Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
US Carbine - et dårligt valg?
#1
Jeg overvejer at købe en US Carbine, men efter et besøg ved politiet idag sank mit humør flere grader. Jeg var inde for at forhører mig om reglerne for magasinindhold, om magasinet skulle svejses, eller om det var nok med et to-skuds magasin, betjenten mente at halvautomater ikke var lovlige til jagt, heller ikke plomberet?! Men i jagtbogen "Vildt og Jagt -02" Står der at halvautomater gerne må bruges -plomberet. Er det mig der er galt på den eller er der kommet nye regler på området? Har også lidt betænkninger ved ammunitionen .30M1 (7,62*33) kan den købes i jagtforretninger til en overkommelig pris? -er ikke hjemmelader.

Mvh Lasse
Svar
#2
Hej Lasse.
Hvis det er med henblik på jagt er det et rigtig dårligt valg.[xx(]
Det er småt med anslagsenergi og kuglebanen er ikke meget bedre end
med bue og pil.[Big Grin]
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
-knerik
Det var nu ikke så meget jagt jeg havde tænkt på. mere på bane og det historiske ved sådan en riffel. Jeg besøgte politiet for at hører om den skulle svejses eller ikke, ville ikke ødelægge den.

mvh Lasse
Svar
#4
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=590

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#5
Der kan man bare se! havde søgt på siden men under "US Carbine"..[:I]
Er det på alle baner at de tillader folk at bruge halvautomater?
Kender du en ca pris på ammunition?

mvh Lasse
Svar
#6
Jeg tror ikke M1 karabinen er noget oplagt valg til nogen form for jagt, men jeg er enig i at det er et fantastisk elegant og let våben!
Jeg har selv drømt om at eje en, men jeg har opgivet at få tilladelse[Sad]

Jeg tror det er ID der skrev: "vi har en glimrende våbenlov i Danmark, den skulle bare ikke gælde for mig!"[Big Grin]

Hvis du stadig er ude efter en M1 kan de evt. checke her:
http://www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemid=390858&lang=1

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#7
Ja den er dejlig [Smile]
Har set den karabin på auktionen, men det er en ved en våbenhandler jeg er blevet forelsket i [Big Grin]

Er bange for ID har ret...

mvh Lasse
Svar
#8
Sakset fra Jægerforbundets hjemmesite:

Via Justitsministeriets kontaktudvalg vedrørende våbenloven, har Danmarks Jægerforbunds repræsentanter i dette udvalg ved forskellige lejligheder presset på for at få en tilfredsstillende løsning på problemet.

Ved det sidst afholdte møde tilkendegav Justitsministeriet overfor Jægerforbundet:

- at der kan meddeles tilladelse til halvautomatiske rifler uden permanente anordninger til jagt i udlandet,

- at der – i overensstemmelse med jagtlovgivningen – fortsat kun kan meddeles tilladelse til halvautomatiske rifler med permanente ordninger til jagt i Danmark,

- at en anordning alene anses for permanent, hvis magasinet blokeres til max 1 patron og (for så vidt angår aftagelige magasiner) herefter fastsvejes eller nittes til våbenets låsestol eller magasingang. Fastboltning af magasinet kan derimod ikke accepteres.

Justitsministeriet gav endvidere udtryk for, at en tilladelse til en halvautomatisk riffel uden permanent ordning til jagt i udlandet må indebære, at våbnet kan indskydes på skydebaner i Danmark. Også en vis øveskydning på en skydebane i Danmark med henblik på jagt i udlandet må anses for tilladt. Det er ikke tilladt at bruge halvautomatisk rifler uden permanent ordning i forbindelse med konkurrenceskydning.

På baggrund heraf udsendte Justitsministeriet en ny cirkulæreskrivelse af 12. juli 2004.

Konklusion
Dette betyder for den enkelte jæger, i forbindelse med fornyelse af våbentilladelse, at vedkommende kan beholde sin halvautomatiske riffel/salonriffel uden at forsyne den med en permanent anordning i to tilfælde:

- I henhold til cirkulæreskrivelse af 17. maj 2002, hvis der i forbindelse med ansøgningen vurderes en interesse og der kan afdækkes et reelt behov.
- I henhold til cirkulæreskrivelse af 12. juli 2004, hvis riflen skal bruges til jagt i udlandet. Det vil fremgå af tilladelsen, at riflen kun kan anvendes til jagt i Danmark, hvis den forsynes med en permanent ordning.


Vedr. IPSC, bemærk venligst, at det ikke er tilladt, at bruge uplomberede semirifler til sportsskydning.
Ved et telefonisk opkald til justitsministeriet blev dette bekræftet, samtidig oplyste man dog, at man anså den danske juridistiktion for ophørt når man bevægede sig ud over Danmarks grænser.
D.v.s. indehaver man en våbentilladelse til en uplomberet semiriffel for jagt i udlandet, er det tilladt (ikke forbudt) at anvende denne riffel til IPSC-skydning i lande hvor dette er tilladt (alle andre lande end Danmark og England + lidt pludder-pladder i Sverige vedr. assault-weapen - alt andet lige anerkender svenskerne tilsyneladende dog en dansk våbentilladelse uanset at riflen må betragtes som assault).

Hvis vore kære politimestre bliver ved med at påberåbe sig Schengen-aftalen, vil jeg da gå ud og købe mig 3 Pumpguns med 16" riflede løb, det må man nemlig gerne ifølge Schengen-aftalen - nemli' ja!
Use this as you please
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Vil det sige at den skal være registreret til jagtbrug (i udlandet)for at jeg overhovedet må købe den?
I første omgang var den nu mest tænkt til baneskydning(ja sikkert ikke verdens mest precise[Smile]) og som en samlerriffel.
Jeg har ikke riffeltegn -endnu, så det kan være jeg skal nøjes med pumpgun's [Big Grin]

mvh Lasse
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Lasse

Vil det sige at den skal være registreret til jagtbrug (i udlandet)for at jeg overhovedet må købe den?
I første omgang var den nu mest tænkt til baneskydning(ja sikkert ikke verdens mest precise[Smile]) og som en samlerriffel.
Jeg har ikke riffeltegn -endnu, så det kan være jeg skal nøjes med pumpgun's [Big Grin]

mvh Lasse



Svarene på dine spørgsmål fremgår af mit forige indlæg [}Smile]

Du behøver ikke riffelprøve for at købe en riffel til jagt - du må dog ikke gå på jagt i Danmark (som ny jæger) med riffel uden riffelprøve.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Tja.. det fik jeg ikke skrevet helt klart..[:I]
Undrede mig bare over reglerne.. De sidstnævnte regler kender jeg nu godt[Smile]

Tak for hjælpen, det har givet nogle gode svar

mvh Lasse
Svar
#12
I stedet for at fastsvejse eller nitte magasinet, kan du ombygge en US karabin til repeterriffel. Det gør den lovlig med standard magasin - i hvert fald her i min politikreds.

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
jeg er faktisk sikker på at i en Gun Digest er der en englænder der har bygget en US'er om til pump, netop af samme grunde der ligger bag denne tråd...
hvis jeg bare kunne finde artiklen, men det er sikkert i en af de få bøger, som jeg selvfølgelig ikke har...[Sad]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#14
Ombygning til repeterriffel er et lille indgreb til få hundrede kroner og ændrer ikke ved våbnets udseende, hvilket nok ikke gælder for ombygning til pumpaction.

Dermed er det historiske ved denne fine lille karabin ødelagt.

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
ombygning til "straight pull repeter" er pærenemt

Erstat piston og piston-retainer i gascylinderen med en prop, og BOb er din onkel!

Monter et par skinner og et forskæfte der har ved "klumpen" der normalt får et spark af "Gas-piston" og du har en "pump-US M1"

Når det er gjort kan du bare lade dine 30-skuds magasiner op og gå i gang[:p][:p]

Gad vide om ikke også nogen af alle de Mini-14'er der er derude, kunne få gavn([xx(]) af samme behandling??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Er der nogen der har en fornemmelse hvad .30 M1 ammunition koster??

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)