Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trangboring
#1
Har været ude at invenstere i en s/s haglgevær kal 12/70, et spansk Ugartechea. Forhandleren sagde ar den var boret 1/4 og 1/2, men så vidt jeg kan se på stemplerne er den 1/4 og 3/4 kan man bruge stålhagl i en 3/4 boring? Geværet er prøvet til røgsvagt krudt
De spanske mærker for trangboring er rhomber, og når jeg kigger i min undervisningsbog fra jagtegnet kan der være fra 1 til 5, jeg går ud fra at 1 er full osv..
Har læst at når våbenet er afprøvet til røgsvagt krudt kan det klare 850 bar
Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#2
Tag en skydelære og mål mundingen. Du bør ikke have større hul end 18,0 mm svarende til ca. 1/2 trangboring, hvis du vil anvende stålhagl. Men selv med 3/4 boring er det muligt, at det går - men det er ikke optimalt og du risikerer at banke sække i den, der i givet fald vil opstå umiddelbart bag trangboringen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Så tror jeg den lokale våbenpusher havde ret alligevel, har haft geværet skilt ad nærlæst hvad der var præget i løbet og kommet frem til følgende.
På det højre står der 18,5-18,3 og på det venstre står der 18,5-18.
Har læst mig frem til at de to ens mål er 22 cm inde i løbene fra bagkanten og de andre to er ved mundingen så skulle der jo ikke være nogen ko på isen[Smile]

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#4
Ja, det er 1/4 og 1/2!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Få trangboringen målt op, tro ikke på mærkningen. Trangboring kan variere meget fra fabrik til fabrik og på brugte bøsser kan foregående ejere have fået boret bøssen op f.eks. til skovbrug eller i forbindelse med overgang til stålhagl m.v.
Svar
#6
Har haft fat i mit skydelære og målt mundingen og det stemte godt nok med det der står på løbene.
Hvor kan man få trykprøvet et haglgevær og hvad koster det

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#7
nu må du lige...smil det er jo trykprøvet dog ik til 1200 men kun 850 men du får ingen problemmer med det gævær.
men huntershouse kan gøre det og østjysk fx.

men tivler lidt på måden de gør det på..
Altså de ta en patron dr laver 1200bar..og skyder 2 skud..men hvem siger at det kan holde til 50skud???
Burde man ikke fortage nogle målinger inden og efter?
Og hvis det så ligger inden for en vis tolerance så er det godkendt.
Svar
#8
hvad svarer 18,4 til????

bøssen er en breda

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by andersen

hvad svarer 18,4 til????

bøssen er en breda



Der må være tale om løbets reelle diameter. En kaliber 12 har en nominel diameter på 18,52 mm, men reelt svinger den mellem 18,2 og 18,6 og løbene er tit stemplet med den reelle diameter.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)