Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5 til elg
#1
Hej

6,5x55 er jo brugt af utallige svenskere til elgjagt. Næsten lige så mange jægere i DK siger, at den er i underkanten af det brugbare. Ham, jeg købte min riffel af, mente, at man skulle op på en 300 win mag...!, for at det blev forsvarligt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre erfaringer fra folk, som har brugt 6,5-55 til elgjagt. Er jeres oplevelse, at kaliberet er på kanten af det forsvarlige. Hvad sker der ved træf i knogler? Erfaringer fra folk, som har oplevet andre anvende 6,5x55 på elgjagt høres og gerne.

Labrador
Svar
#2
På elgjagten sidste år blev der skudt en kvie den første morgen med en 30.06.

Kvien gik ind på ca. 25 meter af skytten, der efter lidt tøven (han ville jo hellere have haft en tyr [Big Grin]) afgav en velplaceret skud i lungeregionen.
Dette resulterede i, at kvien langsomt drejede hovedet og kiggede undrende på den forfjamskede skytte. Det skal siges, at det var hans første elg.
Efter han havde kommet sig over, at kvien dårligt lod sig bemærke af skudet, afgav han et nyt skud. Nu syntes kvien åbenbart, at det var på tide at finde andre græsgange, og begynte lige så stille at lunte af, men åbenbart ikke hurtigere, end at skytten gav den yderligere to skud mere på vejen væk.
Kvien blev senere fundet forendt ca. 4-500 meter fra stedet den blev påskudt.

Der hersker ingen tvivl om, at en 6,5x55 udmærket kan nedlægge en elg med en velplaceret kugle, og der er nok heller ingen tvivl om, at det er bedre at bruge en 6,5x55, som man kan placere kuglen korrekt med, frem for en større kaliber man ikke er fortrolig med, og derfor muligvis ikke kan afgive en velplaceret skud med.

Når det så er sagt, så mener jeg, ude fra et formodeligt alt for spinkelt grundlag, at fejlmarginen ved brug af en 6,5x55 til elg, er alt for lille.

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#3
Hej Labrador

Min 6,5x57 (som ydelsesmæssigt er direkte sammenlignelig med 6,5x55)har 2 unge elge på samvittigheden. Slagtevægt ca 180kg/stk.
Generelt er elge ikke særlig skudstærke, men efter min personlige opfattelse er kaliberet i underkanten forstået på den måde, at et skud der ikke er korrekt placeret for let giver anledning til anskydning. Det lille kaliber giver et lille indgangshul og sjældent gennemskud hvorved der ofte kun er lidt eller ingen schweiss.
Efter disse erfaringer er jeg selv gået i den anden grøft og har anskaffet en .375H&H hvor jeg indtil nu altid har lavet gennemskud med en stor sårkanal og hurtig død til følge.
Den er indtil nu prøvet på ræv(meget død), råvildt, vildsvin, dåvildt og kronvildt med exelent resultat.
Skulle jeg starte forfra ville jeg nok vælge en 8x57 til "det hele"

mvh
Bo
Svar
#4
For nogle år siden kom jeg på et stykke i sverige hvor ham gutten der havde det var en særdeles erfaren elg jæger. med lidt over 700elge i jagtjournalen.
hans første rifel var 6-5. men bør ik andvendes på afstande over 100m
i følge ham.
nr 2 riffel han købte var 7mm mag. men var heller ik noget hit.

nu har han så de sidste 25 år brugt en sako safari 338 med en honrady 250 grains interlokt mener jeg den hedder den laver ik gennemskud men det er heller ik nødvendig da han heller vill ha at kuglen aflevere alt sin energi i dyret og ik 100m bagved...der gør den jo ingen gavn.
hvis de bliver ramt rigitgt går de sjældent mere end 10-20m
Svar
#5
Tak for svarene indtil nu. Det tyder jo på, at 6,5'eren er marginal. Jeg kan dog ikke forstå, hvis det skal være nødvendigt at gå op i 338. 7mm rem mag burde være rigeligt, eller hvad? Andre erfaringer?

Vil dog til hver en tid foretrække gennemskud frem for, at projektilet sidder i dyret.

Lab
Svar
#6
Har nu aldrig før hørt om en .338 der ikke gav gennemskud med en 250gr kugle.
Den må være ladet ned til stenkast-hastighed[Wink]
Svar
#7
Hej,

brug du roligt din 6,5 til elg!

Som THORLAK skriver "first shot placement, the rest is bullshit"[Wink]

No shit!!

Tænk dig om i situationen og elgen dør præcis lige så "meget" som hvis får den 8000 joule.[^]

En helt anden sag er at svenskerne nogen steder er lidt mere opmærksom på folk med en 6,5´er, det skyldes måske nok at der er mange der ikke jager mere end den ene gang om året og derfor ikke er i ret god "skydetræning".

Men for lirens skyld er det da meget sjovt at lege rundt med alle mulige kalibre[8D][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Men for lirens skyld er det da meget sjovt at lege rundt med alle mulige kalibre[8D][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Er du nu helt sikker på det ?

Er det ikke bedre at have en riffel man kender ud og ind, har skudt med i 10 år og ikke behøver nye ladninger til.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Er det ikke bedre at have en riffel man kender ud og ind, har skudt med i 10 år og ikke behøver nye ladninger til.

VH Søren



[Image: f15.gif]Det ville da være kedeligt[xx(]
Pas på med den slags kætterske tanker[Wink]

Mvh
Kim

Jeg har de skydere jeg har brug for, men jeg har IKKE de skydere jeg ønsker mig
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Men for lirens skyld er det da meget sjovt at lege rundt med alle mulige kalibre[8D][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Er det ikke bedre at have en riffel man kender ud og ind, har skudt med i 10 år og ikke behøver nye ladninger til.

VH Søren



huuu!!! en grim tanke[:0][V]

Hatting er min våbenguru

snart ejer af 375RUM
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#11
[?][?][?]

... Det der chokerer mig allermest, er at udmeldingen kommer fra 308 komp!?

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Michael D.

[?][?][?]

... Det der chokerer mig allermest, er at udmeldingen kommer fra 308 komp!?

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Michael


_________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."



Nu var det heller ikke en politik jeg havde overvejet at følge sådan helt til punkt og prikke.
For fire uger siden sagde jeg til konen, og mente det faktisk seriøst, "jeg har de rifler jeg kan få brug for"
men spørg bare Hatting, det holdt ikke længe, jeg er da nød til at have en hurtig og en langsom 6,5 ligesom i 308.

Men skulle fornuften råde(og det skal den ikke) 30-06 med 180 grains
ja hvad jeg ikke sparet af penge og tid ved ladebordet.
Og intet af det jeg har skudt kunne ikke være gjort med sådan en.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Men det tyder ikke på, at 6,5'eren er det mest brugte kaliber blandt forummets medlemmer til elgjagt. Det er for så vidt ikke så overraskende. Men flere erfaringer modtages gerne.
Svar
#14
Citat:quote:

Nu var det heller ikke en politik jeg havde overvejet at følge sådan helt til punkt og prikke.



Pyhaa. det var en lettelse[Big Grin], jeg var lige ved at tro du var blevet syg[xx(], det må du aldrig gøre igen, tænk hvis en af bestemmerne så det[B)]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#15
Jeg skød for nogle år siden en stor elgko med en 6,5x55 - den gik under 10 meter. Jeg vender tilbage til dette senere.

I de seneste år har jeg set en elg der blev ramt 4 gange (3 gange inden for træfområdet og en gang lidt længere bagligt) med en 3006. Den gik lidt over 100 meter. Jeg har også set en elg der var fint skudt med en 9,3x62 gå ca 60 meter. Med hensyn til 6,5x55 har jeg set mange elge der ikke har taget 2 skridt efter at de var blevet ramt. Det har været tilfælde hvor skytten grundet situationen har valgt at skyde elgen i hovedet eller på halsen. Dette har jeg også set praktiseret med en 3006. Jeg er meget enig i argumenterne om at placeringen af skudet er vigtigere end kaliberet. Dog skal man ikke strække dette argument længere end godt er. Vi skal ikke der hen hvor .22 kan bruges til alt - når bare man rammer vildtet i øjet... (Det er vel nærmest sådan nogle grønlandske fangere skyder rener - og der går også historier om elefanter der er skudt med meget små kalibre). [Smile]

Efter min mening kan elge sagtens nedlægges forsvarligt med 6,5x55. Man skal vælge en god kugle med en høj restvægt for at sikre gennemskud. Men for nu at vende tilbage til den elg jeg selv skød med en 6,5x55 så kunne jeg da jeg stod ved siden af den døde elg mærke i maven at 6,5x55 er for kleint et kaliber til elg. I dag bruger jeg en 9,3x62 når jeg er på elgjagt. Hvis man ikke er fortrolig med rekylen fra et kraftigt kaliber så er et mindre efter min mening en bedre løsning. Man kan derfor efter min mening ikke sige at man minimum skal bruge en 300 win mag til elg. Skulle jeg anbefale et mindre kaliber til elg vil jeg nok pege på en 308win fremfor en 6,5x55.

Endeligt synes jeg at man er nødt til at berøre kødskaderne når det nu er elgjagt der er på tale. I Sverige er kødet en MEGET vigtig del af jagten og man bliver derfor ikke populær hvis man skyder med en "splatter kanon" - det kan en 300 win mag have tildens til at være. Igen kommer man langt ved at vælge den rigtige kugle. JEg vil dog mene at de meget hurtige kalibre egner sig bedre til jagtformer hvor man skal skyde på lange hold eller jagtformer hvor man prioriterer "død i knaldet" fremfor små kødskader. Det kunne være på en jagtrejse hvor man "bare" vil hurtigt videre til den næste skudchance.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Jo jo,

det er rigtigt nok alt sammen, men manden spørger specifikt til om han kan bruge sin 6,5 til elgjagt....

Og til det spørgsmål er svaret til stadighed "JA"!

Du skal absolut ikke betænke dig på at bruge en 6,5´er med hverken 9 eller 10g kugle!!

Nu ved jeg godt at man kan fluekneppe i 9g kugler til netop 6,5, men hvis f.eks norma angiver at den specifikke kugle kva ballistiske data lever op til "Klass1" kravet så er den ged vist barberet.
Hvis du ikke stoler på disse data så vælg en 10g kugle.

Tænk på at en 9 eller 10g kugle fra en 6,5er gennembryder en 10mm jernplade klokkerent på 50m. Hvilket dyrs hjerte eller lunger modstår det???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Ja den sidste kommentar om en 10mm jernplade virker jo på sin vis ret overbevisende[Smile] Så min egen konklusion bliver nok, at den fint kan bruges, hvis kuglen sidder, som den skal, dvs. i hjerte-lunge regionen. Jeg kan godt forestille mig, at en elg kan gå et godt stykke, hvis kuglen kun træffer i lungen, især hvis det er en premiumkugle, som måske "bare flyver" igennem dyret uden at lave så meget vævsødelæggelse. Elgen er selvfølgelig dødeligt såret, men der går bare lidt tid, før ilt og blodtilførslen til hjernen bliver for lille.

Tak for indspillene! - Lab
Svar
#18
Og så lige et spørgsmål mere. Vil en 10mm jernplade svare til skulderknoglen ved forbenet på en elg. Mit spørgsmål går på om kuglen vil trænge igennem knoglen og videre til hjerte-lungeregionen, eller om kuglen vil stoppe og elgen løbe med en grim anskydning i benet...? - Lab
Svar
#19
En rigtig god metode, til at få ro i sindet, er at prøve efter med den kugle du vælger. Gå ned til den lokale slagter og køb (formentlig få) en skulder/lårbensgnogle fra en tyr. Stil den foran en meter våde telefonbøger, og skyd 5 skud ind i opstillingen (et ad gangen, og find kuglen). Så kan du se, hvor langt din kugle, på den pågældende afstand, er i stand til at penetrere muskel efter at have ramt en stor knogle. Lungevævet skal den nok gå igennem. Prøv også uden knoglen. Hvis telefonbøgerne er godt våde, vil det svare ret nøje til muskelvæv.
Og så vil vi selvfølgelig se billeder [:p].

Uffe

P.S. Se evt. denne test: http://www.seahook.com/bestbullet.jpg

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Det lyder som en interessant test, må man sige. Men nemmere tænkt end gjort... desværre. Har ikke lige en mark eller noget lignende til rådighed til formålet.
Lab
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)