pounds, så det klarer en 11 grams 30-30 også på knap 100 yards med fabriks ammo.

Hornadys nye LEVERevolution klarer sig MEGET bedre på afstand end std. 30-30 kugler.
https://www.hornady.com/shop/Ammo_LEVER_popup.htm

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
har ingen praktisk betydning om det er 2000 eller 1850 fx det selvfølelig ik lovligt..men forskelen er halvdelen af energien i 22lr
så næppe noget bukken mærker..hehe
men jo det burde da kunne lades en smule op.
Svar
#4
Det er en ret klassisk problemstilling - men hidtil har ingen mig bekendt ladet en .30-30 op til klasse 1 uden at bevæge sig op i faretruende høje tryk. Havde Hornady en 180 gr. Lever-evolution på programmet burde kabalen gå op, men den findes ikke endnu - formentlig på grund af max-længden.

Og Holloway: Forskellen er stor nok til, at det ligger på den gale side af grænsen uanset, hvad bukken så i øvrigt mærker. Du kan ikke stille på en fællesjagt med en .30-30 og du har forklaringsproblemer, hvis du bliver nød til at tilkalde schweisshundefører. Det er der s'gu'tte meget "he-he" i [xx(]. Og hvorfor er det forresten interessant hvad bukken mærker ? - den må under alle omstændigheder skydes med 30-30.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hornady's Leverevolution ER lovlig i klasse 1.
Den har 2185joule på 100m med 160gr kugle.

Skov i Bording har dem på lager og de er ikke specielt dyre.

Projektilerne findes ikke i handelen endnu, og du kan ikke lade en 30-30 op til klasse 1 med traditionelle flat point kugler.

Hvis du river dit kammer op til 30-30 Ack. Imp. kan du med nød og næppe nå der op.
Svar
#6
Nu er det jo ikke lige bukken jeg tænker på når jeg stiller dette spørgsmål for den må jeg jo godt skyde med cal.30-30 og 1830 joule, men jeg tænker på Då og Kronvildt, for der er anslagsenergien ikke stor nok,der skriver loven jo(9.0g-2700joule) eller(10.0- 2000joule)På efterårspürsh er det jo lidt træls at gå rundt med 30-30èren hvis man så pludselig løber ind i noget,man så ikke må skyde den,i forhold til loven.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#7
Tak for hjælpen
petoni
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)